Cztery alpaki i trzy kozy będę pracować z dziećmi niepełnosprawnymi w ramach terapii wspierającej rozwój - poinformowała w środę PAP dyrektor Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 19 przy ul. Budowlanych w Kaliszu Sylwia Baranowska.
Terapia rozpocznie się od 10 lutego, po feriach zimowych. Obejmie wszystkich 114 uczniów szkoły, ze szczególnym naciskiem na pracę z dziećmi autystycznymi oraz z upośledzeniem umiarkowanym, znacznym i głębokim.
Na systematyczne zajęcia do Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 19 przy ul. Legionów będą przyjeżdżać z regionu łódzkiego alpaki - Kamiś, Kropek, Buliś i Choco oraz kózki - Czikita, Bolek i Lolek.
"Postanowiliśmy wdrożyć alpakoterapię jako formę wspierającą rozwój naszych uczniów" - powiedziała dyr. Baranowska. Wyjaśniła, że terapia polega na bezpośrednim kontakcie dziecka ze zwierzęciem poprzez karmienie, przytulanie i głaskanie.
"Alpaki odprężają, wyciszają i nastrajają pozytywnie do życia. Zwierzątka są ciepłe i miękkie w dotyku, dzięki czemu obniża się poziom lęku i stresu u dzieci. Osoby nadpobudliwe i nerwowe wyciszają się podczas kontaktu z alpakami, natomiast wycofane i nieśmiałe - otwierają się na świat" - poinformowała dyrektor szkoły.
Wyjaśniła, że kontakt z alpaką stymuluje rozwój ruchowy i zmysły, obniża napięcie i lęk, wspiera pewność siebie, uczy empatii.
W szkole prowadzona jest też dogoterapia.