Gry cyfrowe pomagają zdobywać praktyczne umiejętności, ale świat wirtualnej rozrywki ma też swoje ciemne strony – mówił we wtorek minister Marek Zagórski podczas prezentacji poradnika Cyfryzacji KPRM i NASK "Nastolatki i gry cyfrowe".
We wtorek odbyła się prezentacja online poradnika dla rodziców "Nastolatki i gry cyfrowe", przygotowanego przez wydział Cyfryzacji we współpracy z NASK w ramach kampanii "Nie zagub dziecka w sieci".
Inaugurując spotkanie, minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w KPRM, wskazywał, że gry cyfrowe pomagają zdobyć wiele praktycznych umiejętności, rozwijać pasje, wzmacniać kompetencje społeczne, a czasami budować wieloletnie przyjaźnie. Ale - mówił - świat wirtualnej rozrywki ma też swoją ciemną stronę, tj. np. nieodpowiednie gry mogą negatywnie wpływać na rozwój psychiczny. Dlatego Cyfryzacja KPRM i NASK prowadzą kampanię, w której ramach wskazują rodzicom, jak mądrze towarzyszyć dziecku w internecie.
Według badań zaprezentowanych w poradniku "Nastolatki i gry cyfrowe" 16 mln Polaków sięga po gry komputerowe, z czego co czwarty polski gracz to nastolatek lub młody dorosły. Jak czytamy w publikacji, zarówno Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), jak i Amerykańska Akademia Pediatryczna (AAP) wskazują, że czas kontaktu z ekranem cyfrowego urządzenia w przypadku młodych użytkowników internetu nie powinien przekraczać dwóch godzin dziennie. Tymczasem z badań przeprowadzonych wśród polskich nastolatków wynika, że średnio spędzają oni w internecie ponad cztery godziny w ciągu doby, a co ósmy z nich jest w sieci przeszło osiem godzin każdego dnia.
"40 proc. nastolatków wskazało na granie w gry online jako na jedną ze swoich najczęstszych aktywności w sieci. Młodsi badani (13 lat) rozrywce tej poddają się znacznie częściej niż starsi (17 lat): odpowiednio 48 i 31,1 proc. Nastolatki sporo czasu poświęcają na granie w gry cyfrowe zarówno w dni powszednie, jak i w weekendy" - wskazano w poradniku.
Autorka poradnika Marta Witkowska zauważyła jednak, że "gry komputerowe można podzielić na wiele gatunków, nie tylko na typowe popularne strzelanki".
"Gry cyfrowe często są też postrzegane jako +zjadacze czasu+, bierna, ogłupiająca, a nawet niebezpieczna rozrywka. Tymczasem użytkowane w pozytywny i przemyślany sposób stanowią prawdziwy trening dla mózgu. Ułatwiają nabycie wielu umiejętności i rzetelnej wiedzy. Pomagają rozwinąć kreatywność i kompetencje społeczne. Co więcej, kompetencji nabytych podczas grania młody człowiek będzie używał przez całe życie, w różnych sytuacjach i okolicznościach" - przekonywała Witkowska podczas prezentacji poradnika.
Witkowska mówiła również o negatywnych stronach spędzania zbyt dużej ilości czasu przed ekranami. "Dzieci i nastolatki coraz więcej czasu przeznaczają na korzystanie z nowych technologii, co zwiększa u nich ryzyko pojawienia się problemów ze zdrowiem, ale też nadużywania nowych technologii, a nawet uzależnienia" - wskazywała.
"W naszym poradniku podpowiadamy, jak temu zapobiec. Podjęcie kilku prostych kroków może pomóc w lepszym zrozumieniu fascynacji nastolatka, przygotowaniu się do rozmowy na temat grania i wspólnym ustaleniu zasad, które sprawią, że jego podejście do cyfrowej rozrywki będzie bardziej zrównoważone" - podkreśliła autorka.