Biogaz i biometan: wielka, niewykorzystana szansa

Biogaz i biometan: wielka, niewykorzystana szansa
Potencjał energetyczny sektora rolno-spożywczego w zakresie produkcji biogazu rolniczego szacuje się na ponad 7,8 mld m3 rocznie. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Materiał dostarczony przez kancelarię Dentons
  • Dodano: 12-05-2022 13:27

Obecnie większość krajów na świecie poszukuje stabilnych źródeł czystej energii, które mogłyby zastąpić węglowodory jako paliwo w energetyce, w szczególności – w przypadku Europy - gaz ziemny pochodzący z Rosji. Rozwiązaniem, które może istotnie wspomóc proces budowy zrównoważonego, a przy tym stabilnego miksu energetycznego, jest biogaz.

  • Potencjał energetyczny sektora rolno-spożywczego w zakresie produkcji biogazu rolniczego szacuje się na ponad 7,8 mld m3 rocznie.
  • Polska z ponad 300 instalacjami posiada dziś jeden z mniejszych rynków biogazowych w Europie, choć krajowy potencjał jest większy niż obecnego europejskiego lidera biogazowego, czyli Niemiec.
  • Przyczyn takiego stanu rzeczy upatruje się w istnieniu licznych barier o charakterze rynkowym, finansowym i prawnym.

Biogaz jest mieszaniną gazów, która powstaje na skutek beztlenowego rozkładu związków organicznych, takich jak odpady roślinne, ścieki komunalne czy odchody zwierzęce.

Składa się on w przeważającej części z metanu oraz dwutlenku węgla, a także śladowych ilości siarkowodoru, tlenu czy azotu. Biogaz może zostać oczyszczony do prostszej postaci biometanu, który spełnia standardy jakości odnoszące się do gazu ziemnego.

Czym charakteryzują się biogaz i biometan?

Biogaz jest uznawany za odnawialne źródło energii. W odniesieniu do biogazu produkowanego na bazie materii roślinnej wynika to z faktu, że w procesie jego produkcji oraz spalania, węgiel pozostaje w obiegu zamkniętym: ilość dwutlenku węgla emitowana podczas spalania równa się ilości tego związku pochłoniętej z atmosfery podczas procesu fotosyntezy.

W odniesieniu zaś do biogazu wyprodukowanego z organicznych odpadów pochodzenia nieroślinnego, jego „odnawialny” charakter wynika ze stworzenia możliwości uniknięcia emisji metanu z rolnictwa i hodowli poprzez zapobieganie samowolnemu uwalnianiu go do atmosfery.

Biogaz i biometan mają różne zastosowania w gospodarce. Biogaz może zostać wykorzystany do wytwarzania energii elektrycznej bądź kogeneracji, a zatem do skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła. Biometan, z uwagi na to, że po uszlachetnieniu spełnia parametry gazu ziemnego, może pozostać w gazowej formie umożliwiającej jego włączenie do sieci gazowej. Może też zostać sprężony do bio-CNG albo skroplony do bio-LNG.

Dlaczego Polska nie wykorzystuje swojego potencjału w zakresie produkcji biogazu?

Polska ma duży potencjał energetyczny w zakresie produkcji biogazu, w szczególności bazującego na biomasie oraz produktach ubocznych powstających w rozwiniętym u nas sektorze rolniczym oraz przemyśle rolno-spożywczym.

Potencjał energetyczny sektora rolno-spożywczego w zakresie produkcji biogazu rolniczego szacuje się na ponad 7,8 mld m3 rocznie - zgodnie z ustaleniami autorów raportu „Biogaz w Polsce – raport 2022”. Mimo to, jak wskazuje raport, Polska z ponad 300 instalacjami posiada dziś jeden z mniejszych rynków biogazowych w Europie, choć krajowy potencjał jest większy niż obecnego europejskiego lidera biogazowego, czyli Niemiec”.

Przyczyn takiego stanu rzeczy upatruje się w istnieniu licznych barier o charakterze rynkowym, finansowym i prawnym. W ocenie wielu uczestników rynku to właśnie brak odpowiedniej i stabilnej legislacji uniemożliwia rozwój rynku biogazu w Polsce.

