REKLAMA

"Kto cię namierzył" - jak działa marketing polityczny na Facebooku

  • Autor: PAP/rs
  • 13 sierpnia 2019 11:30
"Kto cię namierzył" - jak działa marketing polityczny na Facebooku Celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem mikrotargetowania na potrzeby marketingu politycznego na Facebooku (Fot. Shutterstock.com)

Fundacja Panoptykon chce zwiększyć przejrzystość reklamy politycznej w Polsce i uruchamia akcję "Kto cię namierzył". Jej celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem mikrotargetowania na potrzeby marketingu politycznego na Facebooku.

  • "Kto cię namierzył" to wspólny projekt Panoptykonu, fundacji ePaństwo i firmy SmartNet Research & Solutions dostarczającej narzędzia analityki marketingowej Sotrender.
  • Akcji informacyjnej towarzyszy specjalna wtyczka do przeglądarek internetowych o tej samej nazwie.
  • Użytkownicy Facebooka dowiedzą się, jakie partie polityczne w Polsce adresują do nich przekaz marketingowy na Facebooku i jak twierdzi prezes Panoptykonu Katarzyna Szymielewicz, "dokonać bardziej świadomego wyboru przy urnie".

Wtyczka do przeglądarek "Kto cię namierzył" nie zbiera żadnych danych o postach znajomych czy wiadomościach prywatnych użytkowników Facebooka - powiedzieli przedstawiciele Panoptykonu. Jedyne informacje, jakie gromadzi narzędzie, to opcjonalny profil użytkownika, który osoba korzystająca z rozszerzenia samodzielnie określa przy instalacji definiując parametry takie, jak płeć, wiek i lokalizacja (ograniczona do kodu pocztowego), oraz preferencje polityczne (których podanie jest dobrowolne).

Narzędzie rejestruje też wszystkie treści sponsorowane, jakie użytkownik spotyka podczas aktywności na Facebooku, oraz zbiera dane o informacjach dotyczących kryteriów targetowania reklam udostępniane przez Facebooka w ramach funkcji "dlaczego to widzę?".

Panoptykon podkreśla, że badacze, którzy będą korzystali ze zgromadzonych przez rozszerzenie danych na potrzeby ich analizy będą mieli dostęp jedynie do zagregowanych informacji, czyli w formie, która nie pozwala na powiązanie konkretnej reklamy z Facebooka z użytkownikiem, który ją zobaczył.

Według fundacji reidentyfikacja użytkowników ma być niemożliwa również dlatego, że analitycy nie będą dysponowali unikalnymi identyfikatorami numerycznymi użytkowników nadawanymi przez wtyczkę. Wszystkie dane osobowe osób korzystających z narzędzia przetwarzać będzie natomiast wyłącznie dostawca narzędzia - niezależny, obywatelski kolektyw programistów Who Targets Me z Wielkiej Brytanii, z którym Panoptykon współpracuje przy tworzeniu polskiej wersji językowej rozszerzenia.

Karolina Iwańska z Panoptykonu  podkreśla, że "użytkownicy przekazując swoje dane pomagają w pierwszym w Polsce badaniu sposobów wykorzystania przez partie polityczne narzędzi Facebooka do prezentowania wyborcom spersonalizowanych reklam". Według Iwańskiej, dane umożliwią również weryfikację skuteczności narzędzi służących do badania przejrzystości reklam politycznych dostarczanych przez Facebooka (biblioteka reklam) oraz informacji pochodzących od komitetów wyborczych.

Rola mediów społecznościowych w kampaniach politycznych na całym świecie rodzi coraz większe kontrowersje - oceniają specjaliści. Według nich zasadniczą rolę w tej sprawie odegrały skandale takie, jak ten związany z nieuprawnionym uzyskaniem przez firmę analityczną Cambridge Analytica danych 87 mln użytkowników Facebooka i ich wykorzystanie w kampanii politycznej m.in. prezydenta USA Donalda Trumpa, a także możliwa ingerencja w referendum o brexicie w Wielkiej Brytanii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.