PARTNERZY PORTALU

Sejmowe komisje: cyfryzacja w POZ sprawdziła się, ale bezpośredni kontakt bardzo istotny

Rozwiązania związane z cyfryzacją usług medycznych są dobre i sprawdziły się szczególnie na początku epidemii. Medycyna jednak opiera się na bezpośredniej relacji pacjent lekarz i wzajemnym zaufaniu. Musimy to dobrze wyważyć – wskazywali we wtorek posłowie uczestniczący w posiedzeniu komisji zdrowia i polityki senioralnej.

Na wspólnym posiedzeniu we wtorek po południu sejmowe komisje polityki senioralnej oraz zdrowia zajęły się tematem dostępu do usług świadczonych przez POZ osobom starszym, ze szczególnym uwzględnieniem teleporad i wizyt domowych w 2020 r.

"Medycyna postępuje i ta modernizacja, ta nowoczesność jest dobra. Natomiast też musimy mieć świadomość, że medycyna polega na pewnych relacjach pomiędzy pacjentem a lekarzem i ich zaufaniu. Także nie przeceniajmy, ale też doceniajmy ją. Musimy to dobrze wyważyć, żeby nie przedobrzyć ani w jedną, ani w drugą stronę" - powiedział poseł PiS Czesław Hoc.

Również Bolesław Piecha (PiS) dodał, że "medycyna zmienia się i każdy to widzi, a epidemia to wyostrzyła".

Posłowie chcieli wiedzieć, czy z epidemii resort wyciągnął wnioski na przyszłość, podkreślając, że 2020 r. był rokiem bez precedensu. Pokreślili, że były placówki, które nagannie zachowywały w epidemii, zamykając się na pacjentów, ale większość POZ podjęła walkę z epidemią, odgrywając istotną rolę w opiece nad pacjentami z COVID-19.

Posłowie chcieli wiedzieć, dlaczego tak mało pacjentów w podeszłym wieku decydowało się na teleporady, przytaczając dane, że z platformy e-wizyt przez rok, gdy była uruchomiona, skorzystało w sumie 53 tys. osób, w tym 3,7 tys. pacjentów w wieku powyżej 60 lat. Wiceminister stwierdził, że szczególnie u seniorów mógł za tym stać strach przed zakażeniem w placówce, dlatego bardzo często odkładali wizyty. Posłowie wskazywali ponadto, że mogło to też wynikać z większego wykluczenia cyfrowego seniorów.

"Ograniczenia były wysokie, o tym już zapominamy. Można przyjąć, że miało to jakiś wpływ na dodatkowe zgony, to ograniczenie dostępu do lekarzy. Pewnie część pacjentów ze strachu nie zgłaszała się do lekarza POZ czy specjalistów i to mogło wpłynąć na to, że choroby wykryto za późno" - podsumował przewodniczący komisji zdrowia Tomasz Latos (PiS).

Zaznaczył jednak, że "wielkim sukcesem Polski jest to, że mamy różne możliwości teleporad, e-skierowań, e-recept", choć - jego zdaniem - nie ma idealnych rozwiązań i trzeba z tej sytuacji wyciągnąć wnioski. To wymaga, jego zdaniem, współpracy wszystkich stron - resortu zdrowia, NFZ, organizacji zrzeszających lekarzy rodzinnych. Wyraził też opinię, że gdyby doszło do kolejnej fali - dzięki wysokiemu zaszczepieniu personelu medycznego - będzie istniała już teraz możliwość ograniczenia teleporad tylko do sytuacji, gdy jest to wygodne dla pacjenta, np. w przypadku pacjenta z przewlekłą chorobą, jeśli chce skonsultować swój stan zdrowia.

Marcelina Zawisza (Lewica) zwróciła uwagę na to, że resort powinien upowszechniać wiedzę, szczególnie wśród osób starszych, dotyczącą możliwości otrzymania pomocy medycznej, m.in. za pośrednictwem uruchomionej w maju 2021 roku Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). Podkreśliła, że każdy pacjent obecnie ma wybór, czy chce odbyć w tej chwili teleporadę, czy też udać się osobiście do przychodni. Jej zdaniem powinno to funkcjonować od dłuższego czasu. "To dobre rozwiązanie, bo osoby starsze bardzo często są wykluczone cyfrowo" - powiedziała.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sejmowe komisje: cyfryzacja w POZ sprawdziła się, ale bezpośredni kontakt bardzo istotny

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.223.30
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!