REKLAMA

Ułatwienia dla przemysłu stoczniowego. Już od Nowego Roku

  • Autor: aw/PAP
  • 30 grudnia 2016 07:31
Ułatwienia dla przemysłu stoczniowego. Już od Nowego Roku Jednym z priorytetów ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej jest odbudowa przemysłu stoczniowego (fot. Radosław Drożdżewski/wikipedia/CC BY-SA 3.0)

1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, której celem jest stworzenie dogodniejszych warunków dla rozwoju przemysłu stoczniowego. M.in. w życie wejdą przepisy dot. zerowej stawki VAT.

Przedstawiciele rządu liczą, że nowe przepisy uruchomią masową produkcję statków w polskich stoczniach, w szczególności w stoczni w Szczecinie i w Gdyni. Według szacunków rządu, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.

1 stycznia może wejść w życie tylko część przepisów ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego. W połowie grudnia wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedział, że od 2017 r. wejdą w życie zapisy dot. zerowej stawki VAT; ws. zryczałtowanego podatku decyzję musi podjąć KE.

Uczestniczący w posiedzeniu komisji członek zarządu Remontowa Holding w Gdańsku Arkadiusz Aszyk przyznał, że "można powiedzieć, że najważniejsza część ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego wchodzi w życie od nowego roku".

Brzezicki wyjaśnił, że na początku grudnia "Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów notyfikował do Komisji Europejskiej elementy ustawy dotyczące zapisów o zryczałtowanym podatku i do czasu pozytywnego rozpatrzenia przez Komisję ten element ustawy o aktywizacji przemysłów okrętowych nie będzie aktywny".

Biuro prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej podało, że "zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji jest jednym z instrumentów wsparcia przemysłu okrętowego wprowadzonym przez ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego (...) Stanowi instrument pomocy publicznej i jako taki musi uzyskać pozytywną opinię Komisji Europejskiej". "Jeżeli Komisja nie zgłosi żadnych zastrzeżeń i w ciągu dwóch miesięcy nie wyda oficjalnej decyzji, uznaje się, że decyzja jest pozytywna. KE może wydać decyzję wcześniej" - poinformowało PAP biuro prasowe MGMiŻŚ.

Podkreślono, że "przedsiębiorcy będą mogli dokonać wyboru podatku zryczałtowanego dopiero z chwilą wydania przez KE pozytywnej decyzji w zakresie jego zgodności z rynkiem wewnętrznym". Ustawa wprowadza możliwość wyboru między obecnym 19-proc. CIT-em lub PIT-em a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków.

Ustawa przewiduje stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenia dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających - zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT. Nowe prawo zakłada objęcie zerową stawką VAT nie tylko poszerzonego katalogu nowych statków ale też różnego rodzaju usług - najmu, dzierżawy, leasingu, czarteru jednostek pływających oraz wyposażenia tych jednostek.

Według ministerstwa, dzięki nowym przepisom znacząco poprawią się wskaźniki kapitału obrotowego w stoczniach. Według obowiązujących dotychczas przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w komponenty związane z budową statku, płacą 23-proc. VAT. Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego podatku. W myśl nowej ustawy stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płacić VAT-u.

Nowe przepisy mają też ułatwić objęcie statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Ustawa przewiduje też dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej dla sektora z rynkiem wewnętrznym, tj. takiej, która nie naruszy otwartości i konkurencyjności rynku UE).

Rozwiązania przyjęte w ustawie dotyczą budowy statków, a w trzech wypadkach także remontów: po pierwsze - gdy remont statku zakłada zmianę napędu, po drugie - w przypadku zmiany przeznaczenia statku (np. jego wielkości, rodzaju przewożonego ładunku) i po trzecie - gdy wartość remontu przekracza 5 mln euro.

Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.