PARTNERZY PORTALU

Ponad połowa Polaków uważa, że media nie są bezstronne

W kwietniowym sondażu, po dwóch latach przerwy, CBOS sprawdził, jakie jest zaufanie Polaków do informacji podawanych przez największych nadawców telewizyjnych i portale internetowe (fot. Pixabay)

Ponad połowa badanych (56 proc.) uważa, że większość mediów w Polsce nie zachowuje bezstronności. Przeciwnego zdania jest 27 proc. W porównaniu z 2017 r. odsetek ankietowanych przekonanych o bezstronności mediów w Polsce zmniejszył się o 5 pkt proc. – wynika z sondażu CBOS.

  • Z jakich mediów korzystają Polacy, z którymi kanałami dystrybucji informacji utożsamiają się przedstawiciele poglądów lewicowych, a z którymi prawicowych? Na te pytania postanowił odpowiedzieć CBOS w nowym sondażu.
  • CBOS zapytał ankietowanych m.in. o stacje telewizyjne, w których oglądają programy informacyjne i publicystyczne. Jak wykazało badanie, 54 proc. respondentów śledzi informacje i publicystykę w Polsacie, 53 proc. - w TVP1, a 48 proc. - w TVN.
  • "Niemal wszyscy badani (92 proc.) uważają, że, aby wyrobić sobie zdanie na temat bieżących wydarzeń, należy korzystać z różnych źródeł informacji, a ogromna większość (80 proc.) twierdzi, że przekaz w różnych mediach na temat tych samych wydarzeń jest tak różny, że nie wiadomo, gdzie ukryta jest prawda".

W kwietniowym sondażu, po dwóch latach przerwy, CBOS sprawdził, jakie jest zaufanie Polaków do informacji podawanych przez największych nadawców telewizyjnych i portale internetowe.

Jak wyjaśniono w raporcie, media te są "głównymi źródłami wiedzy o bieżących wydarzeniach w kraju i na świecie" - aż 58 proc. respondentów czerpie informacje o wydarzeniach z kraju i ze świata z telewizji, a 27 proc. - z internetu. Jedynie 9 proc. badanych jako najważniejsze źródło informacji wskazuje radio, a 2 proc. - prasę.

- Dla starszych badanych głównym źródłem informacji częściej jest telewizja, dla młodszych - internet. Zauważyć można również, że dla respondentów lepiej wykształconych, mieszkających w większych miejscowościach, z gospodarstw domowych o wyższych dochodach per capita, większe znaczenie ma internet, a mniejsze - telewizja - czytamy.

CBOS zapytał ankietowanych m.in. o stacje telewizyjne, w których oglądają programy informacyjne i publicystyczne. Jak wykazało badanie, 54 proc. respondentów śledzi informacje i publicystykę w Polsacie, 53 proc. - w TVP1, a 48 proc. - w TVN.

Czytaj też: Zwycięstwo PiS: "Kiełbasa, kościół plus propaganda"

- Znaczna część respondentów ogląda programy informacyjne i publicystyczne w TVP2 (39 proc.), TVP Info (36 proc.), TVN24 (32 proc.) oraz Polsat News (28 proc.). W sumie, przynajmniej jeden z kanałów telewizji publicznej wymieniło 63 proc. badanych, niemal tyle samo wskazało na Polsat lub Polsat News (62 proc.), a trochę mniej - TVN lub TVN24 (57 proc.) - podano w raporcie.

Sondaż CBOS wykazał także, że głównym źródłem informacji o wydarzeniach z kraju i ze świata są programy informacyjne TVP 1 (22 proc.), w dalszej kolejności zaś - TVN (19 proc.), Polsatu (15 proc.), TVN24 (13 proc.) oraz TVP Info (10 proc.). W raporcie zaznaczono, że na podstawie tych odpowiedzi "trudno formułować wnioski na temat oglądalności powyższych stacji".

- Nie pytaliśmy bowiem, jak często respondenci oglądają te programy, ile czasu im poświęcają itp. Interesowało nas jedynie, z jakich źródeł czerpią informacje oraz jakie znaczenie im przypisują - dodano.

CBOS zwraca uwagę, że wybór określonej stacji telewizyjnej jest uzależniony głównie od poglądów politycznych i preferencji partyjnych.

- Programy TVN oraz TVN24 - częściej niż pozostali - wybierają badani identyfikujący się z lewicą, programy telewizyjnej Jedynki oraz TVP Info - respondenci utożsamiający się z prawicą, a Wydarzenia i inne programy Polsatu - ankietowani o poglądach centrowych.

×

SŁOWA KLUCZOWE

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ponad połowa Polaków uważa, że media nie są bezstronne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.173.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!