Remedium na przynajmniej część zidentyfikowanych barier legislacyjnych ma stanowić Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UC99), którego głównym celem jest transpozycja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz. Urz. UE nr L 328, z 21.12.2018 r.).

Z uzasadnienia Projektu w części dotyczącej biometanu wynika, że projektodawca zauważa konieczność osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych wynikających z międzynarodowych zobowiązań Polski, a łączy się to nierozerwalnie z potrzebą zastąpienia gazu ziemnego w nadchodzących latach i dekadach innymi źródłami energii (w tym biometanem).

Jest to o tyle istotne, że zgodnie z Polityką energetyczną państwa do 2040 r., krajowa konsumpcja gazu ziemnego będzie wzrastać w związku z planowanym wykorzystaniem tego paliwa kopalnego dla potrzeb wytwarzania energii elektrycznej oraz w sektorze transportowym.

Projektowane zmiany skupiają się przede wszystkim na wprowadzeniu atrakcyjnych dla inwestorów rozwiązań umożliwiających rozwój sektora wytwarzania biometanu, obejmujących instalacje do wytwarzania i oczyszczania biogazu lub biogazu rolniczego, wytwarzania biometanu oraz rozbudowy lub przebudowy istniejących sieci gazowych pod kątem umożliwienia zatłaczania biometanu.

Jaki jest plan na wyeliminowanie barier dotyczących wytwarzaniu biogazu i biometanu?

Najważniejsze ze wskazanych przez projektodawcę zmian, mających na celu wyeliminowanie zidentyfikowanych barier prawnych i technicznych w kontekście wytwarzania biogazu i biometanu, to wprowadzenie definicji biometanu oraz wyłączenie pojęcia biogaz rolniczy z definicji biogazu oraz określenie zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biogazu lub biometanu z biogazu – poprzez utworzenie „rejestru wytwórców biogazu” prowadzonego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Kolejna wskazana zmiana to rozszerzenie zakresu rozdziału 3 ustawy OZE (zasady i warunki wykonywania działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z biogazu rolniczego lub biopłynów oraz wytwarzania biogazu rolniczego lub biopłynów) o zasady i warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biometanu z biogazu rolniczego.

Wskazane jest również poszerzenie obszaru działalności spółdzielni energetycznych o możliwość wytwarzania biometanu oraz uchylenie przepisów dotyczących wniosku o wydanie urzędowego potwierdzenia efektu zachęty (art. 47a ustawy OZE) oraz przepisów stanowiących o świadectwie pochodzenia biogazu rolniczego (art. 48 ustawy OZE i kolejne).

Potrzebne jest także wprowadzenie gwarancji pochodzenia dla biometanu i rozszerzenie zakresu przedmiotowego rejestru gwarancji pochodzenia o dane dotyczące gwarancji pochodzenia biometanu; oraz zmiana definicji paliw gazowych w ustawie - Prawo energetyczne.

Wykorzystanie potencjału

Wskazane zmiany legislacyjne mają umożliwić wykorzystanie ogromnego potencjału energetycznego Polski w zakresie produkcji biogazu i biometanu poprzez wprowadzenie rozwiązań, które mają zlikwidować istniejące bariery techniczne i prawne. Rozwój sektora wytwarzania biogazu i biometanu ma i będzie miał istotne znaczenie, ponieważ biometan identyfikuje się jako paliwo docelowo mające zaspokoić znaczną część krajowego popytu na gaz ziemny.

Wiąże się to jednocześnie z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększeniem bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Autorzy: Zbigniew Stasiak, Radca prawny, Managing Counsel, Dentons oraz Franciszek Jędras, Aplikant radcowski, Junior Associate, Dentons

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Biogaz i biometan: wielka, niewykorzystana szansa

  • Inżynier 2022-05-12 18:42:11
    Do autorów: potencjał rynku biogazowego to 7,8 mld m3 biometanu rocznie, a nie biogazu. To istotna różnica.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.147.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!