REKLAMA

Kowalczyk: zero tolerancji dla mafii śmieciowej

  • Autor: PAP/dm
  • 02 czerwca 2018 11:11
Kowalczyk: zero tolerancji dla mafii śmieciowej Minister zapowiada walkę ze "śmieciową" mafią.

Wyznajemy zasadę zero tolerancji dla mafii śmieciowej - podkreśla minister środowiska Henryk Kowalczyk. Dodał, że resort jest zdeterminowany, by ten problem rozwiązać, bo Polacy zasłużyli na czyste powietrze i piękna naturę.

Od początku roku strażacy gasili kilkadziesiąt pożarów mniejszych i większych składowisk odpadów. Dlaczego wysypiska nagle zaczęły się palić?

Henryk Kowalczyk: W poprzednich latach też miały miejsce podobne zdarzenia, jednak w tym roku problem się nasilił. W sumie paliło się w tym roku kilkadziesiąt dużych miejsc składowania lub magazynowania odpadów. Problem nie leży jednak w tych miejscach, jednakże w obowiązujących przepisach, które musimy zmienić.

Odpady są niewłaściwie składowane?

- Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, firmy m.in. mogą przetrzymywać odpady przez trzy lata w magazynach, które następnie powinny zostać przetworzone. Nieuczciwe firmy tego nie robią. Mimo sprzyjających pożarom obecnie warunków pogodowych, trudno uwierzyć, że te ostatnie wybuchały na składowiskach właśnie z tego powodu. Część firm chciała po prostu pozbyć się problemu.

Osiągając przy tym zysk?

- Oczywiście. Takie "pozbycie" się problemu może w jednym takim miejscu przynieść od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych zysku. Szacujemy, że szara strefa w gospodarce odpadami w Polsce, czyli nielegalnego obrotu śmieciami, ich przetwarzania, czy składowania może być warta nawet 1,5 mld zł.

Według informacji medialnych, na składowiskach palą się głównie odpady z zagranicy.

- Jednym z powodów takiej sytuacji jest to, że od końca ubiegłego roku nie wolno już sprowadzać do Chin kilkunastu kategorii odpadów, w tym niektórych rodzajów plastiku. Taki zakaz spowodował trudności w pozbyciu się odpadów z niektórych państw. Palą się też odpady, które ciężko zagospodarować, a mają wysoką wartość kaloryczną. Od dwóch lat na składowiskach odpadów nie można składować wysokokalorycznych śmieci.

Ile odpadów z zagranicy trafia rocznie do Polski?

- W 2017 GIOŚ wydał zgodę na przywóz do Polski ok. 660 tys. ton, z czego rzeczywista ilość odpadów przywieziona w ramach realizacji zezwoleń wyniosła 377 tys. ton. Do naszego kraju trafiły głównie odpady, takie jak tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe lub odpady poprodukcyjne do odzysku cennych surowców np. metali. Inspekcja Ochrony Środowiska nie wydaje zezwoleń na przywóz do naszego kraju odpadów komunalnych.

Premier Mateusz Morawiecki podkreślił niedawno na konferencji prasowej, że "miarka się przebrała". Jak ministerstwo i służby mają zamiar walczyć z patologiami w gospodarce odpadowej?

- Nad zmianą przepisów pracujemy już od kilku miesięcy. Przede wszystkim chcemy wprowadzić kaucję gwarancyjną. Część firm intencjonalnie uzyskuje zezwolenia na zagospodarowanie odpadów, a po jakimś czasie znika, porzucając odpady. Samorząd zostaje z problemem, bo musi je sam zagospodarować.

Na czym będzie polegała zmiana?

- Firmy, uzyskując zezwolenie na zagospodarowanie śmieci, będą musiały wnieść kaucję. Obecnie ustalana jest jej wysokość. Ma ona gwarantować, że nawet jeśli firma upadnie czy "zniknie", samorząd za te pieniądze będzie mógł zagospodarować takie odpady. Teraz za to płacą podatnicy. Kaucja pozwoli wyeliminować z rynku firmy, które z góry nie mają czystych intencji.

