REKLAMA

We wtorek rząd ma się zająć Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju

  • Autor: PAP/JS
  • 27 stycznia 2017 14:39
We wtorek rząd ma się zająć Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w ubiegły czwartek przyjął Komitet Stały Rady Ministrów. SOR w swych założeniach ma wyznaczać średniookresowe kierunki rozwoju Polski. (fot. Kancelaria Premiera/twitter)

• W roku 2030 dochód rozporządzalny brutto w Polsce ma być zbliżony do poziomu średniej UE - zakłada projekt Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR).
• We wtorek (31 stycznia) rząd ma się zająć uchwałą ws. SOR, która ujmuje tzw. plan Morawieckiego w ramy strategicznego rządowego dokumentu.

W porządku wtorkowego posiedzenia rządu znajduje się punkt: "Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) z autopoprawką". Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w ubiegły czwartek przyjął Komitet Stały Rady Ministrów. SOR w swych założeniach ma wyznaczać średniookresowe kierunki rozwoju Polski.

W projekcie SOR przedstawionym latem, a następnie poddanym szerokim konsultacjom, za "najważniejszy zakładany rezultat realizacji Strategii" uznano "zwiększenie przeciętnego dochodu rozporządzalnego brutto gospodarstw domowych na 1 mieszkańca wg PPP (parytet siły nabywczej - PAP) do 80 proc. w stosunku do średniej UE do roku 2020, a do roku 2030 zbliżenie dochodu rozporządzalnego brutto na 1 mieszkańca w PPP do poziomu średniej UE".

"Przy jednoczesnym dążeniu do zmniejszania dysproporcji w dochodach rozporządzalnych brutto między poszczególnymi regionami" - zaznaczono. Do tego aspektu odniósł się w niedawnym wywiadzie wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. "Zmieniamy paradygmat rozwoju z tzw. polaryzacyjno-dyfuzyjnego na zrównoważony i odpowiedzialny, stąd nazwa strategii. To rozwój inkluzywny, który zapewnia korzyści ze wzrostu gospodarczego dla całego społeczeństwa, a nie tylko dla wybranych grup, i obecnie mocno wspierany przez organizacje międzynarodowe jak ONZ, Bank Światowy czy OECD" - podkreślił.

Zwrócił uwagę, że po konsultacjach, w SOR mocniej zaakcentowano wagę rozwoju obszarów wiejskich oraz małych i średnich miast. "Przykładem takiego działania jest Pakt dla obszarów wiejskich, który przygotowaliśmy razem z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Mamy też przygotowany program dla małych i średnich miast, szczególnie dla tych, które tracą swoje funkcje społeczno-gospodarcze w naszym kraju" - wyjaśnił.

Jako kluczowy czynnik w całej strategii określił innowacyjność. "Innowacyjność ma swoje miejsce w bardzo wielu obszarach. Poczynając od przemysłu - nazywamy to reindustrializacją, bo chodzi nam o nowy wymiar rozwoju naszego przemysłu, właśnie w oparciu o innowacje, o teleinformatykę. Na świecie przemysł jest największym obszarem powstawania innowacji i ich wchłaniania, komercjalizacji tych innowacji. Wydaje się, że w ostatnich latach byliśmy w zbyt dużym stopniu biorcą innowacji w przemyśle, czyli imitatorem - kupowaliśmy gotowe rozwiązania. W tej chwili w większym stopniu powinniśmy być generatorem tych innowacji. Innowacje pozwolą na budowanie wyższej wartości dodanej w firmach, na wyższe marże, a w konsekwencji na szybsze budowanie kapitału w polskich firmach i wyższe wynagrodzenia" - wskazał.

W pierwotnym projekcie SOR wśród projektów flagowych znalazł się "projekt Batory", polegający na stymulowaniu projektowania i budowy polskich promów pasażerskich i przesunięciu sektora stoczniowego w kierunku produkcji większych, wyspecjalizowanych jednostek o wyższej wartości dodanej.

Kolejny to projekt flagowy to "Żwirko i Wigura". Zakłada on stymulowanie projektowania i budowy pełnej gamy polskich dronów, przyspieszenie rozwoju Doliny Lotniczej.

Następny to "projekt E-bus", który przewiduje stymulowanie projektowania i wyprodukowania polskich pojazdów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej; budowę silnych podmiotów na wszystkich etapach łańcucha wartości w sektorze produkcji taboru komunikacji miejskiej. A także "projekt Samochód elektryczny", który ma stymulować rozwój rynku samochodów elektrycznych.

W projekcie SOR znalazł się też projekt flagowy "Luxtorpeda 2.0", który zakłada stymulowanie rozwoju produkcji polskich pojazdów szynowych transportu publicznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.