PARTNERZY PORTALU

Kruk: wstępny projekt ustawy medialnej należy traktować jako kierunek myślenia

Sejmowa komisja będzie „szlifowała ostateczny kształt ram prawnych, w których mają działać nowe media” (fot. flash.pro/Flickr.com/CC BY 2.0)

Wstępny projekt ustawy o mediach narodowych, którego założenia opublikowała PAP na początku stycznia, nie zawiera jeszcze ostatecznych rozwiązań; to raczej pokazanie, w jaki sposób myślimy – powiedziała w sobotę 16 stycznia przewodnicząca sejmowej komisji kultury i środków Elżbieta Kruk (PiS).

Jak mówiła Kruk podczas w zorganizowanej na Jasnej Górze konferencji nt. mediów publicznych, prace mogą jeszcze dotyczyć m.in. formuły Rady Mediów Narodowych.

Podkreśliła, że to jeszcze m.in. sejmowa komisja będzie „szlifowała ostateczny kształt ram prawnych, w których mają działać nowe media”. „Mam nadzieję, jak najszybciej” - powiedziała Kruk.

Posłanka przypominała, że choć zapowiadano już większą reformę mediów publicznych, wcześniej zdecydowano o szybkiej tzw. małej nowelizacji, bo na „wypracowanie dobrych ram funkcjonowania mediów publicznych” potrzeba jeszcze czasu (podobnie jak na notyfikowanie w Komisji Europejskiej nowego systemu finansowania mediów publicznych).

Tzw. małą ustawę medialną Sejm uchwalił 30 grudnia ub. roku, prezydent Andrzej Duda podpisał ją 7 stycznia br., tego samego dnia została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Mandaty dotychczasowych członków zarządów i rad nadzorczych TVP oraz PR wygasły w dniu wejścia w życie nowych przepisów, czyli dzień po ogłoszeniu ich w Dzienniku Ustaw. Nowela straci moc z dniem 30 czerwca 2016 r.

Kruk wyjaśniała, że chodziło też, aby do mediów publicznych wprowadzić ludzi „którzy rozumieją, co to jest misja". "Którzy potrafią zmieniać media publiczne i którzy będą potrafili współpracować z nami wszystkimi. Musimy mieć z kim współpracować, muszą współpracować z nami media, abyśmy przeprowadzili skutecznie reformę mediów publicznych” - powiedziała.

Odnosząc się do wstępnego projektu - jak oceniła, „pierwszego draftu” - ustawy o mediach narodowych, którego omówienie PAP opublikowała 5 stycznia br., Kruk prosiła, „aby nie przywiązywać się, jeżeli ktoś zna te rozwiązania, do tych wszystkich takich szczegółowych zapisów, bo to jest pierwszy projekt”.

„A ponieważ debaty trwają i będą prace nad tą ustawą, więc ona się pewnie zmieni. Raczej chciałabym, byście państwo traktowali (projekt – PAP) jako wskazanie, w jaki sposób myślimy i w jakim kierunku chcemy zmierzać, reformując media publiczne” - uściśliła.

Wśród najpewniejszych rozwiązań posłanka wymieniła m.in. odejście od formuły spółek Skarbu Państwa (ze względu na zbyt skomplikowane zarządzanie, możliwość oceny przez walne zgromadzenie tylko z perspektywy finansowanej, a nie programowej, a także np. możliwości ukrywania pewnych danych, jak np. koszt nadawania poszczególnych produkcji).

Kruk zapowiedziała też likwidację 20 nadawców mediów publicznych TVP, PR i regionalnych rozgłośni PR, wpisanie „misji publicznej” w działalność PAP, a także utworzenie Rady Mediów Narodowych. „Tam już jest jakiś zapis zaproponowany, że powołuje ją Sejm, Senat i prezydent, ale nad kształtem i nad formułą jeszcze na pewno będziemy debatować” - zastrzegła.

Mówiąc o odejściu od nazwy - media publiczne Kruk oceniła, że ta już się „zdewaluowała” i „nie do końca określa zadania i charakter, jaki powinny mieć media publiczne”. „Narodowe – jasno, od razu z nazwy wiadomo, jakie zadania mają media publiczne, media państwowe i komu mają służyć, jakim celom mają służyć i komu mają służyć. Inaczej nie ma uzasadnienia, żeby istniały” - powiedziała posłanka.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kruk: wstępny projekt ustawy medialnej należy traktować jako kierunek myślenia

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.229.89
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!