Wprowadzimy też obowiązkowy monitoring wizyjny na składowiskach, skrócony będzie też okres, z trzech lat do jednego roku, przez który firmy będą mogły magazynować odpady. Chcemy też wprowadzić wyższe kary, mają one być proporcjonalne do masy odpadów. Obecnie zasądzane kary są niewspółmierne do szkód, jak i kosztów zagospodarowania porzuconych odpadów.

A co z Inspekcją Ochrony Środowiska? Resort zastanawiał się nad stworzeniem agencji, policji środowiskowej.

- Chcemy wzmocnić Inspekcję, ale to nie będzie nowa agencja. W nowych przepisach chcemy m.in. odejść od wymogu zawiadamiania o kontroli z 7-dniowym wyprzedzeniem Dzięki temu nieuczciwi przedsiębiorcy nie będą przygotowani na wizytę inspektorów.

Kiedy nowe rozwiązania wejdą w życie?

- W ciągu dwóch tygodni przedstawimy kompleksowy plan działania oraz konkretne rozwiązania legislacyjne. Przede wszystkim liczymy na wsparcie i zaangażowanie merytoryczne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych ze szczególnym uwzględnieniem roli Państwowej Straży Pożarnej. Chcemy także zwiększyć kary administracyjne i wzmocnić sankcje dla śmieciowych "recydywistów".

Moim zdaniem to też sprawa dla ABW. Służby powinny przyjrzeć się dokładniej okolicznościom powstawania pożarów, bo tak jak wspomniałem nie były to najprawdopodobniej przypadkowe zdarzenia. Czas mafii śmieciowej kończy się w naszym kraju, bo Polacy zasłużyli na czyste powietrze i piękna naturę. Nie życzymy sobie być wysypiskiem Europy, dlatego wyznajemy zasadę zero tolerancji dla mafii śmieciowej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj (6 komentarzy)

