PARTNERZY PORTALU

#AzjaTech. Koronawirus zmienia kulturę pracy w Japonii

#AzjaTech. Koronawirus zmienia kulturę pracy w Japonii
Jednym z głównych problemów japońskich miejsc pracy jest przywiązanie do papieru. fot. Shutterstock

Japonia dzięki swojej innowacyjności zyskała wizerunek państwa niezwykle nowoczesnego. Jednakże w kwestii kultury pracy państwo to mocno opierało się zmianie zwyczajów istniejących od dziesiątków lat. Podjęciu znaczących modyfikacji nie sprzyjała również reguła pracy w jednej i tej samej firmie przez większość swojego życia. Jednak podobnie jak w wielu państwach globu, pandemia koronawirusa sprawiła, że w szybkim tempie wprowadzono szereg przemian mających na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się wirusa. COVID-19 wpłynął nie tylko na kulturę pracy, ale również na przestrzeń biurową.

  • Jak w momencie powrotu japońskich pracowników do biur po zakończeniu stanu nadzwyczajnego będzie wyglądało ich życie zawodowe?
  • Wydaje się, że pandemia koronawirusa pomoże przyspieszyć procesy, które w japońskich miejscach pracy, wzorem innych krajów, powinny zajść już dawno temu.
  • Przedsiębiorstwa będą musiały wprowadzić w szybkim tempie dużo zmian tak, by w wypadku potencjalnej drugiej fali zachorowań być lepiej przygotowanym na masową pracę zdalną.

Wielu pracowników było do tej pory uwięzionych w klatce open office z długimi rzędami biurek stojących obok siebie. Praca z domu dla wielu menedżerów wydawała się niemożliwa, ze względu na brak możliwości kontrolowania pracowników i ich monitorów.

Według ankiety Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki sporządzonej jeszcze przed wybuchem pandemii, około 13 proc. pracowników było zdolnych do pracy z domu, z kolei 70 proc. twierdziło, że ma z tym problemy.

Jednakże wraz z 16 kwietnia, kiedy to na terenie całego kraju wprowadzono stan nadzwyczajny, miliony zostały zmuszone do pracy z domu. Wymaga to bardzo dużych kosztów, które wcześniej często nie były ponoszone, np. zakupu sprzętu i wdrożenia technologii służącej do komunikowania się czy sprzętu dla pracowników. Dai-ichi Life Research Institute szacuje, że w tym roku wyniosą one przynajmniej 12,1 mld  dol.

Jednym z głównych problemów japońskich miejsc pracy jest przywiązanie do papieru. Przejawia się to głównie poprzez masowe wykorzystanie dwóch archaicznych przedmiotów: faksu oraz pieczątek hanko, służących do podpisywania dokumentów.

Według rządowych statystyk, o ile niemalże każde przedsiębiorstwo ma dostęp do faksu, o tyle wśród gospodarstw domowych ten odsetek sięga 1/3. Także hanko utrudniało przejście na pracę zdalną — do tego stopnia, że zaangażować się musiał rząd. Premier Shinzo Abe poinstruował rząd o konieczności dokonania przeglądu tego zwyczaju. Niewykluczone więc, że te dwie czynności wkrótce przejdą do historii japońskiej kultury pracy.

Dodatkowo pandemia pomogła, przynajmniej tymczasowo, w walce z dwoma często zgłaszanymi problemami dotyczącymi czasu spędzanego w pracy. Jednym z nich była nadmierna liczba spotkań twarzą w twarz; drugim – liczba nadgodzin, którą pracownicy musieli dodatkowo spędzać w biurze. Z badań przeprowadzanych na początku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego wynika, że wśród pracowników, którzy wówczas już pracowali zdalnie, 40 proc. z nich uznało, że ma więcej wolnego czasu, ale z kolei 34 proc. stwierdziło, że zmalała ich produktywność.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #AzjaTech. Koronawirus zmienia kulturę pracy w Japonii

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.64.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!