Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Jest zgoda na budowę tunelu pod cieśniną Fehmarn

Autor: Wnp.pl (PS)
Dodano: 29-12-2018 08:31

Władze niemieckiego kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn wydały w piątek zgodę na budowę tunelu drogowego i kolejowego łączącego wyspę Fehmarn, po stronie niemieckiej, z duńską wyspą Lolland.

Decyzję tę podjęto mimo zastrzeżeń ze strony obrońców środowiska, informuje agencja Reuters.

Tunel, o długości 19 km, będzie składał się z czteropasmowej autostrady i dwutorowej linii kolejowej. Koszt inwestycji wynosi 52,6 mld koron duńskich (8,1 mld dolarów) i będzie częściowo finansowany przez Unię Europejską.

Wyspa Fehmarn jest już połączona ze stałym lądem mostem, wybudowanym w 1963 roku. Jednak tunel znacznie przyspieszy transport drogowy i kolejowy z niemieckich miast, szczególnie Hamburga, Bremy i Hanoweru, do stolicy Danii - Kopenhagi i szwedzkiego miasta Malmo.

Pierwotnie jego budowę planowano ukończyć w 2024 roku, ale realizacja projektu została opóźniona, właśnie z powodu protestów społecznych w Niemczech. 

Inwestor, spółka Femern A/S, wystąpiła o zgodę na jego budowę jeszcze w 2013 roku. Dwa lata później pozytywną zgodę wydał rząd duński, natomiast w Niemczech procedury przeciągały się, ponieważ w dwu rundach konsultacji społecznych rozpatrywano ponad 12 tys. zastrzeżeń do wniosku.

Zarząd Femern A/S spodziewa się, że decyzję władz Szlezwika-Holsztynu można jeszcze zaskarżyć do Federalnego Trybunału Konstytucyjnego. Zdaniem niemieckich mediów, jest to całkiem prawdopodobne.

W takim przypadku rozpoczęcie budowy musiałoby poczekać do czasu ogłoszenia wyroku, czyli prawdopodobnie po dwóch latach. Jednak w opinii cytowanego dyrektora projektowego Femern A/S Clausa Dynesena, niemiecki Trybunał będzie miał wpływ tylko na termin rozpoczęcia prac budowlanych.

 

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019