PARTNERZY PORTALU

Facebook i Google wpłyną na wynik wyborów? "Algorytmy bez kontroli"

Fot. Pixabay,com
  • Autor: Tomasz Jakubowski
  • Dodano: 24-09-2019 13:00

Manipulowanie treścią poprzez algorytmy nie jest nielegalne, ale z pewnością nie jest moralne. Choć celem Facebooka czy Google jest zarabianie pieniędzy, to poprzez zakłamywanie rzeczywistości serwowanej użytkownikom przykładają rękę do przesądzania o wynikach wyborów - powiedział Kamil Stępniak, doktorant w Katedrze Prawa Konstytucyjnego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.

  • Naukowiec uważa, że giganci cyfrowi moga amnipulować treściami przedwyborczymi.
  • Firmy używają algorytmów niekontrolowanych, objętych tajemnicą handlową.
  • Mogą też wykorzystywać nasze dane na zlecenia partii politycznych.

Stępniak pytany był przez Radio Zet czy poprzez swoje serwisy i działalność, giganci cyfrowi mogą wpłynąć na wyniki wyborów. Chodzi przede wszystkim o tzw. Wielka Czwórkę GAFA - firmy: Google, Amazon, Facebook i Apple.

Naukowiec potwierdził. Dodał też, że jego zdaniem największe wątpliwości rodzi dobór treści. - To, w jaki sposób treści pojawiające się na portalach społecznościowych są nam komunikowane oraz jak przebiega ich dobór względem konkretnego użytkownika - zauważył.

Podkreślił, że nie wiadomo, jakie algorytmy stosuje dana firma podczas doboru treści związanych z wyborami. - Bardzo możliwe, że Facebook czy Google tworzą takie algorytmy, które sprzyjają zakłamywaniu rzeczywistości. Te firmy nadają priorytet tym treściom, które z różnych powodów mają być jako pierwsze zaserwowane użytkownikom - powiedział naukowiec.

Firmy z GAFA używają algorytmów objętych tajemnicą handlową. - W związku z tym nasza wiedza na ich temat jest dość uboga. W związku z tym portale społecznościowe mogą bezpośrednio przyporządkować danego użytkownika do danej grupy odbiorców odpowiednich treści.

Dopytywany o szczegóły, Stępniak powiedział, że na podstawie haseł, które wpisujemy w wyszukiwarkach serwisów, firmy mogą nie tylko sugerować nam reklamy zawierające informacje o produktach czy usługach, których szukaliśmy. GAFA może jednak pójść o krok dalej i wykorzystać nasze dane w celu samodzielnego tworzenia treści na zlecenia na przykład partii politycznych.

Dziel i rządź

W opinii naukowca imperium GAFA stoi za podziałem społeczeństwa. - Wystarczy prześledzić prywatne wpisy znajomych na Facebooku, czy przeczytać posty w grupach - hejt stał się powszechnym zjawiskiem. Rzymska zasada „dziel i rządź” sprawdza się także dzisiaj. Podział społeczeństwa, postępująca antagonizacja i kreowanie wspólnego wroga pomaga osiągnąć cel, jakim są wygrane wybory - oceniał naukowiec.

Pytany czy w związku z tym wolność wyborów w przypadku najbliższego głosowania w październiku jest zagrożona, Stępniaka podkreślił, że w polskim prawie brakuje legalnej definicji zasady wolnych wyborów. - Warto zauważyć jednak, że sprowadza się ona nie tylko do umożliwienia dokonania swobodnego wyboru przez obywatela, ale także do zapewnienia nieskrępowanego dostępu do informacji, które pozwolą wyborcy na uzyskanie obiektywnego obrazu danej partii politycznej czy kandydata - powiedział.

- W przypadku wyborów w Polsce możemy mówić jedynie o zagrożeniu manipulacji treścią przedwyborczą za pośrednictwem mediów społecznościowych. Pytanie tylko, czy partie zdecydują się na taki krok - dodał.

Przeczytajcie też: Cztery partie w Sejmie. PiS z dużą przewagą nad KO

×

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.122.228
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!