REKLAMA

Dziennikarze w Sejmie, przepisy: Jakie są zasady pracy mediów?

  • Autor: AT/PAP
  • 25 stycznia 2017 09:33
Dziennikarze w Sejmie, przepisy: Jakie są zasady pracy mediów? Dziennikarze i pracownicy obsługi technicznej mają w Sejmie obowiązek noszenia przepustki w widocznym miejscu (fot.Kancelaria Sejmu/twitter.com)

• Wracają stare zasady pracy dziennikarzy w Sejmie.
• Kancelaria Sejmu przypomina przepisy regulujące zasady pracy mediów.

W związku z powrotem do dotychczasowych zasada pracy dziennikarzy w budynkach parlamentu na stronie internetowej Sejmu pojawił się komunikat Biura Prasowego, przypominający przepisy regulujące zasady pracy i przebywania przedstawicieli mediów na terenie Sejmu.

Przepisy te - zaznaczono - zawarte są w Zarządzeniu nr 1 marszałka Sejmu z 9 stycznia 2008 r. w sprawie wstępu i wjazdu do budynków i na teren pozostający w zarządzie Kancelarii Sejmu.

"Przypominamy, że dziennikarze i pracownicy obsługi technicznej mają obowiązek noszenia w widocznym miejscu przepustki. Nie należy jej udostępniać innym osobom, a naruszenie tego obowiązku może wiązać się z unieważnieniem dokumentu i koniecznością opuszczenia budynku. Przepustkę należy okazać bez wezwania podczas wchodzenia do budynku. Strażnik może poprosić także o okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem" - podała Kancelaria Sejmu.

Zgodnie z nim "dziennikarze posiadający przepustkę dziennikarską mają prawo do swobodnego poruszania się po budynkach parlamentu".

Karczewski: Przywrócenie starych zasad pracy dziennikarzy to definitywne rozwiązanie

"Jednocześnie przypominamy, że szczególne zasady dotyczą: Sali Posiedzeń, kuluarów, galerii oraz Domu Poselskiego. Przepustki dziennikarskie nie uprawniają do wstępu do Sali Posiedzeń i w kuluary. Obrady Sejmu dziennikarze mogą obserwować i rejestrować z loży prasowej (w ramach dostępnych miejsc) znajdującej się na galerii. Prosimy o niekorzystanie z lamp błyskowych oraz o zachowanie ciszy i powagi" - poinformowała.

Przypomniano w nim również, że "konferencje prasowe, briefingi, fotografowanie i filmowanie odbywają się co do zasady: na I piętrze (tzw. stolik dziennikarski) w budynku C-D; na parterze hallu głównego przy wejściu CI w budynku C-D; w Centrum Medialnym (sale 01 i 02 budynek F); na parterze przed Salą Kolumnową w budynku C-D. Fotografowanie, filmowanie i przeprowadzanie wywiadów: w Domu Poselskim, w czytelni Biblioteki Sejmowej oraz w restauracjach i innych punktach gastronomicznych, jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu".

Czytaj: Jakie były komentarze po nowych propozycjach PiS obecności dziennikarzy w Sejmie?

Biuro Prasowe Sejmu przypomina ponadto, że "osoby, które posiadają karty prasowe albo karty obsługi technicznej mogą korzystać z wszystkich wejść do budynków z wyjątkiem wejścia głównego C1. Osoby wnoszące sprzęt, m.in. kamery, mikrofony, aparaty fotograficzne, statywy, sprzęt oświetleniowy etc., korzystają z wejścia D5".

"Nalegamy, aby okrycia wierzchnie, bagaże, torby etc. były zostawiane w szatni. Prosimy o niezostawianie wyżej wymienionych przedmiotów w korytarzach, co w istotny sposób zagraża bezpieczeństwu i narusza porządek w Sejmie i Senacie. Niezmiennie zwracamy szczególną uwagę na dopasowanie ubioru do powagi budynku polskiego parlamentu" - napisano w komunikacie.

"Prosimy pamiętać, że osoby wchodzące na teren i do budynków parlamentu są zobowiązane do podporządkowania się poleceniom strażników Straży Marszałkowskiej. Dziennikarze są zobligowani także do respektowania instrukcji przekazywanych przez pracowników Biura Prasowego" - donosi kancelaria.

Projektowane wówczas zmiany w zasadach pracy dziennikarzy w Sejmie stały się w grudniu ub.r. jedną z przyczyn protestu posłów opozycji, który rozpoczął się na sali posiedzeń 16 grudnia i trwał do 12 stycznia. W grudniu odbyły się m.in. dwa spotkania marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego z przedstawicielami redakcji.

W tamtym okresie zamknięta była dla dziennikarzy galeria sejmowa, ponadto przez jakiś czas nie były wydawane jednorazowe przepustki dla dziennikarzy; do gmachów parlamenty mogli wchodzić jedynie przedstawiciele mediów, którzy dysponują stałymi lub okresowymi przepustkami wydanymi przez Kancelarię Sejmu.

Na początku stycznia marszałek Senatu poinformował, że "wracają stare zasady pracy mediów w parlamencie" i zapowiedział, że przedstawione zostaną nowe kompromisowe warunki. Ponownie wydawać zaczęto jednorazowe przepustki, na galerię sejmową dziennikarze weszli ponownie 11 stycznia, przed otwarciem posiedzenia Sejmu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.