PARTNERZY PORTALU

Protekcjonizm USA, Chin i UE to problem. "Polska powinna wziąć przykład z Włoch"

Donald Trump spotkał się z przywódcą Chin, prezydentem Xi Jinpingiem, na Florydzie, niedługo po tym, jak zasiadł w Białym Domu. (fot.:flickr.com/CC)

Nie ma alternatywy w relacjach USA – Chiny. Oba te kraje, mimo rosnącego protekcjonizmu gospodarczego, muszą szukać porozumienia. Polsce w tym układzie Niccolo Polli z HSBC sugeruje brać przykład z Włoch.

• Sytuacja w USA się uspokaja, a retoryka kampanii wyborczej ustępuje racjonalnemu podejściu do gospodarki.  

• Polska w konstelacji między dwiema największymi gospodarkami świata powinna także bronić swoich zasobów - sugeruje prezes PKP Cargo Maciej Andrzej Libiszewski.

• Z Chinami trzeba budować relacje długo, ale są one bardzo owocne -podkreśla Niccolo Polli z HSBC

Narastający protekcjonizm gospodarczy, polityka Donalda Trumpa w USA oraz konieczne zbliżenie Europy z Chinami – takie tematy pojawiły się podczas panelu „Gospodarcze potęgi na fali zmian”, który odbył się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Uczestniczący w nim Andrew Betts z HSBC Group nawiązał do hasła wyborczego obecnego gospodarza Białego Domu.

– Świat to ciągle zmieniająca się rzeczywistość – mówił Betts. – Od 2008 roku mieliśmy w gospodarce świata ponad 2 tysiące prób protekcjonizmu gospodarczego, stąd też nie można się dziwić, że Trump wybrał na kampanię polityczną słowa „Uczynić Amerykę ponownie wielką” (ang. Make America Great Again).

W ocenie analityka i szefa odpowiedzialnego w HSBC za handel międzynarodowy protekcjonizm w innych krajach da o sobie znać w nadchodzących miesiącach. – Pytanie, co z tym zrobić? – kontynuował. – Jest wyraźna różnica między tym, co Trump mówił, i tym, co robi, to różnica w retoryce i proszę zauważyć, że złagodził wiele swoich postulatów z kampanii.

Jako przykład w dalszej części dyskusji padało nastawienie administracji Białego Domu do umowy NAFTA (ang. North Atlantic Trade Agreement). W 2016 roku Trump zapowiadał wręcz odstąpienie od tej umowy, tymczasem teraz chce ją renegocjować.

– Proszę uważnie podchodzić do kampanijne retoryki – mówił jeszcze Betts. – Nie należy jej brać dosłownie.

Zapytany o to, jak firmy o potencjale globalnym mają się przygotować na protekcjonizm w gospodarce, stwierdził, że jeśli będą go widzieć, to... będą przygotowane.

Polityka Trumpa ma odpowiednik w Unii Europejskiej

Protekcjonizm to jednak nie tylko specjalność Donalda Trumpa. Jak twierdzi Bettsie Aneta Muskała z International Paper (spółką ta jest notowanym na giełdzie nowojorskiej, międzynarodowym przedsiębiorstwem z branży papierniczej) odpowiednikiem działań, jakie w Stanach podejmuje Trump, będzie w Europie plan szefa Komisji Europejskiej Jeana Claude Junckera.

– W pryncypiach to jedno i to samo – ocenia Muskała. Dodaje też , że firmy będą się niewątpliwie przyglądać polityce podatkowej nowej administracji. Jej zdaniem od tych właśnie działań zależeć będą kolejne kroki, jakie podejmować będą przedsiębiorstwa w USA. Jak podkreśla w ciągu minionej dekady jej firma dynamicznie rozwijała się w USA.

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Protekcjonizm USA, Chin i UE to problem. "Polska powinna wziąć przykład z Włoch"

  • 51057 2017-05-31 22:04:11
    NAFTA - North American Free Trade Agreement

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.131.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!