• Nawiguj na klawiaturze
Prof . Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka, European Energy Institute: rynek potrzebuje promocji

Otwarcie rynku od 1 lipca 2007 r. jest zabiegiem formalnym, dotyczącym tylko grupy odbiorców bytowych. Inni odbiorcy mogli z rynku energii elektrycznej korzystać już wcześniej. 

Powstanie rynku detalicznego, bo rynek hurtowy w zakresie ograniczonym przez KDT istnieje już od dawna, wymaga spełnienia kilku warunków, takich jak: dotarcie z informacją o możliwościach rynkowych do odbiorców oraz standaryzacja procedur zmiany sprzedawcy energii elektrycznej - tak, aby nie była ona kosztowna i uciążliwa. 

Większość odbiorców, szczególnie małych, nie wie o otwarciu rynku. Konieczne jest dotarcie do tych odbiorców z informacją o możliwościach zmiany sprzedawcy i płynących z tego korzyściach. Ważną rolę do odegrania ma Urząd Regulacji Energetyki. Konieczne jest, aby urząd ten opracował prostą broszurę z informacją rynkową dla odbiorców energii elektrycznej. Broszura taka powinna zostać rozesłana do wszystkich odbiorców wraz z rachunkami za energię elektryczną. Pożyteczne byłoby uruchomienie przez URE

Prof . Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka, European Energy Institute: rynek potrzebuje promocji Otwarcie rynku od 1 lipca 2007 r. jest zabiegiem formalnym, dotyczącym tylko grupy odbiorców bytowych. Inni odbiorcy mogli z rynku energii elektrycznej korzystać już wcześniej. Powstanie rynku detalicznego, bo rynek hurtowy w zakresie ograniczonym przez KDT istnieje już od dawna, wymaga spełnienia kilku warunków, takich jak: dotarcie z informacją o możliwościach rynkowych do odbiorców oraz standaryzacja procedur zmiany sprzedawcy energii elektrycznej - tak, aby nie była ona kosztowna i uciążliwa. Większość odbiorców, szczególnie małych, nie wie o otwarciu rynku. Konieczne jest dotarcie do tych odbiorców z informacją o możliwościach zmiany sprzedawcy i płynących z tego korzyściach. Ważną rolę do odegrania ma Urząd Regulacji Energetyki. Konieczne jest, aby urząd ten opracował prostą broszurę z informacją rynkową dla odbiorców energii elektrycznej. Broszura taka powinna zostać rozesłana do wszystkich odbiorców wraz z rachunkami za energię elektryczną. Pożyteczne byłoby uruchomienie przez URE "call center" dla odbiorców energii, gdzie mogliby oni uzyskać poradę, jak skorzystać z rynku energii elektrycznej. Niezbędne jest też dotarcie z bezpośrednią informacją o rynku energii elektrycznej do jej małych i średnich odbiorców. Można to zrobić poprzez cykl konferencji dla stowarzyszeń, różnego rodzaju sektorów oraz dla samorządów. Gminy są właścicielami wielu obiektów, dla których kupują energię elektryczną. Skorzystanie przez gminy z rynku energii z pewnością nie tylko obniży koszty ich funkcjonowania, ale będzie przykładem dla innych. Konieczne są również proste i niedyskryminujące procedury, pozwalające zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Niezbędne jest instalowanie liczników elektronicznych. Tylko one pozwalają odbiorcom na kształtowanie kosztów zakupu energii poprzez odpowiednie zarządzanie odbiorami. Przekazanie informacji odbiorcom, w jaki sposób korzystać z energii elektrycznej, kiedy jest ona tania i jak ograniczać jej zużycie, kiedy jest droga, wymaga również akcji informacyjnej. Niezbędne jest również jak najszybsze odchodzenie od taryf na energię elektryczną, a tam, gdzie one jeszcze istnieją, takie ich kształtowanie, aby odzwierciedlały zróżnicowane koszty produkcji energii elektrycznej w czasie niskiego i wysokiego zapotrzebowania. Z promocją rynku nie należy czekać na rozwiązanie kontraktów długoterminowych. Rynek ten zależy od determinacji odbiorców w korzystaniu z uprawnień, jakie otrzymali oraz od łatwych do realizacji procedur zmiany sprzedawcy

POKAŻ MINIATURY
Zdjęcie 1 z 1
PRZEJDŹ DO LISTY GALERII

Przewidywalność i stabilizacja

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!