Małgorzata Warsicka: "Krum" Hanocha Levina jest uniwersalny, dotyka spraw, którymi żyjemy (wywiad)

"Krum" jest uniwersalny i dotyka spraw, którymi żyjemy. Inspiracją do interpretacji sztuki Levina była dla mnie "Tybetańska Księga Umarłych" i idea bardo – mówi PAP Małgorzata Warsicka, reżyser przedstawienia w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

Polska Agencja Prasowa: To odważna decyzja, by inscenizować "Kruma" Hanocha Levina po tak ważnym przedstawieniu Krzysztofa Warlikowskiego z 2005 r. Skąd wziął się pomysł, by wystawić właśnie "Kruma" w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej?

Małgorzata Warsicka: Debiutowałam tekstem Hanocha Levina. W 2014 r. w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie zrobiłam przedstawienie "Jakobi i Leidental". I wtedy poznałam jego sztuki, które bardzo lubię. Czytaliśmy też teksty Levina podczas studiów reżyserskich w krakowskiej szkole, oglądaliśmy spektakl Warlikowskiego. Zresztą ja go widziałam na żywo w Krakowie podczas gościnnych występów TR Warszawa. Dodam, że bardzo cenię to przedstawienie, choć wydaje mi się, że traktowało o czymś innym niż nasze. Ono trafiło w czas wielkiej emigracji Polaków do Wielkiej Brytanii i ich powrotów. Stąd doskonale wpisało się w kontekst społeczny tamtych czasów.

Już po studiach, gdy wykładałam w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, przygotowałam "Kruma" ze swoimi studentami jako egzamin. Uważałam, że w tym tekście są fantastyczne role i dobrze by było, by studenci się z tym spotkali, bo będą mieli nad czym pracować. Robiąc to przedstawienie, uznałam, że "Krum" jest uniwersalny i dotyka spraw, którymi żyjemy i teraz.

Dlatego gdy po raz pierwszy rozmawiałam z dyrektorem bielskiego teatru Witoldem Mazurkiewiczem, od razu zaproponowałam mu realizację tej sztuki Levina. Jednak z wielu różnych powodów wtedy wybór padł na "Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa. Ale po dwóch latach wróciliśmy do rozmów o realizacji "Kruma" i po wielu miesiącach w sobotę daliśmy premierę w Bielsku-Białej.

PAP: Jak chciała pani zinterpretować sztukę Levina na scenie? Z zapowiedzi prasowych wynika, że ważny jest, oczywiście, Krum, ale tak naprawdę oglądamy rzeczywistość z perspektywy umierającego Tugatiego?

M. W.: To jest główne założenie tego przedstawienia. Inspiracją do takiej interpretacji sztuki była dla mnie "Tybetańska Księga Umarłych" i idea bardo, czyli przestrzeni między życiem i śmiercią. Bo "Tybetańska Księga Umarłych" to jest rodzaj przewodnika dla duszy, która idzie do światłości i musi się skonfrontować z różnymi swoimi demonami, wspomnieniami, wyzwolić się.

Chciałam opowiedzieć "Kruma" z perspektywy jego przyjaciela Tugatiego, który w spektaklu umiera. A to po to, by wyostrzyć perspektywę i móc spróbować zweryfikować mity i symbole, za którymi podąża to modelowo stworzone przez Levina społeczeństwo. Stawiamy pytanie, czy aby na pewno ów korowód narodzin, wesel, pogrzebów, kariery, dzieci, "domu z ogrodem" - który opisuje Levin - prowadzi tych bohaterów do szczęścia. Ukazując to z perspektywy pośmiertnej Tugattiego - mamy możliwość wyostrzenia tych tematów.

Spektakl opowiada również o świecie, którego właściwie już nie ma. Tworzyliśmy go bardzo długo, bo ponad dziewięć miesięcy. Zaczęliśmy, potem były dwie przerwy związane z lockdownami i pandemią. Konfrontowaliśmy się ze światem tak dziwnym, że wydawał się już nie nasz. Nie wiadomo było, co z nim będzie. Jak to się skończy? Pracując nad "Krumem", mieliśmy wrażenie, że świat opisany przez Levina, pomimo że tak trafnie ukazuje ludzką kondycję, też jest już na wyczerpaniu, że odchodzi i nie ma do niego powrotu. Jakby już dla nas trochę nie istniał. I właśnie to poczucie odbija Tugati. Opisuje on świat, do którego nie ma powrotu, i który może tylko podsumować, zadając pytanie, co było w jego życiu naprawdę ważne.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Małgorzata Warsicka: "Krum" Hanocha Levina jest uniwersalny, dotyka spraw, którymi żyjemy (wywiad)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.38.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!