Cargo na megalotnisku. Pięć powodów, dla których może się to udać

Cargo na megalotnisku. Pięć powodów, dla których może się to udać
Pandemia uświadomiła ogromną rolę przewozów cargo w strukturze przychodów przewoźników lotniczych, lotnisk, firm handlingowych, operatorów kontroli bezpieczeństwa oraz wielu innych podmiotów operujących w tym segmencie rynku, jak np. MRO. Fot. CPK/Foster Partners

W rozmowie z WNP. PL dyrektor wykonawczy spółki CPK przyznał, że pandemia zmieniła model biznesowy projektowanego portu, co wywołało dyskusję, a nawet wzburzenie i próby dementowania informacji. Wiceminister infrastruktury Marcin Horała potwierdził: cargo będzie ważniejsze dla nowego lotniska, niż zakładano wcześniej. Pytamy szerzej – o wady i zalety zwrotu w kierunku cargo.

  • Niska podaż miejsca przewozowego w samolotach szerokokadłubowych, słaba wydajność kontroli bezpieczeństwa oraz zlokalizowanie ośrodków decyzyjnych działów logistycznych w krajach ościennych. – To wszystko wpływa na to, że Polska jest często pomijana w planowaniu lotniczych rozwiązań transportowych – uważa Olga Palec-Furga, ekspert lotniczego cargo.
  • Konkurujące z CPK lotniska w krajach ościennych będą mogły jedynie ulepszać zastosowane w nich rozwiązania. Centralny Port Komunikacyjny ma szansę budować swój potencjał od początku i wyznaczać trendy w naszej części świata.
  • Nowe technologie, intermodalność oraz wypracowanie relacji biznesowej z całym ekosystemem lotniczego cargo, włącznie z lobbingiem – oto klucze do sukcesu cargo w Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

- Nie wyobrażam sobie centralnego, strategicznego węzła komunikacyjnego XXI wieku w 38-milionowym kraju z silnie rozwijającą się gospodarką bez infrastruktury do obsługi samolotów towarowych. To byłby niewyobrażalny błąd i zaprzepaszczona szansa dla dalszego zrównoważonego rozwoju sieci transportowej w Polsce – tak komentuje Olga Palec-Furga treści wywiadu, jakiego portalowi WNP udzielił Michał Czarnik, dyrektor wykonawczy CPK. Rozmowa wywołała w ostatnich dniach polityczną, ale i branżową dyskusję .

Przypomnijmy: dyrektor wykonawczy w Centralnym Porcie Komunikacyjnym w rozmowie z WNP.PL przyznał, że z zamówionych prognoz IATA wynika, że nowy punkt na lotniczej mapie Polski będzie musiał mieć zmienioną funkcję. Ruch cargo istotnie zyska przez to na znaczeniu, a to będzie miało wpływ na strukturę lotów z i do CPK, jak również na budowaną w nowym porcie infrastrukturę naziemną.

Po szeregu publikacji innych redakcji gospodarczych w kraju, bazujących na przeprowadzonym przez nas wywiadzie, Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, w wypowiedzi dla Business Insidera potwierdził to, o czym pisaliśmy: - Przewidujemy na podstawie prognoz, że w pierwszym etapie działalności CPK prawdopodobnie będzie nieco mniej pasażerów, niż zakładaliśmy, natomiast dużo, dużo więcej cargo, niż wcześniej przewidywaliśmy, bo ten rynek się bardzo dynamicznie rozwija.

Cargo? Tak, ale tu liczą się minuty

Olga Palec-Furga, dyrektor wykonawcza R-BAG Poland, która współtworzyła m.in. terminale cargo w Warszawie i Szczecinie, przyznaje, że jest to dobry pomysł na zatrzymanie odpływu towarów z Polski.

- Szacuje się, że wolumen towarów wywożonych z Polski transportem drogowym i zasilających statystyki niemieckich, belgijskich, węgierskich, czeskich czy niderlandzkich portów lotniczych może być nawet dwu-trzykrotnie wyższy niż liczby rejestrowane w Polsce – podkreśla Palec-Furga.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (11)

Do artykułu: Cargo na megalotnisku. Pięć powodów, dla których może się to udać

  • Q 2021-10-09 09:20:15
    Jestem szczerze zawiedziony poziomem trollowej szczekaczki.I nie chodzi o poziom merytoryczny bo ten jest dla nich obiektywnie nieosiągalny ale czytając te prymitywne ataki nie można oprzeć się wrażeniu ze nie są przeciwnikiem dającym satysfakcję wymiany argumentów .To połączenie nieuctwa i zwykłego cha.mstwa.
  • Pablo 2021-10-09 08:40:23
    Ja juz w wyobraźni widzę tam nowe miasto - nową stolicę Polski. Wszyscy porzucą swoje miasta i miasteczka aby zamieszkać w CPK Baranowie.... Stolica PL - Baranów.
  • Marian 2021-10-08 17:23:54
    To jest super: "Nowe technologie, intermodalność oraz wypracowanie relacji biznesowej z całym ekosystemem lotniczego cargo, włącznie z lobbingiem – oto klucze do sukcesu cargo w Centralnym Porcie Komunikacyjnym." A tak konkretnie to CO? Co te samoloty z Polski będą zabierać? Węgiel i produkty rolnicze? A może sprzęt AGD i samochody? Wiem! Meble, tramwaje i autobusy! LOL!!! Im większe bagno i bezsens CPK tym większa sieczka językowa w wypowiedziach przedstawicieli tego Misia. Może zamiast zatrudniania lingwistów których zadaniem jest zawijanie wielkiego Misia w piękne i wyszukane nic nie znaczące słowa zatrudnią niezależną firmę która przeprowadzi prawdziwą analizę w sprawie zapotrzebowania na takie lotnisko w takim miejscu. I jeszcze niech wrócą do szukania prywatnych inwestorów którzy chcieliby to sfinansować zamiast podatnika. I skończcie z tym słowotwórstwem bo aż gdzieś ściska. Gorsze niż cyrk bo w cyrku jest tylko paru klaunów a w CPK są tylko klauny i to jeszcze specjalizujące się w przytulaniu kasy podatnika.
    • Beeus 2021-10-08 22:28:52
      Polska gospodarka produkuje wszystko to, co wymieniłeś i setki tysięcy innych wyrobów.
      • Stop PiS 2021-10-14 22:13:12
        Nie produkuje, dziecko drogie, tylko montuje. Bo nie ma żadnych zdolności technologicznych. Patrz Izera chociaż. Prezesie innych portów jakoś nie wchodzą na masową skalę w cargo, ale ze za dużo kasy jest do wzięcia dla pisowcow to trzeba coś nowego wymyślić. A to że pomysł nie wypali, znowu się postraszy sie Tuskiem, UE, ale swoje sie nakradnie. A z rok wymyśli sie ze trzeba wejść w rynek dronow i samolotów chłodni.
  • Wacek 2021-10-08 13:25:48
    Horała, Kowalski, Czarnek - Tercet Egzotyczny na miarę naszych sił i możliwości! Złotouści wizjonerzy, ale jakby tak ścisnąć do kupy to o czym cały czas pie.....przą, to zostanie - nic.
  • Jasiu 2021-10-08 13:25:08
    Jak to opłacani kundle szczekają na rozkaz zatrwożonej konkurencji. Aż się serce cieszy jak im się trzęsą portki. A dla maruderów należy wyjaśnić, że praca przy inwestycji nie polega tylko na machaniu łopatą. Ktoś się naoglądał za dużo filmów propagandowych z budowy Nowej Huty.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.36.149.92
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!