Wodorowy wyścig z przeszkodami

Wodorowy wyścig z przeszkodami
Wodór jest obecnie jedną z najjaśniejszych gwiazd w wyścigu o tytuł paliwa przyszłości fot. Shutterstock

Wodór okrzyknięto paliwem przyszłości, które pomoże wypełnić ambitne cele klimatyczne. Do wyścigu - stawką jest rozwój gospodarki wodorowej - stanęła również Polska. Wszyscy uczestnicy tej rywalizacji doskonale wiedzą, gdzie meta i o co toczy się gra; po drodze czeka ich wiele przeszkód.

  • Unia Europejska stawia na zielony wodór - jako paliwo przyszłości. Polska również idzie tą drogą, widzi jednak przyszłość w różnych kolorach - nie tylko zielonym, ale także szarym i niebieskim.
  • Największym obecnie wyzwaniem wydaje się rozwiązanie - zarówno od strony technicznej, jak i finansowej - kwestii związanych z transportem i magazynowaniem wodoru. Kolejną przeszkodą w postępach gospodarki wodorowej w Polsce są także bariery prawne - w postaci braku niezbędnych do rozwoju tego rynku regulacji.
  • Jakie działania podjąć, by spełnić marzenie o budowie wodorowej gospodarki? Odpowiedzi m.in. na to pytanie szukać będą uczestnicy Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach podczas sesji "Wodór – paliwo przyszłości". Dostępna jest już rejestracja na wydarzenie. Serdecznie zapraszamy!

Wodór jest obecnie jedną z najjaśniejszych gwiazd w wyścigu o tytuł paliwa przyszłości, a koncepcje budowy gospodarki wodorowej pojawiają się na agendach rządów wszystkich rozwiniętych państw.

Paliwo przyszłości

Nie jest to jednak nowa koncepcja, gdyż sam pierwiastek znany jest ludzkości od stuleci; pierwsze ogniwa wodorowe pojawiły się już w XIX w., a w połowie XX w. nową technologię wykorzystania wodoru w silnikach odrzutowych testowała NASA.

Jednak kariera wodoru zdecydowanie przyspieszyła dopiero w ostatnich dziesięcioleciach, do czego przyczyniły się m.in. kolejne kryzysy paliwowe, które uzmysłowiły ludzkości skalę zagrożeń wynikających z nadmiernego uzależnienia od ropy.

Właśnie wtedy pojawił się po raz pierwszy termin "gospodarki wodorowej", a takie koncerny, jak General Motors czy Mercedes Benz, na poważnie zabrały się do testów napędów, które pozwoliłyby na zastąpienie benzyny wodorem.

Dziś rozwój gospodarki wodorowej, na którą składa się cały łańcuch wartości – od produkcji, przez  magazynowanie i dystrybucję, po zastosowanie u klienta końcowego, ma nie tylko uniezależnić ludzkość od paliw kopalnych, ale przede wszystkim przyczynić się do zakładanego osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Wszystkie kolory wodoru

Głównymi zaletami wodoru pozostają niewyczerpane zasoby i szerokie zastosowanie. To najczęściej występujący pierwiastek chemiczny we wszechświecie. Problemem jest jednak to, że nie występuje w przyrodzie jako wolna cząsteczka. Dlatego do produkcji wodoru niezbędne jest wykorzystanie energii, co - w dobie uzależnienia energetyki od paliw kopalnych - stawia pod znakiem zapytania jego zeroemisyjność.

Obecnie na świecie większość wodoru otrzymywana jest w procesie reformingu metanu lub zgazowania węgla. Taki wodór nosi miano wodoru szarego, ponieważ w procesach tych wykorzystywane są paliwa kopalne i ich emisyjność jest bardzo wysoka.

 

×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Wodorowy wyścig z przeszkodami

  • EL MPPW-3 2021-08-23 10:27:17
    Czy ktoś z Polski zainteresował się poważnie technologią wytwarzania na skalę przemysłową CZYSTEGO (ZIELONEGO) H2 z wody morskiej (Stanford University). Hydroliza wody z innych zasobów niż morskie, to katastrofa. Najpierw względy hydrologiczne (jedno z ostatnich miejsc w Europie pod względem zasobów). Następnie ekonomicznych, bo fiskus nie przepuści okazji (i słusznie), żeby nie opodatkować wytwórcy H2 metodą elektrolizy wody z lokalnych (lądowych) zasobów środowiska.
  • H2ECO 2021-08-23 00:49:47
    I co z tego ze PL jest trzecim pod wzgl volumenu producentem wodoru w EU, i co z tego, ze Azoty mogą produkowac go nawet 42% krajowej produkcji, jezeli wodor do zasilania ogniw wodorowych musi byc wysokiej czystości, rzędu 99.999%. Uzyskanie go na takim poziomie z innej metody jak elektrolizery niemal niemozliwe, stad koszty wciaz przwyzszają korzysci, spalanie go jest bez sensu. Pozostaje rozproszona energetyka z oze typu PV na H2 magazynowanie lokalne nawet w wiązkach by zmagazynowac do wykorzystania pozniej w ogniwach. Idac tropem jaki narzuca sie teraz, to czy organa krajowych dozorow technivznych porozumialy sie, stworzyly fundamenty warunkow technivznych pod choćby stacje tankowania, czy tez robta jak chceta, za rok my dojrzejemy zrobimy wymagania i damy wam roczny okres na dostosowanie juz funkcjonujacych do przepisow.
    • MR 2021-08-23 08:38:19
      Norma ISO 14867-2 podaje 99.97% wodoru. Taką, a nawet lepszą czystość można spokojnie uzyskać bez elektrolizy.
  • Kwa kwa 2021-08-22 20:19:16
    Wodór wymyślił nasz wielki wódz, bezdzietny ojciec narodu, główny ekonom Jarosław Kaczyński. Mateusz Morawiecki następnego dnia przepisał wodór na żonę. A Jeleń Obajtek podarował go mamusi. Aaaaaaameeeeeeeenn
    • onej 2021-08-23 12:10:25
      ujuj i kakało ci sie wylało POtracony w zad
  • ooo 2021-08-22 12:49:57
    Nie tylko wodór jest przyszłością i gwarantem ochrony klimatu, ale też metan. Podkreślę, że metan odzyskany z upraw i hodowli zwierząt oraz odpadów, też może przyczynić się do ochrony klimatu. Bio gazownie mogą ten metan odzyskać i dzięki temu chronić nasz klimat, metan jest gazem cieplarnianym 22 razy gorszym od CO2. Spalając go, można zmniejszyć jego szkodliwość a przy okazji na tym zarobić. A na pola trafi później znacznie lepszy po ferment, co zmniejszy wykorzystanie nawozów i jeszcze bardziej wpłynie na ochronę klimatu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.197.197.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!