REKLAMA

W XXI wieku wybory wygrywa ten, kto ma lepsze bazy danych

  • Autor: JRP
  • 03 sierpnia 2018 11:01
W XXI wieku wybory wygrywa ten, kto ma lepsze bazy danych Dzięki danym sztabowcy Donalda Trumpa w 2016 roku wygenerowali na Facebooku 180 tys. rodzajów komunikatów. Fot. Fotolia

Sztab wyborczy Donalda Trumpa dysponował bazą z danymi 220 mln amerykańskich obywateli. I korzystał z nich w trakcie kampanii. Powstał raport „Big data i polityka. Jak nowoczesne technologie wygrywają wybory w XXI wieku?”.

Dysponując bogatymi bazami danych o wyborcach, amerykańscy Demokraci znacząco ograniczyli zamawianie klasycznych sondaży. A to dlatego, że narzędzia monitorujące aktywność rekordów w ich bazach pozwoliły przewidzieć wyniki wyborów w poszczególnych okręgach z dokładnością do 0,5 punktu procentowego.

Dzięki swoim danym sztabowcy Donalda Trumpa wygenerowali w 2016 roku na Facebooku 180 tys. rodzajów komunikatów. Kierowane były do różnych i konkretnych odbiorców. Uwzględniały ich miejsce zamieszkania, zainteresowania, charakter, preferencje i potrzeby. Na przykład wyborcy zaniepokojeni zjawiskiem nielegalnej imigracji z Meksyku otrzymywali przekaz o słynnym murze, a robotnicy przemysłowi obawiający się o swą przyszłość zawodową dowiadywali się, że prezydent Trump odbuduje amerykański sektor wytwórczy.

O tym, jak terabajty informacji o wyborcach pomagają wygrać wybory, piszą w swoim raporcie analitycy zgromadzeni wokół bloga i programu BD4L.pl.

- Sztab Donalda Trumpa dysponował imponującą bazą 220 mln amerykańskich wyborców, pogrupowanych według 5 tys. różnych cech psychologicznych, behawioralnych i kontekstowych - mówi Szymon Wcisło, współautor raportu. - Dzięki niej możliwa była między innymi duża mobilizacja mieszkańców obszarów wiejskich, a jednocześnie demobilizacja innych grup uczestniczących w wyborach.

W raporcie przybliżono kulisy czterech kampanii polityków, których wyborczy sukces możliwy był właśnie dzięki gromadzeniu i umiejętnemu wykorzystaniu danych wyborców. Byli to Barack Obama i Donald Trump w USA, Emmanuel Macron we Francji oraz Mariano Rajoy w Hiszpanii.

- W profesjonalnej kampanii w XXI wieku nie wystarczy już strona internetowa i „spec od Facebooka”. Najlepsi kandydaci i partie idą krok dalej i tworzą wokół siebie zaangażowane społeczności sympatyków. Pozwala to niewielkim kosztem komunikować się z wyborcami, szeroko upowszechniać treści poprzez media społecznościowe, pozyskiwać wolontariuszy i darczyńców, konsultować z wyborcami założenia programowe, a także optymalizować działania kampanijne w świecie realnym; na przykład wybrać najlepsze lokalizacje dla billboardów czy czas antenowy na reklamy w radiu i telewizji - mówi drugi ze współautorów Mateusz Sabat.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.