PARTNERZY PORTALU

Górniczy telefon zaufania działa

Górniczy telefon zaufania działa
Telefon interwencyjny w Wyższym Urzędzie Górniczym obsługuje pełniący dyżur przez całą dobę dyspozytor Fot. PTWP

Górniczy telefon zaufania działa przy Wyższym Urzędzie Górniczym od 2011 roku, 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Prawie co trzecie zgłoszenie o nieprawidłowościach w kopalni, przyjęte tą drogą w 2019 r., okazało się zasadne - wynika z danych nadzoru górniczego. 


Telefon interwencyjny w Wyższym Urzędzie Górniczym (WUG) obsługuje pełniący dyżur przez całą dobę dyspozytor, który przyjmuje m.in. informacje o zagrożeniach bezpieczeństwa w zakładach górniczych. Informacje o występujących nieprawidłowościach można również przekazywać na adres mailowy wug@wug.gov.pl oraz tradycyjną pocztą.

W 2019 roku łącznie wpłynęły 141 zgłoszenia o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu zakładów górniczych. Pracownicy nadzoru górniczego w 2019 roku potwierdzili zasadność 44 zgłoszeń (31 proc.).

W 2018 roku zgłoszeń interwencyjnych było 109 (potwierdzonych 25), w 2017 roku - 75 (potwierdzonych 22), w 2016 roku - 94 (potwierdzonych 23), w 2015 roku - 97 (potwierdzonych 30).

Najczęściej zgłaszane nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładów górniczych dotyczyły: zagrożenia klimatycznego - przekroczeń dopuszczalnej temperatury w miejscu pracy oraz pracy w pełnym wymiarze czasu, na stanowiskach pracy, gdzie parametry mikroklimatu są przekroczone (28 zgłoszeń, potwierdzonych 13).

56 dotyczyło zagrożenia metanowego, w tym nieprawidłowego działania czujników metanometrii automatycznej i niewłaściwego miejsca ich zabudowy; zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i zagrożenia tąpaniami (15 zgłoszeń, potwierdzonych 6).

Dotyczyły te zgłoszenia  także nieprawidłowego stanu i eksploatacji maszyn oraz urządzeń (12 zgłoszeń, potwierdzonych 3); pracy pod wpływem alkoholu lub środków odurzających (7 zgłoszeń, potwierdzonych 0); nielegalnej eksploatacji (9 zgłoszeń, potwierdzonych 3).

Zgłoszenia dotyczyły również stosowania niebezpiecznych metod pracy (7 zgłoszeń, potwierdzonych 1);  procedury postępowania po zaistniałym wypadku, w tym ukrywania wypadków (6 zgłoszeń, potwierdzonych 2).

Zgłoszenia dotyczyły też występowania zagrożeń pochodzących od stosowanych środków (substancji) chemicznych (5 zgłoszeń, potwierdzonych 0); stosowania mobbingu wobec pracowników (5 zgłoszeń, potwierdzonych 0).

Pozostałe zgłoszenia dotyczyły nieprawidłowości związanych m.in. z funkcjonowaniem kopalnianej stacji ratownictwa górniczego, otwarciem zaizolowanego wyrobiska przed rozpoczęciem planowanej akcji ratowniczej, niezgłoszeniem akcji ratowniczej, złej organizacji pracy, brakiem ładu i porządku w miejscu pracy, czy fałszowaniem dokumentów.

Zobacz także: Węgiel koksowy odczuwa zatrzymanie zakładów produkujących stal
×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Górniczy telefon zaufania działa

  • mały Jasio 2020-05-22 20:06:31
    Kabel+?
    • FURION 2020-05-23 12:44:52
      Rzeczywiście jesteś mały i to wszędzie jasio.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.168.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!