PARTNERZY PORTALU

Badanie: Uczniowie źle oceniają wywołane pandemią skutki zmian w szkole

Badanie: Uczniowie źle oceniają wywołane pandemią skutki zmian w szkole
(fot. unsplash.com/Aaron Burden)

W ciągu ostatniego roku więcej uczniów polubiło zdalną szkołę, ale wywołane pandemią skutki zmian w szkolnym życiu oceniają raczej negatywnie – wynika z badania przeprowadzonego przez twórcę dziennika elektronicznego i UAM.

Raport "Jak zmieniła się szkoła w czasie pandemii COVID-19? Doświadczenia uczniów i uczennic" to badawcze podsumowanie tego, co wydarzyło się w polskiej edukacji od wiosny 2020 do wiosny 2021. Badanie zostało zrealizowane przez firmę VULCAN wraz z Wydziałem Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wzięło w nim udział blisko 2 tys. uczniów z całej Polski.

Było to drugie badanie uczniów w czasie pandemii; poprzednie przeprowadzono w ubiegłym roku.

"Porównując wyniki z zeszłorocznymi warto podkreślić, że wzrósł odsetek uczniów, którzy wolą edukację zdalną, niż stacjonarną. Najważniejsze zmiany odnotowane przez uczniów w szkolnym życiu w trakcie pandemii są raczej negatywne niż pozytywne, szczególnie w obszarze relacji z rówieśnikami. W odczuciu 30 proc. badanych uległy one pogorszeniu" - podali organizatorzy badania w przekazanej PAP informacji prasowej.

W czerwcu 2020 ponad 60 proc. ankietowanych uczniów określiło, że wolałoby wrócić do szkoły, niż dalej uczyć się zdalnie. Blisko rok później niecałe 50 proc. przyznało, że woli uczyć się zdalnie, niż chodzić do szkoły. Natomiast 45 proc. ankietowanych uczniów chciałoby, żeby po pandemii szkoła pracowała w trybie hybrydowym.

Jak powiedziała cytowana w komunikacie prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska, która kierowała zespołem badawczym, wzrost odsetka uczniów, którzy wolą edukację zdalną niż stacjonarną może wskazywać, że ten sposób realizowania obowiązku szkolnego jest wygodniejszy.

"Uczniowie uzyskują wyższe wyniki przy mniejszym zaangażowaniu. Choć zwiększyła się ta grupa uczniów, którym nie podoba się kształcenie zdalne, to i tak wybraliby je chętniej, niż stacjonarne" - powiedziała.

Z badania wynika, że choć coraz większa liczba uczniów polubiła zdalny tryb edukacji, zmalało przekonanie o tym, że szkoły w dalekiej przyszłości będą zdalne lub częściowo zdalne. Zdecydowanie mniejszy odsetek osób chciałby też, porównując do zeszłego roku, wprowadzić w przyszłości w szkołach tryb hybrydowy.

Zmiany, które zauważają uczniowie w szkolnym życiu w trakcie pandemii w porównaniu z czasem przed nią są raczej negatywne, niż pozytywne.

"Dotyczy to szczególnie relacji z rówieśnikami - te pogorszyły się w odczuciu 30 proc. osób. Znacznej grupie, bo aż 45 proc., pogorszyło się samopoczucie fizyczne. Wyjątkiem od reguły są wyniki w nauce i sposób spędzania wolnego czasu - w odniesieniu do nich aż 30 proc. uczniów zauważyło polepszenie" - podano.

Jan Koziarski ze współrealizującej badanie spółki ocenił, że wiele wskazuje na to, że uczniowie będą musieli na nowo nauczyć się, jak się uczyć w murach szkoły i w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i kolegami.

"To, że tak wiele osób deklaruje wysoką sympatię dla zdalnej formy nauczania, może być interpretowane pozytywnie - kształcenie to przebiegało dobrze. Coraz częściej mówi się jednak - i na to też może wskazywać uzyskany przez nas wynik 20-35 proc. odpowiedzi negatywnych na pytania związane z chęcią powrotu do stacjonarnej szkoły - że z różnych powodów uczniowie boją się powrotu, albo nie chcą podejmować związanego z nim wysiłku" - podali autorzy badania.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Badanie: Uczniowie źle oceniają wywołane pandemią skutki zmian w szkole

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.238.146
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!