Wodorowa ofensywa Lotosu. Zatankuje auta, statki i lokomotywy

Ta dekada jest jedyną szansą dla Grupy Lotos na przekształcenie się z wiodącego producenta tradycyjnych paliw, czyli przede wszystkim ropy i gazu, w wiodącego producenta paliw wpisujących się w standardy zielonej rewolucji - mówi WNP.PL Jarosław Wróbel, wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.

  • W 2023 r. na stacjach Lotosu w Gdańsku i Warszawie kierowcy będą mogli zatankować swoje samochody. 
  • Równolegle koncern przygotowuje się do budowy stanowisk do tankowania statków na własnym nabrzeżu w budowanym właśnie porcie na Martwej Wiśle.
  • W planach jest także oferta dla kolei - instalowanie w dogodnych miejscach punktów tankowania pojazdów szynowych.
Lotos uruchomił właśnie nowy projekt wodorowy, w ramach którego w Jaśle powstanie pilotażowa instalacja, produkująca wodór o wysokiej czystości.

Czytaj więcej: Lotos rusza z nowym projektem wodorowym

Instalacja ma produkować ok. 16 kg wodoru na dobę o czystości 99,999 proc. - taka ilość, póki co, wystarczy na zatankowanie kilku samochodów wodorowych.

Pure H2 Lotosu

To kolejny wodorowy projekt, który realizuje Grupa Lotos. W ramach projektu Pure H2, rozpoczętego prawie 3 lata temu, Lotos buduje instalację oczyszczania wodoru oraz infrastrukturę do dystrybucji i tankowania tego paliwa. O postępach w jego realizacji mówił WNP.PL podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Jarosław Wróbel, wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.

- W ramach Pure H2 wyłoniliśmy do tej pory wykonawców zarówno tej części projektu, która jest budowana na terenie rafinerii, jak i HRS-ów, czyli urządzeń do tankowania wodoru, które powstaną na wybranych stacjach Lotosu w Gdańsku i Warszawie - mówi Jarosław Wróbel.

Na terenie gdańskiej rafinerii powstaje obecnie infrastruktura do tankowania bateriowozów, czyli autocystern, które będą dostarczały wodór do HRS-ów na stacji w Gdańsku. Do Warszawy paliwo będzie zapewne produkowane w innej lokalizacji, gdyż - jak wynika z dostępnych analiz - w przypadku transportu wodoru opłacalność ekonomiczna i techniczna dostaw wynosi sto, sto kilkadziesiąt kilometrów.

Kiedy zostanie uruchomiona możliwość tankowania wodoru na stacjach Lotosu?

- Mam nadzieję, że w 2023 r. pierwsi kierowcy będą mogli zatankować swoje wodorowe pojazdy na stacjach Lotosu w Gdańsku i w Warszawie - prognozuje wiceprezes koncernu i dodaje, że doświadczenia zebrane na bazie tych dwóch stacji będą podstawą do dalszych decyzji odnośnie rozwoju wodorowej sieci.

Wodorowe plany Lotosu nie ograniczają się jednak tylko do tankowania samochodów. Koncern chce dostarczać to paliwo również na potrzeby transportu morskiego i kolejowego.

- Równolegle przygotowujemy się do budowy stanowisk do tankowania statków na własnym nabrzeżu w budowanym właśnie porcie na Martwej Wiśle. Z drugiej strony na terenie rafinerii chcemy również posadowić miejsce do tankowania pojazdów szynowych - wyjaśnia Jarosław Wróbel.

Koncern chce instalować HRS-y w dogodnych dla regionalnych kolei miejscach do tankowania zestawów szynowych. W przyszłości HRS-y Lotosu pojawić się mogą również w porcie w Gdańsku, w Gdyni, a także w porcie Szczecin-Świnoujście.

Green H2 Lotosu

W toku jest także inny projekt wodorowy Lotosu - Green H2, zakładający budowę wielkoskalowej instalacji do produkcji zielonego wodoru.

