Empatia w biznesie to już nie science-fiction. Rewolucja się rozpoczęła

Empatia w biznesie to już nie science-fiction. Rewolucja się rozpoczęła
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Biznes to relacje, a nie ma relacji bez emocji. Dlatego empatia to jedyny możliwy sposób działania, żeby przetrwać i być skutecznym w obecnych czasach. Co więcej, nie brakuje dowodów na to, że takie podejście w biznesie przekłada się na sukces firmy. Tak więc przed empatią nie ma ucieczki, ta rewolucja już się rozpoczęła.

  • Jak empatia może pomóc firmie zarabiać i jak wdrożyć etyczne standardy w normy funkcjonowania w biznesie, zastanawiali się uczestnicy sesji "Empatia w biznesie", która odbyła się w ramach 11. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
  • Empatia kojarzy się z wolontariatem w schronisku a nie z biznesem. Należałoby podnieść jej rangę, odczarować znaczenie, nie kojarzyć ze współczuciem, lecz z mądrą komunikacją.
  • Rodzina, edukacja, środowisko i obszar kultury pracy – to cztery główne siły rozwijające empatie. Mamy życie w różnych rolach i powinniśmy je zintegrować.

Empatia = dobra komunikacja

– Biznes to relacje, a nie ma relacji bez emocji – zaznaczyła istotę zagadnienia empatii na samym początku Zofia Dzik, prezes Fundacji Humanites, koordynującej akcję "Dwie godziny dla rodziny" w Polsce.  - Przez 30 lat transformacji rozwijaliśmy się tunelowo, nie skupiając się na emocjach –dodała.

Prezeska zwróciła też uwagę na poczucie własnej wartości, bo droga do bycia empatycznym zaczyna się w nas samych. - Jak nie widzimy człowieka w sobie, nie zobaczymy go też w innych - przekonywała, dodając, że warto rozszerzyć jednak pojęcie empatii na inteligencję emocjonalną, a edukacja w tej kwestii powinna się odbywać wszędzie, nie tylko w szkole.

Paulina Gasińska - pełnomocnik zarządu ds. kultury myślenia klientem, rzeczniczka etyki w mBanku zgodziła się z olbrzymim znaczeniem empatii w biznesie. – Empatia to jedyny możliwy sposób działania, żeby przetrwać i być skutecznym w obecnych czasach – mówiła.

Trzeba pracować z człowiekiem, z szacunkiem do niego. Wyjątkowo konieczne i trudne jest to w czasach, kiedy często kontakty są nie „na żywo”, lecz on-line. Paulina Gasińska zaryzykowała tezę, że empatię w biznes wprowadziło Apple przez iPhona. Telefon, z którego można korzystać bez instrukcji i który zna nasze potrzeby lepiej niż my sami.

Natalia Hatalska – łowczyni trendów, założycielka Infuture Hatalska Foresight Institutet  zwracała uwagę, że dzisiaj, by być innowacyjnym, trzeba być różnorodnym. Gdy wszyscy myślą tak samo, brak innego spojrzenia uwstecznia, a empatia to spojrzenie na innego człowieka i dostrzeżenie w nim różnorodności.

– W zarządach większości firm zasiadają tacy sami ludzie. Pomijam, że mało w nich kobiet, ale też mało osób w zróżnicowanym wieku. Zarządy złożone z osób w tym samym wieku, mających takie same doświadczenia, to samo hobby nie mogą być innowacyjne, bo myślą tak samo. Empatia to spojrzenie na inną osobę, dostrzeżenie jej inności i zaakceptowanie jej. Empatia przekłada się na sukces firmy - to pokazują dane – mówiła Natalia Hatalska. – Scenariusze przyszłości rynku pracy mówią o automatyzacji, logiczne więc, że ludzie powinni kłaść nacisk na umiejętności miękkie. To one będą dawały przewagę – podkreślała.

Dorota Szczepan-Jakubowska - współzałożycielka Grupy TROP, metodolog, superwizor, trenerka, coach, uważa, że ludzie mają dość schizofrenii i dzielenia na dom i pracę. – Dorośliśmy, żeby traktować siebie jako całość - mówiła trenerka. Empatia kojarzy się z wolontariatem w schronisku, a nie z biznesem. Należałoby podnieść jej rangę, odczarować znaczenie, nie kojarzyć ze współczuciem, lecz z mądrą komunikacją.

– Ludzie przychodzą do pracy dla pieniędzy, a odchodzą z powodu złych relacji. Empatia to też czas, by w pracy odetchnąć, co nie znaczy, że jest się mniej efektywnym. Decentracja, czyli zdolność wchodzenia w buty innych ludzi jest dojrzałą formą empatii. Bez empatii nie można się porozumieć – mówiła Dorota Szczepan-Jakubowska.

Profesor Andrzej Blikle był za tym, by budować empatie, nie używając tego słowa. Ważne, żeby ludzie byli dumni z tego, co robią i jak robią i wtedy nie potrzebują systemów kafeteryjnych.

- Ludzie uskrzydleni przeniosą góry, nie trzeba ich dodatkowo motywować. Trzeba się zastosować do zasady Fredericka Herzberga: "daj ludziom dobrą pracę do zrobienia, która daje satysfakcję, odbywa się w partnerskiej atmosferze", wg. zasady ty możesz liczyć na mnie, a ja na ciebie - nawzajem sobie pomożemy i naprawimy błąd. Trzeba się uczyć dobrej komunikacji - takiej, w której uczymy się słuchać, aktywnie, okazując zaufanie i zainteresowanie – mówił profesor Blikle, specjalizujący się w etyce biznesowej.

CSR-owe wydmuszki


Piotr Pinoczek - ekspert ekonomiczny Radia eM zaznaczał, że w kontekście empatii biznes jest na początku drogi. – Wiele pracowników nie chce takiego podejścia, chce mieć święty spokój – mówił.

Więcej tutaj: PulsHR.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Empatia w biznesie to już nie science-fiction. Rewolucja się rozpoczęła

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.72.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!