REKLAMA

Prywatyzacja PKP Energetyka, Adamczyk: Wyniki analizy prywatyzacji będą znane w ciągu kilkunastu dni

  • Autor: PAP/AT
  • 14 września 2016 08:02
Prywatyzacja PKP Energetyka, Adamczyk: Wyniki analizy prywatyzacji będą znane w ciągu kilkunastu dni Przestrzeń publiczna wymaga ochrony przed niekontrolowaną zabudową i dlatego odchodzimy od budowania na podstawie WZ - mówi Adamczyk (Andrzej Adamczyk, fot. facebook.com/PoselAndrzejAdamczyk)

• W ciągu kilku, kilkunastu dni powinny być zaprezentowane wnioski komisji analizujących proces prywatyzacji PKP Energetyka - mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
• Poinformował także, że we wrześniu do konsultacji społecznych trafi Kodeks Budowlany.

Jakie są wyniki prac zespołów analizujących proces prywatyzacji PKP Energetyka?

Andrzej Adamczyk: Prace zespołów są już na ukończeniu, na etapie finalnych konkluzji i przygotowywania ostatecznych wniosków. Myślę, że w ciągu kilku, kilkunastu dni powinny zostać

Kiedy pasażerowie będą mogli podróżować pociągami na podstawie tzw. wspólnego biletu?

Chcemy ten projekt zrealizować jak najszybciej. Naszym wzorem jest rozwiązanie, które obowiązuje w Wielkiej Brytanii, gdzie pasażer może podróżować pociągiem na podstawie jednego biletu. Musimy jednak pamiętać, że jest to proces skomplikowany, wymagający dostosowania wielu różnych aspektów, w tym także systemów informatycznych. W resorcie powołany został zespół, który pracuje nad wprowadzeniem takiego rozwiązania.

W listopadzie 2018 r. kończy się umowa firmy Kapsch na obsługę elektronicznego systemu poboru opłat na drogach. Na jakim etapie są przygotowania do wprowadzenia nowego systemu?

Czasu jest bardzo mało, dlatego trwają intensywne przygotowania w tej sprawie. W resorcie infrastruktury został już powołany zespół, który pracuje nad szczegółową specyfikacją przyszłego systemu poboru opłat. Zakładamy, że system powinien być przede wszystkim przyjazny dla kierowców, łatwy w obsłudze, umożliwiać wykorzystanie wielu funkcjonalności i służyć nie tylko do poboru opłat. Np. system poboru opłat na Węgrzech pomógł w uszczelnieniu poboru podatku VAT, bo umożliwia operowanie generowanymi z systemu informacjami pozwalającymi na zwalczanie przestępczości gospodarczej. Zależy nam także na tym, żeby koszty użytkowania tego systemu były jak najniższe. Nie przesądzamy jednak, jaki podmiot będzie zajmował się poborem opłat - w celu jego wyłonienia zostanie ogłoszony przetarg.

Czytaj też: Adamczyk: Jest zapaść w inwestycjach kolejowych

20 września br. w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odbędzie się seminarium "Elektroniczny pobór opłat drogowych. Doświadczenia Polski i innych krajów", organizowane we współpracy z Bankiem Światowym. Będzie ono skierowane w szczególności do przedstawicieli sektora publicznego, którzy wezmą udział w dyskusji nt. źródeł finansowania dróg krajowych w Polsce, prawnych i europejskich uwarunkowań systemów poboru opłat, kierunków rozwoju technologii poboru opłat w Europie, funkcjonowania obecnego systemu oraz przyszłości opłaty elektronicznej w Polsce. Do udziału w seminarium zaprosiliśmy również przedstawicieli koncesjonariuszy, ponieważ zarządzane przez nich odcinki autostrad łączą się się z odcinkami zarządzanymi przez GDDKiA.

Natomiast w pierwszej połowie października powinniśmy być już po kolejnym seminarium na temat aspektów technologicznych, skierowanym przede wszystkim do firm, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, które chciałyby zaoferować konkretne rozwiązania i funkcjonalności swoich systemów. Dzięki temu w listopadzie 2018 r., niezauważalnie dla użytkowników dróg, powinien zacząć działać nowy system poboru opłat.

Jakie ułatwienia ma wprowadzić nowy Kodeks Budowlany i kiedy wejdzie w życie?

Dzisiaj przepisy regulujące proces budowlany są rozproszone w wielu aktach prawnych, są różnie interpretowane, co powoduje, że inwestor bardzo często ma problem, żeby je zrozumieć i właściwie stosować. Kodeks zbiera to wszystko w pewną całość - zawiera rozwiązania z zakresu prawa budowlanego, gospodarki nieruchomościami i innych uregulowań, które dziś ujęte są w ustawach specjalnych, a które dzisiaj regulują sprawy inwestycji drogowych, kolejowych, czy liniowych. Po jego przyjęciu proces inwestycyjny będzie jasny, klarowny i sprawniej będzie można budować.

W kodeksie wprowadzono kategorie dotyczące różnych inwestycji. W zależności od ich rodzaju będzie stosowany odpowiedni proces dochodzenia do pozwolenia na budowę albo do momentu, w którym będzie można zgodnie z prawem rozpocząć budowę.

Chcemy jeszcze we wrześniu, przy okazji Dnia Budowlanych, skierować projekt kodeksu.

Czy projekt Kodeksu zakłada także ograniczenie prowadzenia inwestycji na podstawie tzw. warunków zabudowy?

Przestrzeń publiczna wymaga ochrony przed niekontrolowaną zabudową i dlatego odchodzimy od budowania na podstawie WZ. Oczywiście w miejscach, gdzie nie ma planów zagospodarowania przestrzennego, będą stosowane inne formuły porządkujące przestrzeń. Zależy nam jednak na tym, aby zabudowa się nie rozlewała - chcemy uniknąć takiej sytuacji, że można budować bez ograniczeń wszystko, co się chce. Jeżeli nie będzie planu zagospodarowania przestrzennego, to dozwolona ma być tylko zabudowa uzupełniająca istniejące nieruchomości.

Kiedy ruszy program Mieszkanie plus?

Chcemy rozpocząć realizację tego programu jak najszybciej. Chcemy, aby rząd przyjął program Mieszkanie plus, w tym projekty ustaw o Narodowym Funduszu Mieszkaniowym i Narodowym Programie Mieszkaniowym, do końca tego roku. Narodowy Fundusz Mieszkaniowy zostanie powołany w przyszłym roku i mam nadzieje, że pierwsze procesy inwestycyjne ruszą w II poł. przyszłego roku.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.