Pogłoski o śmierci branży naftowej są przedwczesne

Pogłoski o śmierci branży naftowej są przedwczesne
Kiedy możemy spodziewać się detronizacji ropy z pozycji głównego paliwa w transporcie? Szybkiego przewrotu raczej nie będzie. Fot. AdobeStock Fot. AdobeStock

Unia Europejska chce być światowym liderem w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Z tym wyzwaniem mierzyć się musi także sektor paliwowo-naftowy. Dostosowanie się do wymagań gospodarki niskowęglowej i zmian w transporcie określi przyszłość branży. Co na to kierowcy?

  • Najwięksi gracze sektora naftowo-paliwowego, mając świadomość nieuniknionej transformacji energetycznej, już rozpoczęli ten proces, deklarując strategie przejścia na zielone pozycje.
  • Nafciarze nie chcą zbyt wcześnie rezygnować z zarabiania na ropie. Mając jednak świadomość konieczności dekarbonizacji swoich aktywów, wprowadzają do firmowych strategii nowe modele.
  • Czy ambitne - zrównoważone i "zielone" - deklaracje najważniejszych graczy w branży oznaczają, że sektor się zmieni, ale nie oznacza to nagłego końca ery ropy.

Transformacja branży paliwowo-naftowej, która oznacza odejście od tradycyjnych paliw kopalnych, jest nieunikniona. Jednak o prawdziwej zmianie mówić możemy raczej w horyzoncie długoterminowym, wszak ropa naftowa wciąż jest głównym źródłem energii pierwotnej i – jak podkreśla Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) – na obecnym etapie rozwoju nauki i techniki nie ma jednej technologii, która mogłaby skutecznie zastąpić ten surowiec. Wynika to z dużego zapotrzebowania na energię. 

Liczby mówią same za siebie. Jak wylicza organizacja branżowa zrzeszająca działające w Polsce firmy paliwowe i logistyczne, w 2020 r. krajowa produkcja prądu z węgla wyniosła blisko 110 TWh, natomiast zużycie paliw ropopochodnych – ponad 250 TWh. Dla porównania, jedna elektrownia jądrowa może wyprodukować ok. 6,5-7 TWh rocznie. 

„Odejście od paliw kopalnych nie jest procesem łatwym, a do tego wymaga wielu inwestycji oraz czasu na ich zaprojektowanie i realizację” – podkreśla w swoim dorocznym raporcie POPiHN.

Dlatego najwięksi gracze sektora naftowo-paliwowego, mając świadomość nieuniknionej transformacji energetycznej, już rozpoczęli ten proces, deklarując strategie przejścia na zielone pozycje.

Na zielonej fali

Dziś to już fala zielonych deklaracji w koncernach paliwowo-naftowych. Pierwszym, który zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej w perspektywie 2050 roku, był hiszpański Repsol. Firma chce osiągnąć ten cel, inwestując głównie w energię z odnawialnych źródeł i paliwa alternatywne. Hiszpanie zakładają, że nie obejdzie się też bez wykorzystania technologii CCS, czyli wychwytywania CO2. W ślady Repsola poszli niemalże wszyscy giganci branży – BP, Shell, Total, Eni i Equinor.

– Świat musi zmienić sposób, w jaki wykorzystuje energię – mówił podczas prezentacji zeroemisyjnej strategii Shella prezes tego koncernu Ben van Beurden.

Nafciarze nie chcą mimo wszystko zbyt wcześnie rezygnować z zarabiania na ropie. Mając jednak świadomość konieczności dekarbonizacji swoich aktywów, wprowadzają do firmowych strategii nowe modele. Gros inwestycji skupiać się ma na nowych segmentach – energetyce odnawialnej, biopaliwach czy wodorze.

PKN Orlen także płynie już na tej zielonej fali – po tym, jak ogłosił jako pierwszy koncern paliwowy w Europie Środkowo-Wschodniej deklarację osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. W nowej strategii do 2030 roku Orlen postawił na czystą energetykę i nowoczesną petrochemię.

 

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Pogłoski o śmierci branży naftowej są przedwczesne

  • Namarginesie 2021-10-08 20:25:03
    To tylko Obajtek się obraził na ropę i otwiera kioski ruchu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.211.61
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 3/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!