REKLAMA

MSWiA i PWPW promują nowy polski paszport

  • Autor: PAP/AT
  • 27 listopada 2017 09:37
MSWiA i PWPW promują nowy polski paszport Wybór wzorów graficznych nowego paszportu był związany z konsultacjami historycznymi, z pracami zespołu ekspertów, a później z głosowaniem Polaków (fot.shutterstock)

Delegacje MSWiA oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych rozpoczęły w USA promocję nowego polskiego paszportu.

• Wybór wzorów graficznych nowego paszportu był związany z konsultacjami historycznymi, z pracami zespołu ekspertów, a później z głosowaniem Polaków - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Zdzikot.

• Paszport ma być świetnie zabezpieczony i zawierać motywy związane z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.

• Zdzikot przypomniał, że dotychczasowy paszport ma ponad 10 lat, a jego grafika zawiera elementy związane z podróżowaniem

"Jesteśmy bardzo na czasie, ponieważ prezentacja nowego wzoru książeczki paszportowej była przeprowadzona przez ministra Mariusza Błaszczaka w drugiej połowie listopada, czyli całkiem niedawno. Wybór wzorów graficznych w tym roku był związany z konsultacjami historycznymi, z pracami zespołu ekspertów, a później z głosowaniem Polaków. Dzisiaj prezentujemy ten wzór po raz drugi na Greenpoincie" - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Zdzikot.

Na spotkaniu ze społecznością polonijną w siedzibie Centrum Polsko-Słowiańskiego w nowojorskiej dzielnicy Greenpoint (CPS) Zdzikot przypomniał, że dotychczasowy paszport ma ponad 10 lat, a jego grafika zawiera elementy związane z podróżowaniem. Podkreślił, że nowy paszport stanowi też funkcję polityki historycznej. Najnowszy nawiązuje do przypadającej w 2018 roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Według wiceministra władze po raz pierwszy postanowiły oddać głos obywatelom w sprawie szaty graficznej paszportu. Spośród wyselekcjonowanych wcześniej przez ekspertów wizerunków z motywami niepodległościowymi ponad 750 tys. uczestników publicznego głosowania wybrało sześć. Są to: Mogiła Mogił - kopiec Józefa Piłsudskiego, Gabriel Narutowicz, Orzełek Legionowy, mauzoleum Matka i Serce Syna, Eugeniusz Kwiatkowski oraz obraz Jacka Malczewskiego "Polonia".

"Chcemy, żeby to był dokument, z którym będziemy podróżować z dumą. Będzie mówił także o naszych wartościach" - wskazał przedstawiciel polskiego resortu.

W spotkaniu z Polonią uczestniczył też Jakub Skiba, prezes Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, która rozpoczęła już proces produkcji nowego paszportu. Ma zostać udostępniony w przyszłym roku.

Prezes wyjaśnił, że dokument będzie gotowy 31 marca. Później z nowym paszportem zapozna inne kraje MSZ, co może potrwać kilka miesięcy.

Skiba szacował, że skoro w normalnym trybie wydaje się ok. 1,35 mln paszportów rocznie (w USA 30 tys.), to w przyszłym roku odbiorców dokumentu przybędzie jego zdaniem o 30-40 proc.

Prezes PWPW zwrócił uwagę na zainteresowanie paszportem wśród społeczności polsko-amerykańskiej, czego dowodzi m.in. stosunkowo liczny udział amerykańskiej Polonii w głosowaniu. Wzięło w nim udział ok. 15 tys. osób, z czego najwięcej w stanie Nowy Jork.

Szef PWPW tłumaczył, że w trakcie promocji w USA uczestnicy delegacji będą mówić o ideowym przekazie paszportu. Przedstawiciele Polonii dowiedzą się też o zabezpieczeniach zastosowanych w produkcji dokumentu.

Swoją wizytę w Nowym Jorku, a później w Chicago uzasadniał docenieniem przez Polskę roli Polonii. "To także jest dla nas, dla PWPW, bardzo istotny rynek" - podkreślił Skiba.

Głosowanie, do którego zaproszono internautów, uznał za wyraz przekonania, że paszport jest własnością całego narodu polskiego. Motywy zawarte w paszporcie - zaznaczył - odzwierciedlają zbiorową wyobraźnię Polaków i ich świadomość dotyczącą odzyskania niepodległości. "Chodzi o to, żebyśmy byli dumni z dokumentu, którym będziemy się legitymować na świecie" - akcentował.

Uczestnicy spotkania w CPS jako pierwsi otrzymali wydrukowaną w ostatnich dniach w Polsce okolicznościową broszurę przedstawiającą zawartość nowego paszportu, w tym strony, które będą widoczne tylko w promieniach ultrafioletowych. Ilustruje ona także przykłady zabezpieczeń, w tym element Safel widoczny pod różnymi kątami oraz w świetle przechodzącym.

Zdaniem zastępcy komendanta głównego policji Andrzeja Szymczyka, który przybył z polską delegacją do Nowego Jorku, dla organów ścigania nowy paszport stanie się jednym z najlepiej zabezpieczonych na świecie. Bardzo ciężko będzie go podrobić - podkreślił.

Prezes CPS Bożena Kamińska zapraszała przedstawiciel polskich władz na kolejne spotkania informacyjne dla Polonii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj (2 komentarzy)

  • Madera 2017-11-29 12:13:42
    Do :-): NIE MÓJ DROGI ! TO JEST POKAZYWANIE POLAKOM, ŻE SĄ ZEREM ,WOBEC ŚMIERDZĄCYCH PRZESTĘPCÓW ŻYDOWSKICH......TAK ELITA ŻYDÓW SIĘ W POLSCE UMACNIA A POLAKOM G....O DO TEGO ! GŁOSUJCIE NA PIS......
  • :-) 2017-11-27 11:20:24
    Czy ktoś tu zwariował? Urzędnicy za naszą kasę pojechali na wycieczkę do Stanów aby reklamować coś czego i tak nie mogą sprzedać cudzoziemcom. Tak się bawią pisuarowe pupilki a krytykowali za ośmiorniczki.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.