Zyska: Wodór to przyszłość transportu ciężkiego

Zyska: Wodór to przyszłość transportu ciężkiego
Ireneusz Zyska (fot. PTWP)

Czekamy na wdrożenie wodoru do masowej produkcji, do masowego zastosowania, co też pozwoli na obniżenie kosztów – powiedział wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska. Zaznaczył, że jego zdaniem wodór to przyszłość transportu ciężkiego.

  • Eksperci uważają, że wykorzystanie ogniw paliwowych zasilanych wodorem w transporcie ciężkim, towarowym, kołowym, ale także morskim, a nawet lotniczym jest możliwe i w perspektywie najbliższej dekady ta transformacja się dokona - wskazał Ireneusz Zyska.
  • Ważne jest, by Polska i kraje unijne wykorzystały szansę i stały się liderami tego obszaru, aby zapewnić wysoki standard obsługi w portach polskich, bałtyckich, europejskich i aby do tych portów mogły wpływać statki z paliwem przyszłości - dodał.
  • Napęd wodorowy jest bezpieczny. Czekamy na wdrożenie, na komercjalizację, do masowej produkcji, do masowego zastosowania, co też pozwoli na obniżenie kosztów produkcji samego wodoru i tych technologii - zaznaczył.

"Musimy pamiętać o konkurencyjności i efektywności transportu (morskiego). Ropa naftowa ma większą wydajność, większą moc energetyczną. Jeśli chcielibyśmy zastosować inne nośniki, inne paliwa, z pewnością wymaga to innych rozwiązań" - mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska.

Wiceminister był pytany o to, czy ministerstwo wyobraża sobie w transporcie morskim zmianę podobną do tej, która odbywa się w transporcie lądowym - z wykorzystaniem napędów wodorowych.

Zyska zaznaczył, że w tym zakresie należy uwzględnić też flotę światową. "Pamiętajmy, że dzisiaj bandery, które skupiają największą liczbę statków, to nie są bandery europejskie (…) i musimy zachować równowagę i konkurencyjność na całym świecie" - wskazywał.

"Co z tego, że ograniczymy emisyjność w Europie, skoro większość statków, które funkcjonują na akwenach morskich na świecie, to nie są statki pod banderami europejskimi?" - pytał.

Zaznaczył jednak, że w tym zakresie jest kilka pomysłów, które są "ubierane w formę aktów legislacyjnych". Wskazał, że jest to przede wszystkim wykorzystanie "błękitnego paliwa" - LNG, które "w pierwszej kolejności będzie miało zastosowanie w transporcie morskim" a docelowo również wykorzystanie wodoru.

"Eksperci uważają, że wykorzystanie ogniw paliwowych zasilanych wodorem w transporcie ciężkim, towarowym, kołowym, ale także morskim, a nawet lotniczym jest możliwe i w perspektywie najbliższej dekady ta transformacja się dokona" - wskazywał Zyska.

Jak mówił, ważne jest, by Polska i kraje unijne "wykorzystały szansę" i stały się liderami tego obszaru, aby "zapewnić wysoki standard obsługi w portach polskich, bałtyckich, europejskich" i aby do tych portów mogły wpływać statki z "paliwem przyszłości".

Zaznaczył, że napęd wodorowy jest bezpieczny. "Czekamy na wdrożenie, na komercjalizację, do masowej produkcji, do masowego zastosowania, co też pozwoli na obniżenie kosztów produkcji samego wodoru i tych technologii" - przekonywał Zyska.

"Uważam, że (wodór) to przyszłość transportu ciężkiego, a jak będzie - już w perspektywie kilku lat sami będziemy mogli ocenić" - podkreślił wiceminister.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zyska: Wodór to przyszłość transportu ciężkiego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.197.197.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!