REKLAMA

Kiedy Baza danych o odpadach? Ministerstwo Środowiska wyjaśnia

  • www.portalsamorzadowy.pl
  • Autor: PortalSamorzadowy.pl (Piotr Toborek)/AT
  • 12 czerwca 2017 10:32
Kiedy Baza danych o odpadach? Ministerstwo Środowiska wyjaśnia Zdaniem MOŚ wprowadzenie elektronicznej bazy pozwoli na oszczędności.(fot:sxc.hu)

Trwają prace nad wprowadzeniem Bazy danych o odpadach. - Ma ona nie tylko pozwolić na zwiększenie kontroli nad odpadami, ale da również oszczędności podmiotom zajmującym się gospodarką śmieciami – twierdzi Ministerstwo Środowiska. „Podmioty” mają wątpliwości.

• Trwają intensywne prace nad wprowadzeniem Bazy danych o odpadach.

• O konieczności wprowadzenia ścisłej kontroli nad odpadami mówi się od dawna.

• Zakończenie prac nad projektem przewiduje się w trzecim kwartale 2017 r.

O konieczności wprowadzenia ścisłej kontroli nad odpadami mówi się od dawna, według wielu opinii, jej brak od początku wdrażania tzw. rewolucji śmieciowej był podstawowym błędem popełnionym przez ustawodawców.

Obecne władze Ministerstwa Środowiska od początku podkreślają konieczność stworzenia Bazy danych o odpadach. Prace nad nią trwają od dłuższego czasu.

Jak tłumaczy resort, baza zgodnie z projektowaną nowelizacją ustawy o odpadach będzie pełniła nie tylko rolę rejestru, ale także będzie zawierała nowy moduł ewidencji odpadów.

Bieżące informacje

Efektem wprowadzenia możliwości elektronicznego obiegu dokumentów ewidencji odpadów za pośrednictwem BDO ma być możliwość uzyskania bieżącej informacji na temat ilości zbieranych i transportowanych odpadów oraz miejsca ich przekazania lub przetwarzania.

Jak informuje MŚ, wprowadzone zostaną na potrzeby ewidencji dodatkowe dokumenty, tzw. karty przekazania odpadów komunalnych.

– Usprawni to pozyskiwanie szczegółowych danych, nie tylko na temat ilości odbieranych odpadów komunalnych i miejsc ich przetwarzania, ale również dostarczy informacji dotyczących podmiotów zajmujących się gospodarką tymi odpadami, zapewniając jednocześnie wiarygodne dane konieczne w przypadku obliczania poziomów odzysku i recyklingu oraz składanych do KE sprawozdań z zakresu gospodarki odpadami – tłumaczą w resorcie.

Kiedy zmiany mogę wejść w życie?

– Projekt zmian w ustawie został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich i w najbliższym czasie zostanie przekazany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów. Zakończenie prac nad projektem przewiduje się w trzecim kwartale 2017 r. – odpowiada ministerstwo.

Na pytanie, ile czasu firmy i samorządy dostaną na wprowadzenie narzędzi kontrolnych, ministerstwo odpowiada, że projekt nowelizacji ustawy o odpadach zakłada stosowanie dotychczasowych przepisów do 30 czerwca 2020 r.

Zdaniem MOŚ ten okres umożliwi przystosowanie się podmiotów do prowadzenia ewidencji odpadów w wyłącznie elektronicznej formie.

Poszczególne gminy i firmy będą korzystać z różnych systemów elektronicznej kontroli, resort wyjaśnia jednak, że rozważane jest uruchomienie tzw. Modułu BDO API, który ma umożliwiać autoryzowane wykonywanie operacji logowania do systemu BDO.

Propozycje zwiększenia kontroli nad odpadami już jednak wywołują protesty. Słychać narzekania, że to narazi firmy i samorządy na koszty, zwiększy biurokrację, co miałoby się odbić na opłatach za odbiór odpadów.

Przedsiębiorców niepokoi np. konieczność przekazywania elektronicznie, na bieżąco informacji o każdym transporcie, a nie w ujęciu zbiorczym, za cały miesiąc.

Nadmiar biurokracji

– To nadmiar biurokracji, który może stwarzać duże problemy – mówiła w Polskim Radiu Kinga Zgierska z Izby Przemysłowo-Handlowej Gospodarki Złomem.

Ministerstwo nie podziela takich obaw. Zdaniem MOŚ wprowadzenie elektronicznej bazy pozwoli wręcz na oszczędności.

Cały artykuł czytaj tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.