PARTNERZY PORTALU

Senackie komisje bez poprawek do ustawy o połączeniach autobusowych

27-28 proc. sołectw nie posiadało transportu zbiorowego(fot. wikipedia.org/Michał Dadełło/CC BY-SA 4.0)

Senackie komisje Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej nie zaproponowały poprawek do ustawy o przywracaniu połączeń autobusowych.

  • Podczas czwartkowego posiedzenia połączonych komisji wiceminister infrastruktury Rafał Weber rekomendował senatorom przyjęcie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych bez poprawek. Przekonywał, że "jest ona przełomowa i ma charakter cywilizacyjny".
  • Dodał, że z danych resortu infrastruktury wynika, że "w 2015 roku aż 20 proc. sołectw nie posiadało transportu zbiorowego, dziś nieoficjalne dane mówią, że jest to już 27-28 proc.".
  • Tą ustawą chcemy zlikwidować białe plamy - powiedział.

Senatorowie opozycji, w tym wiceprzewodniczący komisji Piotr Zientarski (PO), wskazywali na zbyt szybkie prace legislacyjne i brak konsultacji społecznych. Zgłosili pięć poprawek, w tym m.in. o uwzględnienie w ustawie Związków Metropolitalnych oraz o zmianę źródeł finansowania Funduszu.

Wiceminister Weber negatywnie odniósł się do poprawek zgłoszonych przez senatorów PO.

Obecny na posiedzeniu komisji przedstawiciel Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski zaznaczył, że w opinii, którą przygotowało Biuro nie proponuje żadnych zmian, które miałyby merytoryczny charakter.

Czytaj też: "W eurowyborach zdecydujemy, czy Polska pójdzie na Zachód, czy na Wschód"

- Raczej sprowadza się to do tego, żeby napisać tę ustawę zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, dobrymi praktykami legislacyjnymi i rekomendacjami wypracowanymi przez szefostwo biur legislacyjnych Kancelarii Sejmu i Senatu i Rządowego Centrum Legislacji w 2011 roku - dodał.

Odrzucone poprawki autorstwa senatorów PO do ustawy będą dalej procedowane, jako wnioski mniejszości.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dotyczy przywrócenia zredukowanych połączeń autobusowych przede wszystkim w małych miastach i na wsiach, co zapowiedzieli na lutowej konwencji PiS prezes partii Jarosław Kaczyński i premier Mateusz Morawiecki w ramach pięciu propozycji programowych, tzw. nowej piątki PiS.

Według autorów ustawy dofinansowanie z Funduszu ma dotyczyć linii komunikacyjnych niefunkcjonujących, od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem ustawy w życie oraz linii, na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po wejściu ustawy w życie.

Odtwarzanie zlikwidowanych połączeń ma odbywać się we współpracy z samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi. Jednocześnie - jak uzasadniono projekt - nowy Fundusz wraz z Funduszem Dróg Samorządowych (odpowiadającym za budowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych) będą stanowić dwa filary przywracania transportu lokalnego.

Czytaj też: "Głosując na PiS masz gwarancję, że głosujesz za lepszą przyszłością swojej rodziny"

Jak wynika z ustawy, Fundusz będzie państwowym funduszem celowym - jego dysponentem będzie minister do spraw transportu. Bank Gospodarstwa Krajowego będzie prowadził obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem.

Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinasowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych - 800 mln zł (począwszy od 2020 r. do 2028 r.).

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra ma obowiązywać do końca 2021 r. - zakłada projekt. Po tej dacie dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Powinno to zachęcać do jak najszybszego uruchamiania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, tam gdzie występują najpilniejsze potrzeby komunikacyjne. Samorząd terytorialny będzie musiał dopłacić do kwoty deficytu danego przewozu - nie mniej niż 10 proc. środków własnych.

Ustawa ma obowiązywać po miesiącu od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie w innych terminach

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Senackie komisje bez poprawek do ustawy o połączeniach autobusowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.91.106.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!