PARTNERZY PORTALU

Sondaż wyborczy Polacy coraz lepiej oceniają swoją kondycję finansową i sytuację w kraju

We wrześniu poprawiły się oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych i sytuacji ekonomicznej kraju, tym samym wskaźnik klimatu konsumenckiego Kantar Consumer Index wzrósł o 1,5 punktu procentowego do 3,6 pkt - poinformował Kantar w czwartkowym raporcie.

Wskaźnik klimatu konsumenckiego Kantar Consumer Index wzrósł o 1,5 punktu procentowego - po zeszłomiesięcznym spadku - i we wrześniu wynosi 3,6 pkt. Wynik Kantar Consumer Index to rezultat poprawy obu tworzących go wskaźników: wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych wzrósł o 2,1 pkt, a wskaźnik oceny sytuacji ekonomicznej kraju - o 1 pkt." - czytamy w raporcie.

Jak poinformowano, we wrześniu br. wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wynosi 2 pkt. "W porównaniu do sierpnia wartość wskaźnika wzrosła o 1 pkt. Do wzrostu wskaźnika przyczyniła się przede wszystkim lepsza niż przed miesiącem ocena zmiany sytuacji ekonomicznej kraju, poprawiła się o 4 punkty procentowe. Odsetki odpowiedzi na pozostałe pytania pozostały we wrześniu na podobnym poziomie, jak przed miesiącem" - napisano.

Zgodnie z komunikatem 20 proc. pytanych dobrze ocenia ogólną sytuację ekonomiczną Polski, 62 proc. częściowo dobrze, a częściowo źle; a 18 proc. - źle, 20 proc. ocenia dobrze. 24 proc. uważa, że sytuacja ekonomiczna kraju jest obecnie lepsza niż rok temu, 20 proc. uważa, że gorsza, a 56 proc., że taka sama. Jednocześnie 27 proc. uważa, że za rok ogólna sytuacja ekonomiczna kraju będzie lepsza, 28 proc. sądzi, że będzie gorsza, a 45 proc., że się nie zmieni.

We wrześniu wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych wynosi 5,3 pkt. "W porównaniu do sierpnia jego wartość wzrosła o 2,1 pkt. Wzrost wskaźnika wynika przede wszystkim z poprawy postrzegania przez Polaków przyszłorocznej sytuacji finansowej w polskich gospodarstwach domowych (wzrost o 3 punkty procentowe)" - informuje Kantar.

Oceniając kondycję finansową gospodarstwa domowego, 19 proc. pytanych uznało, że sytuacja finansowa ich gospodarstwa domowego - w porównaniu do sytuacji sprzed roku - uległa poprawie, 14 proc. odpowiedziało, że jest gorsza, a 67 proc., że jest taka sama. Jednocześnie 19 proc. spodziewa się poprawy sytuacji finansowej ich gospodarstwa domowego, 13 proc. pogorszenia, a 69 proc. uważa, że się ona nie zmieni.

Michał Rogowski z Kantar zauważył w komentarzu do wyników badania, że "kampania wyborcza, choć dość niemrawa, ożywia dość skutecznie optymizm konsumencki - po spadku sierpniowym wracamy do całkiem przyzwoitej wartości wskaźnika - 3,6 proc."

"To dobra wiadomość. Z drugiej jednak strony, rok temu we wrześniu odnotowaliśmy dużo wyższą wartość: 7,8 proc. Kampania kampanią, ale jak widać życiem naszych gospodarstw domowych targają silne emocje, per saldo bardziej negatywne niż pozytywne. Może nasilony dyskurs wokół zagrożeń klimatycznych i jakości powietrza powoduje, że nasze nawet chwilowe szczęście i optymizm ulega erozji? Bo to, że problem nabrał pewnej masy widać już dość wyraźnie - choćby w całkowicie świeżym raporcie Kantara "Ziemianie atakują". Nie da się już przejść wokół tego tematu obojętnie, a zagrożenie wydaje się realne" - ocenił Rogowski.

Zauważył, że we wrześniu największy optymizm dotyczy osób w wieku 25-39, ze wsi, ale też gospodarstw z dziećmi oraz bezrobotnych. "Menedżerowie zdecydowanie wybierają pesymizm - i pewnie nie dlatego, że martwi ich potencjalna wojna celna USA z Chinami czy ataki na szyby naftowe i groźby Iranu, ale dlatego, że mało kto prowadzi kampanię wyborczą kierowaną do tej grupy" - dodał. Zauważył, że ostatnio ogłoszony program dla firm i medialna dyskusja wokół niego wpłyną już ewentualnie na wynik październikowy.

Kantar Consumer Index jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od -100 do +100. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej pozytywny, optymistyczny jest klimat konsumencki.

Także wskaźniki percepcji sytuacji ekonomicznej kraju i oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźników tym bardziej pozytywne są oceny pytanych.

Badanie przeprowadzono w dniach 6 - 11 września 2019 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1004 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.

KOMENTARZE (1)

  • emeryt 2019-09-26 17:49:02
    sytuacja ekonomiczna Polski jest taka jak panstwowych spolek gieldowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.171.108
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!