  • Waste Whistleblower  2018-06-04 11:21:01
    Do Obserwator pożarów : rząd myśli jak tu znowu dogodzić i za ile kręcącym lody na śmieciach... portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/poprawka-senatu-w-sprawie-in-house-pokazuje-sile-brudnych-pieniedzy,81668.html
  • Obserwator pożarów 2018-06-03 23:07:17
    Kolejny pożar w Studziankach woj. podlaskie. Dobrze że kończy się weekend. Czy rząd się spręży do następnego tygodnia? Na razie myśli i obserwuje
  • Andrzej Bartoszkiewicz 2018-06-03 22:02:39
    Do Andrzej Bartoszkiewicz: cz III Przedstawione rozwiązanie prawno-finansowe równo traktuje małych i dużych przedsiębiorców, a także równo traktuje technologie, gdyż środki finansowe wracają do przedsiębiorcy dopiero po całkowitym przetworzeniu odpadów. W przypadku technologii bioreaktorów okresowych może to być nawet po 5 czy 10 latach, gdy przedsiębiorca usunie i zagospodaruje zgromadzone odpady, a nie tylko wyeksploatuje biogaz. W tym miejscu należy podkreślić, że tego typu technologia nie występuje w bogatych krajach UE i z korzyścią dla środowiska i gmin mogłaby zostać wyeliminowana. Skutki finansowe wdrożenia powyższego rozwiązania. Jest to rozwiązanie bardzo proste i transparentne, równo traktujące wszystkie technologie i przedsiębiorców, a jego wdrożenie w skali kraju to koszt utworzenia kilku etatów księgowych w NFOŚiGW, gdyż jest to prosty i samokontrolujący się mechanizm. Podsumowanie. Korzyści z wdrożenia: likwidacja patologii w gospodarce odpadami, rzeczywista, prawdziwa ochrona środowiska. Ochrona środowiska zapisana jest w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Obecna sytuacja prawna powoduje nagminne jej łamanie.
  • Andrzej Bartoszkiewicz 2018-06-03 22:00:37
    Do Andrzej Bartoszkiewicz: II – cd.^ czynnikami losowymi lub porzucenia czasowo składowanych odpadów przedsiębiorcy zatrzymywane byłyby środki finansowe za określoną ilość nieprzetworzonych ton odpadów. W przypadku pożaru, zdarzenia gwałtownego i dynamicznego, ilość spalonych odpadów określaliby pracownicy Państwowej Straży Pożarnej. W przypadku porzuconych odpadów te ilości określałby WIOŚ. Powyższe rozwiązanie spowodowałoby wyeliminowanie patologii w tym zakresie, czyli duże ilości pożarów i porzucenia odpadów. Tego typu zabezpieczenie prawno-finansowe daje równe szanse prowadzenia działalności gospodarczej, a eliminuje nieuczciwych przedsiębiorców. Potraktowanie pożarów losowych w powyższym rozwiązaniu na równi z pożarami umyślnymi jest tylko pozornie niesprawiedliwe, ponieważ straty środowiskowe są takie same, a jeden i drugi przedsiębiorca nie zdążył przetworzyć odpadów, więc nie poniósł kosztów. Przedstawione rozwiązanie prawno-finansowe zmotywuje przedsiębiorców do ciągłego przerobu odpadów i gromadzenia ich tylko w ilościach wymaganych technologią. Przedstawione rozwiązanie prawno-finansowe spowoduje, że pseudo przedsiębiorcy praktycznie w trybie natychmiastowym przestaną przyjmować odpady i zakończą swoją pseudo przedsiębiorczość – odejdą z branży.
  • Andrzej Bartoszkiewicz 2018-06-03 21:58:18
    Petycja z X.2017 roku: W związku z plagą pożarów i porzuceń odpadów – nielegalnego składowania proponuję wprowadzenie następującego mechanizmu prawno-finansowego jak niżej - Każdy przedsiębiorca zajmujący się produkcją paliwa alternatywnego lub innym przetwarzaniem odpadów powinien obligatoryjnie posiadać subkonto w NFOŚiGW, na które przedsiębiorcy i instytucje przekazujące odpady dokonywałyby uzgodnionych wcześniej wpłat. Odbierający odpady ustalałby określoną stawkę. Wpłata, jaka powinna by się pojawić na subkoncie przedsiębiorcy to koszt przyjęcia razy ilość ton odpadów. Dokonujący wpłaty na subkonto NFOŚiGW powinien być zobowiązany także do podania kodu odpadów. Aby nie doszło do jakichkolwiek nadużyć, Ministerstwo Środowiska powinno ustalić minimalne stawki za odpady o określonym kodzie. Przedsiębiorca gromadzący i przetwarzający odpady otrzymywałby relatywnie ze swojego subkonta środki finansowe w zależności od ilości masy przetworzonych i zagospodarowanych odpadów. Na przykład, jeżeli cementownia odbiera paliwo alternatywne, to przedsiębiorca i wyżej wymieniona cementownia przesyła do NFOŚiGW kopię faktur VAT każdej transakcji. W zależności od rodzaju przetwarzanych odpadów masa produktu końcowego jest niższa niż przyjętego surowca. Tu także należy ustalić współczynniki, aby przedsiębiorca, który np. produkuje paliwa alternatywne nie był poszkodowany. Przyjęcie 1 tony oznaczałoby produkcję np. 0,6 tony paliwa. W przypadku pożaru umyślnego czy spowodowanego
  • Waste Whistleblower  2018-06-03 21:52:20
    Tylko mafię śmieciową będzie stać na wysokie kaucje - tak oto rękami rządu mafia dostanie wyłączność na gospodarkę odpadami o czym marzyła od dawna...



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.