PARTNERZY PORTALU

Wodór ma napędzić polską gospodarkę. Trzeba go jednak przesłać

Wodór ma napędzić polską gospodarkę. Trzeba go jednak przesłać
Wraz z rewolucja paliwową powinna rosnąć długość rurociągów wodorowych. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Dariusz Malinowski
    Dariusz Malinowski
  • Dodano: 08-07-2020 17:00

Przygotowywana przez rząd strategia wodorowa - mimo, że nie nagłaśniana - perspektywicznie może być najważniejszym dokumentem, jaki powstanie w tym roku w którymkolwiek z ministerstw. Wielu specjalistów uważa bowiem, że wodór to paliwo przyszłości. Wydaje się, że bardzo istotne w sprawnej realizacji programu byłoby uczestnictwo w nim Gaz-Systemu.

  • Kluczowym w Polsce będzie przesłanie wodoru do odbiorców.
  • Wiele wskazuje, że produkcja gazu będzie odbywała się głównie w północnej części kraju, a konsumpcja - na południu.
  • W Unii działają już liczne gazociągi do transportu wodoru.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Wodór ma napędzić polską gospodarkę. Trzeba go jednak przesłać

  • Andrzej Kocikowski 2020-07-15 15:21:02
    Z wyjątkiem elektrolizy wody, wszystkie pozostałe metody przemysłowego pozyskiwania wodoru dostarczają do środowiska moc zanieczyszczeń, które rzekomo planujemy ograniczać/likwidować. Elektroliza wody ma tę wadę, że potrzebuje gigantycznych ilości energii elektrycznej. Daje się wykazać, że „spalanie” wodoru (uzyskanego poprzez elektrolizę wody) w ogniwach paliwowych jest „mniej efektywne niż bezpośrednie spożytkowanie energii elektrycznej (zużytej na jego wytworzenie)”[1.]. Zatem kwestia rurociągów – zwłaszcza wysokociśnieniowych – do transportu wodoru „od morza do Tatr” zdaje się być niewyobrażalnie odległa …
  • Andrzej Kocikowski 2020-07-15 15:20:06
    Z wyjątkiem elektrolizy wody, wszystkie pozostałe metody przemysłowego pozyskiwania wodoru dostarczają do środowiska moc zanieczyszczeń, które rzekomo planujemy ograniczać/likwidować. Elektroliza wody ma tę wadę, że potrzebuje gigantycznych ilości energii elektrycznej. Daje się wykazać, że „spalanie” wodoru (uzyskanego poprzez elektrolizę wody) w ogniwach paliwowych jest „mniej efektywne niż bezpośrednie spożytkowanie energii elektrycznej (zużytej na jego wytworzenie)”[1.]. Zatem kwestia rurociągów – zwłaszcza wysokociśnieniowych – do transportu wodoru „od morza do Tatr” zdaje się być niewyobrażalnie odległa …
  • Remek 2020-07-14 12:17:20
    Wodór to bardzo dobry kierunek. Takie zero emisyjne auta jak Mirai na pewno by nam się przydały. Tylko raczej zostawiłbym to w rękach koncernów takich jak Toyota właśnie. Zaczynanie od zera może nam nie wyjść na dobre.
  • Konrad Wallenrod 2020-07-09 17:56:09
    Bardzo ladnie autor artykulu podkreslil, ze wodorowych gazociagow jest na raie tylko 1500 kilometrow, do tego niskocisnieniowych (SIC!). To bardzo wazne rozroznienie. Niskocisnieniowym gazociagiem mozna transportowac gaz na krotkie odleglosci, a nie ze Szczecina na Slask. A z wysokocisnieniowymi gazociagami na wodor jest maly klopot - bezpieczenstwo sieci. To na razie z tym wodorem sa bajki, by zadowolic Pania Ursule von der Leyen, krora osobiscie lubie, bo ma klase osobista. Ale interesy Ursuli prawdopodobnie podporzadkowane jej ojczyznie - co wydaje mi sie oczywiste -stoja czesto na kursie kolizyjnym z interesami Polski, zwlaszcza w kwestii energetyki. Warto pamietac o takich drobnych sprawach.
  • Marek 2020-07-09 08:35:14
    Co będzie robione z odpadami z produkcji wodoru?
    • Matołusz 2020-07-13 12:19:46
      odpady na śląskie hałdy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.252.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!