Rewolucja na zagranicznych stacjach Orlenu

Rewolucja na zagranicznych stacjach Orlenu
Polski gigant paliwowy zdecydował o przeprowadzeniu całkowitego rebrandingu swoich stacji benzynowych za granicą Fot. Shutterstock

Otwarcie przez PKN Orlen kolejnej, szóstej już stacji benzynowej w Niemczech pod szyldem Orlenu to kolejny etap procesu rebrandingu należącej do koncernu sieci stacji paliwowych u naszego zachodniego sąsiada. – Marka stała się dla wymagającego niemieckiego klienta nośnikiem pozytywnego przekazu marketingowego, synonimem dobrej ceny i jakości – uważa Dawid Piekarz, ekspert gospodarczy, wiceprezes Instytutu Staszica.

  • Wkrótce wszystkie stacje Orlenu w Niemczech, Czechach i na Słowacji działać mają pod marką Orlen.
  • W Niemczech jest dziś 586 stacji Orlenu, w Czechach – 421, zaś na Słowacji – 15.
  • Do 2030 roku udział rynkowy polskiego koncernu w Niemczech ma wzrosnąć o 8 procent. Dziś szacowany jest pomiędzy 6 a 6,5 proc. Najnowsza niemiecka stacja Orlenu zaczęła działać w Berlinie.

Otwarcie najnowszej stacji paliw w Niemczech należącej do PKN Orlen w Berlinie stało się dla tego koncernu pretekstem do zaprezentowania nowych planów marketingowych. Polski gigant paliwowy zdecydował bowiem o przeprowadzeniu całkowitego rebrandingu swoich stacji benzynowych za granicą. Znajdują się one w Niemczech, gdzie dotąd działały one pod nazwą Star, a także w Czechach czy na Słowacji, gdzie sprzedają paliwo jako Benzina.

Rebranding i ekspansja zagraniczna

Proces zmiany marki na tę najbardziej znaną w Polsce toczy się równolegle do stopniowej ekspansji na detalicznym rynku paliwowym u naszego zachodniego sąsiada.

– To, że dziś mamy do czynienia z procesem rebrandingu, z powrotem na Orlen, świadczy o tym, że marka stała się dla wymagającego, niemieckiego klienta nośnikiem pozytywnego przekazu marketingowego, synonimem dobrej ceny i jakości – uważa Dawid Piekarz, prezes Instytutu Staszica.

Podkreśla, że 75 proc. produktów sprzedanych na niemieckich stacjach benzynowych Orlenu pochodzi z Polski. To pokazuje, że to, co polskie, stało się nad Renem i Łabą atrakcyjne. – To z jednej strony świadczy o soft power Polski, a z drugiej istotnie go zwiększa – twierdzi Dawid Piekarz.

Więcej stacji za granicą

Jak zapowiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, udział stacji poza Polską do 2030 roku wzrośnie z 37 proc. do 45 proc. Do tego czasu pod marką Orlen poza Polską działać będzie co najmniej 3,5 tys. stacji paliw.

– Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku detalicznym świadczy to o przyjęciu przez niemieckiego klienta pewnej formuły stacji, która okazała się atrakcyjna – twierdzi Dawid Piekarz.

Czytaj też: Orlen sfinansuje nową elektrownię na gaz. Chodzi o nawet 1,8 mld zł.

Niemcy, gdzie Orlen ma 586 stacji paliwowych, to dla koncernu najważniejszy teren ekspansji zagranicznej, jeśli chodzi o stacje benzynowe. Do końca 2021 roku planuje otwarcie stacji wyłącznie pod marką Orlen w Sylt, a w pierwszej połowie 2022 roku kolejne w Solingen, Hollenstedt, Zehlla-Mehlis i Cuxhaven-Altenwalde.

Najbliższe plany w Niemczech

Polski Koncern Naftowy Orlen otworzył kolejną, szóstą stację pod marką własną w Berlinie. Docelowo wszystkie stacje koncernu nie tylko w Niemczech, ale także w Czechach i na Słowacji będą działać pod szyldem Orlenu. Oznacza to rezygnację z dotychczas używanych tam marek Star i Benzina.

Na początku 2023 roku pod logo z orłem działać będzie też stacja w Trier. Na stacjach koncernu w Niemczech kupić można też dużo polskich produktów. Początki działalności Orlenu u naszego zachodniego sąsiada wiązały się jednak ze zmianą nazwy na bardziej niemiecką.

– Rynek niemiecki był dla Orlenu przypadkiem najtrudniejszym. Kiedy niemal 20 lat temu Orlen zadebiutował tam ze stacjami, szybko musiał zmieniać ich nazwę. Po prostu to, co polskie, nie chwytało – wyjaśnia Dawid Piekarz.

Dziś jednak sytuacja jest inna.

Także na południu

Ujednolicenie identyfikacji marki trwa też w Czechach i na Słowacji, gdzie Orlen ma około 450 stacji benzynowych, w tym w Czechach – 421.

- To, iż po rebrandingu i rozwoju niemal połowa stacji będzie poza granicami Polski, też było jeszcze kilka lat temu nie do wyobrażenia. Jeśli dziś tak się dzieje, pokazuje to siłę polskiego koncernu i umiejętność ekspansji na tych obszarach, gdzie nie jesteśmy naturalnymi liderami, lecz tę pozycję polskie firmy umieją sobie obecnie wypracować - podsumowuje prezes Instytutu Staszica.

 

×

KOMENTARZE (18)

Do artykułu: Rewolucja na zagranicznych stacjach Orlenu

  • Marian 2021-09-26 10:32:02
    BRAWO ORLEN TAK TRZYMAĆ--rozszerzać ilość stacji Orlenu do Francji i Portugalii oraz na południe Europy do Włoch Grecji i na Bałkany --sprzedawać też dobre kiełbaski Polskie, fasolkę po bretońsku i Polskie pierogi przysmażane !!!
    • karol 2021-09-27 15:56:24
      a schabowy kaczorowy z kapustą? i siermiężnie w waciakach siać naszą kulturę po Europie z powiatową szydłową na flagach
    • jurek 2021-09-29 08:09:59
      brawa dla cwela i trypla . na stacje zdjęcia kacze skoro był gomułka i cyrankiewicz. skompromitowane typy rządzą tylko gwiżdże.
  • Seba z niemiec 2021-09-24 21:16:24
    A czy beda rowniez hot dogi jak w Polsce ?
  • Marek 2021-09-23 20:33:55
    W sumie to cieszy fakt, że i za granicą Orlen tak dobrze sobie radzi. Rośnie w siłę, to widać. Oby tak dalej. Ja osobiście życzę dalszych sukcesów.
  • Kajetan 2021-09-23 19:47:38
    Orlen mega rozwinął skrzydła i to po prostu widać. Marka Orlen liczy się coraz bardziej u naszych sąsiadów jak widać.
  • Jan 2021-09-23 18:06:10
    No i fajnie że Polska firma sie rozwija. Brawo Panie Obajtek

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!