PARTNERZY PORTALU

Koniec abonamentu telewizyjnego. Dobre rozwiązanie czy obietnica przedwyborcza?

Sprawa zniesienia abonamentu radiowo-telewizyjnego wraca przed każdymi wyborami (fot. archiwum)

Pośród licytacji na podwyżki, ulgi, trzynaste i czternaste emerytury, tanie mieszkania i darmowe internety niemal bez echa przeszła zapowiedź PiS, że po wygranych wyborach zmieni system finansowania mediów publicznych, a także zniesie abonament radiowo-telewizyjny. Dlaczego tak mało słyszymy o tej propozycji?

  • Przed każdymi wyborami wraca obietnica zniesienia abonamentu radiowo-telewizyjnego.
  • Realizacja tej zapowiedzi wychodzi naprzeciw społecznym nastrojom. Opłata ta jest niezwykle w Polsce niepopularna.
  • Już w marcu 2017 r. PSL zaproponowało rozwiązanie zakładające finansowanie Telewizji Polskiej oraz Polskiego Radia z dotacji budżetowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

- Trwały system finansowania mediów publicznych musi zostać wprowadzony w życie. Po wyborach będę lobbował za tym, by ustawowo określić to finansowanie na poziomie 0,16 proc. PKB - zapowiedział Krzysztof Czabański, szef Rady Mediów Narodowych, który kandyduje do Sejmu z 2. miejsca na liście PiS w okręgu toruńsko-włocławskim.

Takie zapowiedzi słyszymy od wielu lat. Na razie Poczta Polska zwiększa liczbę kontroli, które mają uszczelnić system płacenia za abonament. Obok kija jest też marchewka - rząd chce docenić osoby, które regularnie płacą abonament RTV. Nagrodą miałyby być dla nich cyfrowe radioodbiorniki.

Jacek Santorski, psycholog i profesor honorowy Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, gdzie prowadzi Akademię Psychologii Przywództwa oraz wykładowca Uniwersytetu SWPS, widzi to tak: - W kampanii mamy do czynienia z marketingiem politycznym, podobnym do tego, z którym mamy do czynienia niemal codziennie i na który, niestety, jesteśmy podatni. Puszcza się krótką serię ładnie opakowanego towaru i patrzy, czy się sprzedaje. Jeśli tak, puszcza się kolejne partie.

- Jeśli nie ma spodziewanego odzewu, to porzuca się sprawę i podejmuje następną. Najwyraźniej z jakichś powodów akurat ta zapowiedź okazała się taką sprawą, przynajmniej na razie. Kampania wyborcza to dobry czas na refleksję, czy to istotnie dobre rozwiązanie, czy tylko slogan przedwyborczy - dodaje.

Korzyści dla obywateli ze zniesienia abonamentu są nieporównywalne mniejsze w porównaniu z podwyżkami najniższej płacy do 4 tys. zł czy trzynastki i czternastki dla emerytów, ale dla wielu nie bez znaczenia.

Niezwykle niepopularna opłata

Realizacja tej zapowiedzi wychodzi naprzeciw społecznym nastrojom. Opłata ta jest niezwykle w Polsce niepopularna. Od czasu, kiedy były premier Donald Tusk zapowiedział jej zniesienie, tratowana jest przez większość jako rozwiązanie tymczasowe.

Jak wynika z danych GUS, w kraju telewizor ma 96,4 proc. osób w ponad 13,5 mln gospodarstw. Abonament zaś płaci tylko 990 tys. gospodarstw i firm. To po prostu nie działa.

Inna rzecz, że obietnica rozwiązania tego problemu pojawia się przy każdych wyborach. Również przed najbliższymi wyborami parlamentarnymi słyszymy deklaracje, że jeśli PiS wygra, to w drugiej kadencji zniesie abonament, a media publiczne będą finansowane pieniędzmi z budżetu.

- Jeżeli państwo zleca mediom zadania, to musi za to zapłacić - mówił pod koniec sierpnia 2019 r. wiceminister kultury Paweł Lewandowski. - Abonament RTV się nie sprawdza, bo Polacy nie chcą go płacić. Nawet ci, którzy lubią telewizję publiczną. Tak wynika z badań.

Likwidacja abonamentu radiowo-telewizyjnego

Podczas konwencji programowej PiS w Katowicach wiceminister zapowiedział, że partia pracuje nad stworzeniem systemu finansowania mediów publicznych, który nie byłby dolegliwy dla Polaków, a najlepiej w ogóle nieangażujący obywatela. Słowem: koniec abonamentu.

Obiecanki cacanki - odpowiada opozycja. - Jestem przekonany, że Polacy nie dadzą się na to nabrać - twierdził w rozmowie z Parlamentarny.pl Jakub Stefaniak, rzecznik prasowy Polskiego Stronnictwa Ludowego.

Zobacz także: Płaca minimalna i ZUS w centrum kampanii wyborczej

×

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.173.45
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!