PARTNERZY PORTALU

Empatia w biznesie to już nie science-fiction. Rewolucja się rozpoczęła

Empatia w biznesie to już nie science-fiction. Rewolucja się rozpoczęła
fot. Pxhere

Biznes to relacje, a nie ma relacji bez emocji. Dlatego empatia to jedyny możliwy sposób działania, żeby przetrwać i być skutecznym w obecnych czasach. Co więcej, nie brakuje dowodów na to, że takie podejście w biznesie przekłada się na sukces firmy. Tak więc przed empatią nie ma ucieczki, ta rewolucja już się rozpoczęła.

  • Jak empatia może pomóc firmie zarabiać i jak wdrożyć etyczne standardy w normy funkcjonowania w biznesie, zastanawiali się uczestnicy sesji "Empatia w biznesie", która odbyła się w ramach 11. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
  • Empatia kojarzy się z wolontariatem w schronisku a nie z biznesem. Należałoby podnieść jej rangę, odczarować znaczenie, nie kojarzyć ze współczuciem, lecz z mądrą komunikacją.
  • Rodzina, edukacja, środowisko i obszar kultury pracy – to cztery główne siły rozwijające empatie. Mamy życie w różnych rolach i powinniśmy je zintegrować.

Empatia = dobra komunikacja

– Biznes to relacje, a nie ma relacji bez emocji – zaznaczyła istotę zagadnienia empatii na samym początku Zofia Dzik, prezes Fundacji Humanites, koordynującej akcję "Dwie godziny dla rodziny" w Polsce.  - Przez 30 lat transformacji rozwijaliśmy się tunelowo, nie skupiając się na emocjach –dodała.

Prezeska zwróciła też uwagę na poczucie własnej wartości, bo droga do bycia empatycznym zaczyna się w nas samych. - Jak nie widzimy człowieka w sobie, nie zobaczymy go też w innych - przekonywała, dodając, że warto rozszerzyć jednak pojęcie empatii na inteligencję emocjonalną, a edukacja w tej kwestii powinna się odbywać wszędzie, nie tylko w szkole.

Paulina Gasińska - pełnomocnik zarządu ds. kultury myślenia klientem, rzeczniczka etyki w mBanku zgodziła się z olbrzymim znaczeniem empatii w biznesie. – Empatia to jedyny możliwy sposób działania, żeby przetrwać i być skutecznym w obecnych czasach – mówiła.

Trzeba pracować z człowiekiem, z szacunkiem do niego. Wyjątkowo konieczne i trudne jest to w czasach, kiedy często kontakty są nie „na żywo”, lecz on-line. Paulina Gasińska zaryzykowała tezę, że empatię w biznes wprowadziło Apple przez iPhona. Telefon, z którego można korzystać bez instrukcji i który zna nasze potrzeby lepiej niż my sami.

Natalia Hatalska – łowczyni trendów, założycielka Infuture Hatalska Foresight Institutet  zwracała uwagę, że dzisiaj, by być innowacyjnym, trzeba być różnorodnym. Gdy wszyscy myślą tak samo, brak innego spojrzenia uwstecznia, a empatia to spojrzenie na innego człowieka i dostrzeżenie w nim różnorodności.

– W zarządach większości firm zasiadają tacy sami ludzie. Pomijam, że mało w nich kobiet, ale też mało osób w zróżnicowanym wieku. Zarządy złożone z osób w tym samym wieku, mających takie same doświadczenia, to samo hobby nie mogą być innowacyjne, bo myślą tak samo. Empatia to spojrzenie na inną osobę, dostrzeżenie jej inności i zaakceptowanie jej. Empatia przekłada się na sukces firmy - to pokazują dane – mówiła Natalia Hatalska. – Scenariusze przyszłości rynku pracy mówią o automatyzacji, logiczne więc, że ludzie powinni kłaść nacisk na umiejętności miękkie. To one będą dawały przewagę – podkreślała.

Dorota Szczepan-Jakubowska - współzałożycielka Grupy TROP, metodolog, superwizor, trenerka, coach, uważa, że ludzie mają dość schizofrenii i dzielenia na dom i pracę. – Dorośliśmy, żeby traktować siebie jako całość - mówiła trenerka. Empatia kojarzy się z wolontariatem w schronisku, a nie z biznesem. Należałoby podnieść jej rangę, odczarować znaczenie, nie kojarzyć ze współczuciem, lecz z mądrą komunikacją.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Empatia w biznesie to już nie science-fiction. Rewolucja się rozpoczęła

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.102.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!