PARTNERZY PORTALU

Praca w Kancelarii Sejmu i biurze poselskim: Płace są marne? 1900 zł to norma

Praca w Kancelarii Sejmu i biurze poselskim: Płace są marne? 1900 zł to norma
Otwarcie biura poselskiego w Krakowie z udziałem Andrzeja Dudy, zanim został prezydentem (fot.:marzenamachalek.pl)

• Mamy duży rozziew pomiędzy wynagrodzeniami pracowników Kancelarii Sejmu i biur poselskich.
• Średnia pensja pracownika Kancelarii to 5,5 tys. zł netto, biura poselskiego – 1,9 tys. zł netto.
• Posłowie proponują, by pracownicy biur poselskich byli opłacani z Kancelarii Sejmu.
• Prostszym rozwiązaniem jest utworzenie odrębnego ryczałtu przeznaczonego tylko na wynagrodzenia dla pracowników biur?

Jak informuje szef Kancelarii Sejmu Lech Czapla, średnie wynagrodzenie w biurach poselskich wynosi 2731 zł brutto (ok. 1,9 tys. zł netto). Kwota ta nie uwzględnia trzynastek, które są wypłacane z budżetu Kancelarii Sejmu, a nie z ryczałtu poselskiego. Dla porównania, pracownicy Kancelarii Sejmu otrzymują miesięcznie 7780 zł brutto (ok. 5,5 tys. zł netto).

Według informacji szefa Kancelarii Senatu Ewy Polkowskiej, średnie wynagrodzenie w Kancelarii Senatu to 7947 zł brutto, łącznie z trzynastką. W biurach senackich jest to 2973 zł brutto.

Pensje w biurach zbyt niskie

Krystyna Skowrońska, posłanka PO wyjaśnia, że kwestia wynagrodzeń pracowników Kancelarii Sejmu oraz biur poselskich „pojawia się zwyczajowo” na powiedzeniach sejmowej komisji regulaminowej i spraw poselskich.

- Te dwa składniki kosztów nam się zdecydowanie rozjechały. Jeżeli możemy mówić, że w zakresie dobrego funkcjonowania Kancelarii staramy się dbać o wydatki, to w zakresie ryczałtów [poselskich], które nie zwiększyły się, różnice pomiędzy średnim wynagrodzeniem pracowników Kancelarii Sejmu, a średnim wynagrodzeniem pracowników biur poselskich, są znaczne – uważa Skowrońska.

Posłanka PO podkreśla, że średnie uposażenie pracowników Kancelarii Sejmu wrośnie w tym roku do 8,9 tys. zł brutto, a nie widać za to takiego ruchu w przypadku uposażeń pracowników biur poselskich.

- Od ośmiu lat nie było waloryzacji pensji poselskich, co przekłada się na jakość funkcjonowania biur poselskich i wypełnianie mandatu poselskiego – zauważa Skowrońska.

Zdaniem Pauliny Hennig-Kloski z Nowoczesnej, powinien zostać opracowywany plan zbliżenia wynagrodzeń pracowników biur poselskich i senackich do średniej krajowej.

– Wiadomo, że większość pracowników biur poselskich pracuje w mniejszych aglomeracjach, gdzie średnia pensja jest niższa niż w Warszawie, gdzie pracują osoby zatrudnione w Kancelarii Sejmu. Myślę jednak, że nie mieścimy się tutaj w jakichkolwiek widełkach – twierdzi Hennig-Kloska.

Udział płac w ryczałcie jest coraz większy

Lech Czapla zauważa, że z kadencji na kadencję wzrasta udział wydatków na pracowników biur poselskich z ryczałtów poselskich, których wysokość nie była waloryzowana od trzech lat i wynosi dziś 12150 zł. – W V kadencji było to 26 proc., a w końcówce VII kadencji 33 proc. Oznacza to, że posłowie płacą z ryczałtu więcej na płace swoich pracowników niż na inne zobowiązania – zaznacza Czapla.

Szef Kancelarii Sejmu dodaje, że gdyby marszałkowie Sejmu i Senatu podwyższyli wysokość tego ryczałtu w rozsądnym wymiarze, obie kancelarie są w stanie zrealizować ich dyspozycje.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Praca w Kancelarii Sejmu i biurze poselskim: Płace są marne? 1900 zł to norma

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.245.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!