Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Ponad połowa Polaków uważa, że media nie są bezstronne

Autor: PAP/MG
Dodano: 27-05-2019 11:55 | Aktualizacja: 27-05-2019 12:30

Ponad połowa badanych (56 proc.) uważa, że większość mediów w Polsce nie zachowuje bezstronności. Przeciwnego zdania jest 27 proc. W porównaniu z 2017 r. odsetek ankietowanych przekonanych o bezstronności mediów w Polsce zmniejszył się o 5 pkt proc. – wynika z sondażu CBOS.

W kwietniowym sondażu, po dwóch latach przerwy, CBOS sprawdził, jakie jest zaufanie Polaków do informacji podawanych przez największych nadawców telewizyjnych i portale internetowe.

Jak wyjaśniono w raporcie, media te są "głównymi źródłami wiedzy o bieżących wydarzeniach w kraju i na świecie" - aż 58 proc. respondentów czerpie informacje o wydarzeniach z kraju i ze świata z telewizji, a 27 proc. - z internetu. Jedynie 9 proc. badanych jako najważniejsze źródło informacji wskazuje radio, a 2 proc. - prasę.

- Dla starszych badanych głównym źródłem informacji częściej jest telewizja, dla młodszych - internet. Zauważyć można również, że dla respondentów lepiej wykształconych, mieszkających w większych miejscowościach, z gospodarstw domowych o wyższych dochodach per capita, większe znaczenie ma internet, a mniejsze - telewizja - czytamy.

CBOS zapytał ankietowanych m.in. o stacje telewizyjne, w których oglądają programy informacyjne i publicystyczne. Jak wykazało badanie, 54 proc. respondentów śledzi informacje i publicystykę w Polsacie, 53 proc. - w TVP1, a 48 proc. - w TVN.

Czytaj też: Zwycięstwo PiS: "Kiełbasa, kościół plus propaganda"

- Znaczna część respondentów ogląda programy informacyjne i publicystyczne w TVP2 (39 proc.), TVP Info (36 proc.), TVN24 (32 proc.) oraz Polsat News (28 proc.). W sumie, przynajmniej jeden z kanałów telewizji publicznej wymieniło 63 proc. badanych, niemal tyle samo wskazało na Polsat lub Polsat News (62 proc.), a trochę mniej - TVN lub TVN24 (57 proc.) - podano w raporcie.

Sondaż CBOS wykazał także, że głównym źródłem informacji o wydarzeniach z kraju i ze świata są programy informacyjne TVP 1 (22 proc.), w dalszej kolejności zaś - TVN (19 proc.), Polsatu (15 proc.), TVN24 (13 proc.) oraz TVP Info (10 proc.). W raporcie zaznaczono, że na podstawie tych odpowiedzi "trudno formułować wnioski na temat oglądalności powyższych stacji".

- Nie pytaliśmy bowiem, jak często respondenci oglądają te programy, ile czasu im poświęcają itp. Interesowało nas jedynie, z jakich źródeł czerpią informacje oraz jakie znaczenie im przypisują - dodano.

CBOS zwraca uwagę, że wybór określonej stacji telewizyjnej jest uzależniony głównie od poglądów politycznych i preferencji partyjnych.

- Programy TVN oraz TVN24 - częściej niż pozostali - wybierają badani identyfikujący się z lewicą, programy telewizyjnej Jedynki oraz TVP Info - respondenci utożsamiający się z prawicą, a Wydarzenia i inne programy Polsatu - ankietowani o poglądach centrowych.

W potencjalnych elektoratach partyjnych programy informacyjne TVN częściej wybierają wyborcy PO i PSL, a TVN24 - wyborcy PO. Z kolei na programy w telewizji publicznej najczęściej decydują się zwolennicy PiS. Natomiast Wydarzenia i inne programy Polsatu równie często wybierane są przez zwolenników PiS i PO, a relatywnie najczęściej przez sympatyków ruchu Kukiz'15 i Wiosny" - podano w raporcie.

CBOS poprosił badanych o ocenę wiarygodności programów informacyjnych i publicystycznych w telewizji publicznej (TVP1, TVP2, TVP Info), TVN (TVN, TVN24), Polsacie (Polsat, Polsat News) i TV Trwam. Okazało się, że "najbardziej krytycznie w tym względzie odbierana jest telewizja publiczna (38 proc. badanych uważa, że nie jest wiarygodna), w drugiej kolejności TVN i TVN24 (29 proc.), w trzeciej - Polsat i Polsat News (19 proc.)".

- Programy telewizji Polsat i Polsat News wyraźnie częściej postrzegane są jako wiarygodne, niż niewiarygodne, telewizji TVN i TVN24 nieco częściej jako wiarygodne niż niewiarygodne, natomiast w ocenach telewizji publicznej przeważają oceny krytyczne. Również w przypadku telewizji Trwam odnotowujemy niewielką przewagę ocen krytycznych nad pozytywnymi - stwierdzono w raporcie.

CBOS sprawdził także, jakie jest ogólne nastawienie do mediów w Polsce. Ponad połowa ankietowanych (56 proc.) wskazała, że większość z nich nie zachowuje bezstronności. Przeciwnego zdania jest 27 proc., a według 17 proc. trudno powiedzieć. W porównaniu z 2017 r. odsetek ankietowanych przekonanych o bezstronności mediów w Polsce zmniejszył się o 5 pkt proc.

- Niemal wszyscy badani (92 proc.) uważają, że, aby wyrobić sobie zdanie na temat bieżących wydarzeń, należy korzystać z różnych źródeł informacji, a ogromna większość (80 proc.) twierdzi, że przekaz w różnych mediach na temat tych samych wydarzeń jest tak różny, że nie wiadomo, gdzie ukryta jest prawda - zwrócono uwagę w raporcie.

Z badania CBOS wynika ponadto, że podzielone są oceny wiarygodności najpopularniejszych portali internetowych.

- Najlepiej wypadają Interia (średnia ocena wiarygodności w skali od 1 do 5 wynosi 3,14) i Wirtualna Polska (3,13), a nieco mniejszym zaufaniem darzone są Onet (3,02) i Gazeta.pl (2,94).

W odniesieniu do wszystkich czterech portali obserwujemy, w porównaniu z rokiem 2017, spadek poziomu zaufania (mierzonego wartością średniej na skali 1-5), lecz tylko w przypadku Onetu i Wirtualnej Polski różnice średnich są istotne statystycznie - poinformowano.

Jak dodano, oceny wiarygodności portali "zauważalnie różnią się w zależności od poglądów politycznych i preferencji partyjnych respondentów".

- Wśród zwolenników PiS i osób o poglądach prawicowych większą wiarygodność informacyjną najczęściej przypisuje się portalowi Interia, a wśród identyfikujących się z lewicą oraz zamierzających głosować w wyborach parlamentarnych na PO lub Wiosnę - Onetowi - czytamy.

Sondaż został przeprowadzony metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 4-11 kwietnia na liczącej 1064 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019