Branża targowa walczy o lepszy kod PKD

Branża targowa walczy o lepszy kod PKD
Toolex to jedna z największych w Polsce imprez targowych Fot. mat. pras.

O zakwalifikowanie firm targowych do innej kategorii oznaczonej kodem PKD zwróci się do premiera i, ponownie, do Głównego Urzędu Statystycznego Komitet Obrony Branży Targowej. Znalezienie się w innej niż obecna kategorii PKD pozwoliłoby firmom pracującym dla targów na skorzystanie z niezbędnej pomocy, jaką otrzymują od początku pandemii przedsiębiorstwa z innych branż.

  • Cały problem wynika z błędu w tłumaczeniu z angielskiego, do którego doszło przy tworzeniu listy kodów PKD dla wszystkich branż kilkanaście lat temu.
  • Jak na razie, targowe firmy są, poza nielicznymi wyjątkami, tej pomocy pozbawiane. Główna przeszkoda to właśnie ich kod PKD.
  • Kod PKD pozbawionych pomocy firm targowych to 73.11.Z, ten sam, który mają firmy reklamowe.
Branża targowa należy do najbardziej poszkodowanych przez trwającą od marca 2020 roku epidemię gałęzi gospodarki. Dotyczy to przede wszystkim blisko 4,5 tysiąca firm, które ściśle współpracując z organizatorami targów, projektują dla nich i budują powierzchnie wystawiennicze.

- Pierwsza faza pomocy polskiego rządu dla firm dotkniętych przez Covid, uruchamiana w okresie kwiecień - maj 2020, uwzględniała spadek obrotów. Druga faza, kierowana do firm w drugiej połowie roku 2020 i na początku roku 2021, oparta była o kryterium numerów PKD – Polskiej Klasyfikacji Działalności – przypomina przedsiębiorca z branży targowej Artur Pawelec z Komitetu Obrony Branży Targowej i z Zespołu Polskiej Izby Przemysłu Targowego do Spraw Ujednolicenia PKD.

PKD – nikt nie zaprzątał sobie nim głowy

Artur Pawelec przyznaje, że przed pandemią nikt z przedsiębiorców nie zwracał właściwie uwagi na otrzymane numery PKD, zaś urzędy statystyczne, na podstawie zgłoszenia działalności gospodarczej, nadawały odpowiednie numery dla wybranych przez przedsiębiorców rodzajów działalności.

Czytaj też: Ekspert: targi branżowe muszą przetrwać

- Ułatwiało to prowadzenie statystyki gospodarczej Głównemu Urzędowi Statystycznemu. Klasyfikacja nie była precyzyjna, szczególnie w dziedzinie skomplikowanych usług, ale kto by się tym przejmował? – pyta Artur Pawelec, dodając, że kiedy jednak kolejne lockdowny uniemożliwiały wykonywanie usług przez firmy branży targowej, jedyne, co pozostało firmom targowym, aby przeżyć, to skorzystanie z rządowej pomocy, choć była ona dość skromna.

PKD decyduje o pomocy lub jej braku

Podczas drugiej fazy pomocy rządowej, o tym, komu ona przypadnie, władze decydowały, kierując się kodem PKD. Jak wskazuje przedsiębiorca, o ile organizatorzy targów z numerem PKD 82.30.Z. („działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów”) taką pomoc otrzymywali, to już cała rzesza firm z targami współpracujących, a zwłaszcza projektujących i budujących tam przestrzenie wystawiennicze, została takiej pomocy pozbawiona.

- Okazało się, że są one „wciśnięte” w klasyfikację grupowaną jako „reklama” i otrzymały kod PKD nr 73.11.Z . Rząd uznał bowiem, że firmy reklamowe funkcjonują w miarę normalnie, bo mimo pandemii gospodarka w przeważającej mierze działa. Więc po co dla nich pomoc? – tłumaczy brak wsparcia dla przedsiębiorstw targowych Artur Pawelec.

Specjalny zespół branży targowej  

Jak wskazuje, decyzja ta była „podzwonnym” dla firm obsługujących targi. Dlatego Polska Izba Przemysłu Targowego, w sierpniu 2020 roku, utworzyła specjalny zespół ds. Ujednolicenia PKD. - Okazało się, że polska klasyfikacja bazuje na dokumencie źródłowym z Unii Europejskiej, który 15 lat temu został źle przetłumaczony przez urzędników GUS – relacjonuje Artur Pawelec i wyjaśnia, że słowo „stand” przetłumaczono wtedy jako „stoisko”, uznając, że jest to prawidłowe określenie stoiska targowego. A, jak podkreśla, nie jest to prawda. 

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branża targowa walczy o lepszy kod PKD

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.243.21
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!