REKLAMA

MSP: Lepsze zarządzanie majątkiem i 100 mln zł rocznie oszczędności po likwidacji resortu

  • Autor: PAP/JS
  • 08 listopada 2016 16:47
MSP: Lepsze zarządzanie majątkiem i 100 mln zł rocznie oszczędności po likwidacji resortu Według "ostrożnych szacunków" autorów projektu "likwidacja Ministerstwa Skarbu Państwa wygeneruje blisko 100 mln zł oszczędności rocznie, co w perspektywie 10 lat oznacza ok. 1 mld zł środków finansowych (Fot. Fotolia)

Lepsze zarządzanie majątkiem państwowym i 100 mln zł rocznie oszczędności ma przynieść likwidacja Ministerstwa Skarbu Państwa i wprowadzenie nowych zasad nadzoru nad mieniem państwowym - przewidują projekty zmian w prawie przygotowane przez MSP.

Planowane zmiany zakładają też m.in., że nadzór nad Polską Agencją Prasową w miejsce likwidowanego MSP przejmie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Chodzi o projekty dwóch ustaw przygotowane przez MSP: o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz przepisów wprowadzających do tejże ustawy.

Projekt zakłada likwidację Ministerstwa Skarbu Państwa (zakłada się przy tym możliwość przejścia pracowników MSP do urzędów przejmujących jego zadania) i przyznanie kompetencji do wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa Prezesowi Rady Ministrów. Prezes RM będzie mógł - z kolei - upoważnić wskazane przez siebie organy do wykonywania tych uprawnień.

Według "ostrożnych szacunków" autorów projektu "likwidacja Ministerstwa Skarbu Państwa wygeneruje blisko 100 mln zł oszczędności rocznie, co w perspektywie 10 lat oznacza ok. 1 mld zł środków finansowych, które mogą być przeznaczone na realizację innych zadań (brak wydatków na koszty prywatyzacji z likwidowanego Funduszu Skarbu Państwa, część kosztów wynagrodzeń osobowych, część wydatków inwestycyjnych czy na opłaty i podatki)".

Kluczową zmianą ma być "znacząca korekta mechanizmu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa".

Nowy system kładzie nacisk na koordynację nadzoru właścicielskiego oraz określenie wspólnych zasad zarządzania mieniem państwowym spójnych z wytycznymi OECD dot. nadzoru korporacyjnego, z podkreśleniem zasady, że mienie to służy przede wszystkim realizacji zadań publicznych. Ponadto zakłada on precyzyjne wskazanie, który organ administracji jest właściwy do gospodarowania poszczególnymi składnikami mienia państwowego, określenie nowego, elastycznego i transparentnego modelu rozstrzygania o właściwości organów w zakresie wykonywania uprawnień właścicielskich w stosunku do spółek.

Według projektu co do zasady uprawnienia te wykonywać będą właściwi ministrowie, pełnomocnicy rządu i inne podmioty, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, który w tym zakresie będzie pełnił rolę "swoistego koordynatora polityki właścicielskiej".

Projekt zakłada również utworzenie Rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych, jako ciała doradczego, zapewniającego Prezesowi Rady Ministrów kompleksowe i profesjonalne wsparcie w zakresie koordynacji nadzoru właścicielskiego. Do zadań Rady będzie należało również opiniowanie kandydatów do organów spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych.

Czytaj też: Zalewska: 900 mln zł na skutki reformy oświaty

Zmianie ulec ma model zbywania akcji i udziałów Skarbu Państwa. Przewiduje się rezygnację z pojęcia "prywatyzacja" i rezygnację z prywatyzacji bezpośredniej. Według autorów w tym zakresie ustawa zbliża model zbywania akcji (udziałów) należących do Skarbu Państwa do standardów rynkowych.

Nowe przepisy określą również wymagania dla członków organów nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych. Zakładają też wyodrębnienie jednolitej grupy spółek o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa, w których wykonywanie uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa będzie podlegało szczególnemu nadzorowi Prezesa Rady Ministrów.

W efekcie autorzy liczą na długoterminowy wzrost wartości majątku narodowego oraz poszczególnych spółek z udziałem Skarbu Państwa, wzmocniony nadzór właścicielski - wyższe standardy nadzoru właścicielskiego, zarówno w obszarze doboru kadr, jak i formułowania oczekiwań wobec reprezentantów Skarbu Państwa, większą ochronę kluczowych interesów gospodarczych państwa - utrzymanie/zwiększenie polskiego kapitału w spółkach o strategicznym znaczeniu.

Według autorów planowane zmiany są odpowiedzią na potrzebę "wieloaspektowej reformy sfery wykonywania uprawnień właścicielskich Skarbu Państwa", gdyż dotychczasowe zarządzanie mieniem państwowym było "niskiej jakości". Chodzi m.in. o brak jednolitego podejścia systemowego powodujący brak rozróżnienia zadań realizowanych w ramach nadzoru korporacyjnego i administracyjnego, wykonywanie praw z akcji realizowane przez wiele organów - bez koordynacji czy brak precyzyjnych kryteriów określenia i nadzorowania zadań publicznych, które mają realizować niektóre spółki z udziałem Skarbu Państwa.

"Powoduje to ryzyko wystąpienia rozbieżnych celów strategicznych ich działania. Ponadto, nie są wskazane podmioty o istotnym udziale w rynku, skali prowadzonej działalności, których funkcjonowanie może wpływać na ochronę porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego" - napisano w uzasadnieniu.

Kolejny problem z dotychczasowym zarządzaniem majątkiem polegał na tym, że ład korporacyjny (corporate governance) w podmiotach z udziałem państwa co do zasady jest ograniczony do kwestii formalnych. Tymczasem - w opinii autorów - brak zasad współpracy między różnymi spółkami i brak koordynacji działania przy realizacji wspólnych przedsięwzięć, generuje koszty utraconych możliwości, jakie można by osiągnąć efektywnie wykorzystując posiadane zasoby.

Jak podkreślono, państwo w odniesieniu do swojego mienia powinno mieć na celu przede wszystkim efektywne gospodarowanie i zabezpieczenie przez nadużyciami, by mogło ono służyć "również przyszłym pokoleniom Polek i Polaków". Dlatego - zdaniem autorów projektu - "prywatyzacja, czy też zbywanie poszczególnych części tego mienia nie może być głównym celem Państwa, które powinno w sposób odpowiedzialny tworzyć fundament dla budowania i stałego wzrostu wartości polskiego kapitału".

Większość projektowanych przepisów miałaby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.