Greenwashing czy realna zmiana - czyli jak przedsiębiorstwa odpowiadają na wyzwania środowiskowe?

Greenwashing czy realna zmiana - czyli jak przedsiębiorstwa odpowiadają na wyzwania środowiskowe?
Głęboko wierzymy, że można realizować biznes w sposób odpowiedzialny, z korzyścią dla społeczeństwa i środowiska - mówi Agata Mazurek-Bąk. fot. mat. pras.

Dziś zrównoważony rozwój to nie kwestia mody, czy korzyści wizerunkowych, a po prostu konieczność - mówi w rozmowie z WNP.PL Agata Mazurek-Bąk, członek zarządu, dyrektor HR Grupy Veolia w Polsce.

  • Greenwashing podważa wiarygodność biznesu, godząc także w firmy, które są rzetelnie zaangażowane w realizację celów zrównoważonego rozwoju, a przede wszystkim w interesy konsumentów.
  • Najlepiej pokonać to niebezpieczne zjawisko rzetelną wiedzą, dlatego w interesie nas wszystkich jest dalszy rozwój edukacji ekologicznej.
  • Głęboko wierzymy, że można realizować biznes w sposób odpowiedzialny, z korzyścią dla społeczeństwa i środowiska - mówi Agata Mazurek-Bąk.
"Ekologiczny" jest od lat jedynym z najbardziej nadużywanych terminów. Czy w związku z tym mamy już do czynienia z jego dewaluacją?

- Świadomość, że wszyscy żyjemy na kredyt ekologiczny i jesteśmy u progu kryzysu klimatycznego jest już dzisiaj powszechna. Kwestie klimatu i środowiska są bardzo widoczne w przestrzeni publicznej, a młodsze pokolenie chętniej niż o sukcesach biznesowych, chce słyszeć o tym, co przedsiębiorstwa robią żeby realnie chronić środowisko. I to jest zrozumiałe. Sama mam dzieci, i jako mama pragnę przede wszystkim, by żyło im się dobrze. Wiem też, że dotychczasowe nadużycia mojego pokolenia wobec planety nie ułatwiają im tego.

Dotychczasowy model gospodarki liniowej nie może dalej funkcjonować, dlatego konieczne jest wprowadzenie polityki Zielonego Ładu, której głównym celem jest jak najszybsze osiągnięcie neutralności klimatycznej.  Osiągniecie tego celu wymaga wspólnego zaangażowania przedstawicieli administracji publicznej, świata nauki, finansów, organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorstw, które już dzisiaj powinny wyznaczać kierunek zmian i poszukiwać skutecznych rozwiązań na przyszłość - rozwiązań technicznych, społecznych i finansowych  W tym kontekście mówienie o ekologii jest jak najbardziej uzasadnione i konieczne.

Czytaj także: Pakiet Fit for 55 może doprowadzić do wzrostu kosztów firm ciepłowniczych

Oczywiście mamy także do czynienia z sytuacjami kiedy pojęcie "ekologiczny" jest używane mylnie lub w celach czysto komercyjnych i nie mających nic wspólnego z rzeczywistym zaangażowaniem w ochronę środowiska.

Na czym powinny koncentrować się przedsiębiorstwa, które chcą  realizować cele zrównoważonego rozwoju?

- Uważam, że droga do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, powinna się zaczynać od identyfikacji interesariuszy,  nazwania ich  potrzeb i odpowiedzenia sobie i im na pytanie - jak możemy być dla nich użyteczni. Nie wątpię, że uczciwa odpowiedź na to pytanie, przełożona na strategię i twarde  KPI  (z ang. Key Performance Indicators - kluczowe wskaźniki efektywności) to dobry początek.  Cytując Antoine Frerot  - firmy prosperują, gdy są użyteczne, a nie odwrotnie.

Ważne jest, aby organizacje, które mają jeszcze długą drogę do przebycia, odważyły się stawiać sobie ambitne cele i konsekwentnie je realizowały. Stałym punktem dla zarządów przedsiębiorstw powinna być analiza, jaki wpływ na klimat ma ich działalność, co mogą  zrobić aby nie szkodzić i wdrażać niezbędne zmiany.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Greenwashing czy realna zmiana - czyli jak przedsiębiorstwa odpowiadają na wyzwania środowiskowe?

  • GERHARD GERLICH i RALF D. TSCHEUSCHNER 2021-08-27 17:23:30
    Gerlich i Tscheuschner w "FALSIFICATION OF THE ATMOSPHERIC CO2 GREENHOUSE EFFECTS WITHIN THE FRAME OF PHYSICS"udowodnili, że efekt cieplarniany nie istnieje, bo łamie drugą zasadę termodynamiki. Ktoś chce zrobić dobry biznes, korzystając ze sprzyjającej pogody.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.55.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!