- W tej chwili jesteśmy w finale aplikacji o środki unijne, staramy się o dofinansowanie do 80 mln euro. Jest to bardzo znaczące dofinansowanie, biorąc pod uwagę, że cały projekt szacowany jest na ok. 1 mld zł - wylicza wiceprezes Lotosu.

 

×

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Wodorowa ofensywa Lotosu. Zatankuje auta, statki i lokomotywy

  • Wodór ??? 2021-10-05 19:52:26
    Dzis otrzymywany z weglowodorow czyli obecnie z drogiego gazu ziemnego. Potrzeba tu energii do konwersji... do oczyszczenia... do sprężenia bo przecież nie nadaje sie do transportu w stanie cieklym a waga zbiorników??? ... wzgledem lpg czy benzyny, ON ... jak wszystko to wezmiemy pod uwage, policzymy sprawnosc, slad weglowy ... to pozostanie unijna dotacja bo zielone nie musi byc ekonomiczne. Moze w odleglej przyszlosci znajdzie sie lekki bo cienkościenny zbiornik ktorego wytrzymalosc i odpornosc termiczna bedzie w skal 600..900 kg/cm2 dzis takich materialow nie ma... jak to rozwiążemy to bedziemy na wodorze jeździć... a jak nie to pojazdy z butlami wodorowymu na 700 km zasiegu ważyć bedą jak małe ciężarówki. Stacjonarnie moze to jest sposob na gromadzenie energii z oze i jej oddawaniw w szczycie, nie wiemy jaka sprawnosc calego cyklu... ... ale z paliw kopalnych??? To od wieku walczymy by silnik spalinowy mial najwyzsza sprawnosc po to by zawalic sprawe na etapie produkcji paliwa ??? Wiem CO2 jest złe... ale to nie znaczy ze należy zapomniec o sprawnosci procesu ... ona generuje cieplo kosztem strat.
  • Klemens 2021-10-05 11:48:50
    Lotos stracił na wyobraźni i impecie. Tankowania wodorem były zaplanowane na 2019 rok. Pan prezes Wróbel mówi o nieśmiałych poczynaniach w 2023 r. To chyba zależało Orlenowi, aby Lotos nie wysforował się do przodu i będzie "gnoił" Lotos jak będzie mógł.
  • Gość 2021-10-04 19:53:10
    Pamiętajcie wodór wtedy , gdy będziemy mieć mnóstwo instalacji z oze, wiatr , woda, fotowoltaika , a węgiel i gaz jako stabilizatory sieci . Wtedy przy wietrznych dniach, słonecznych nadmiar Energi zamieniamy w wodór do transportu . To nie jest wizja, to była wizja jakieś 4 lata temu, teraz to już się dzieje . Kontynulacja mój prąd pozwoli przyspieszyć to , a rzad niech zaangażuje np pkp, wody polskie , PGNiG, Orlen n stacjach już dawno powinien mieć małe wiatraki, albo fotowoltaike , ARiMR, porty... niech stawiają wiatraki, fotowoltaike , a gminy jak np Skawina , niech inwestują w energię wodna , piętrzenie w Skawinie mogło by produkować prad dla kilkaset domów,
    • egon 2021-10-05 11:22:28
      Zgadza się, wodór dopiero przy nadwyżkach OZE. Inaczej nie ma to większego sensu. Małe instalacje OZE wszędzie gdzie to możliwe jak najbardziej. Wspomniany pomysł/projekt rozproszonej produkcji H2 w oparciu o PV to bzdura.
  • Cetus 2021-10-04 18:31:14
    Doskonałe wiadomości. Zróbmy dwa kroki do przodu. I jeszcze na tym zarobimy.
  • Razparuk 2021-10-04 17:20:13
    Ktoś nas nieźle struga na kasę...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.197.108.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!