Ich strategia była 6. na 300 regionów Europy. Przyciągną inwestorów?

Ich strategia była 6. na 300 regionów Europy. Przyciągną inwestorów?
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • PTWP - PortalSamorzadowy.pl
    Autor: portalsamorzadowy.pl
  • Dodano: 22-08-2018 14:13

Tomasz Latocha z Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego (MARR) mówi w rozmowie z Portalsamorzadowy.pl o działaniach agencji dla turystyki i biznesu najbardziej na południe wysuniętego skrawka Polski.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • - W naszej strategii działania pamiętamy, aby zawsze była ona spójna z kierunkami działania województwa małopolskiego. Wiele z inicjatyw proturystycznych jest finansowanych ze środków unijnych. A to nasza mocna domena. Pomagamy szkolić, przygotowywać wnioski aplikacyjne, a następnie skutecznie rozliczać dofinansowania - mówi nam Tomasz Latocha.
  • Każdy samorządowiec z regionu musi też wiedzieć, że MARR oferuje inwestorom potężną bazę terenów inwestycyjnych. Warto mieć w niej swoją ofertę.
  • Stworzyliśmy strategię przyciągania inwestorów dla Małopolski. Ostatnio odebraliśmy za nią nagrodę w Cannes. Nasza strategia była 6. na 300 regionów pod względem jakości w Europie - dodaje Lachota.

MARR ma już 25 lat. Czy przez te ćwierć wieku wsparliście przedsiębiorstwa turystyczne? Pytam, bo rozmawiamy w Krakowie, stolicy Małopolski, regionu kojarzonego z Podhalem, Tatrami, nie wspominając o samym grodzie Kraka.

Tomasz Latocha, wiceprezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego (MARR): – Jesteśmy członkiem Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Jako MARR zdajemy sobie sprawę, dlaczego dla Małopolski ważna jest turystyka. Nie zapominamy o niej w naszej pracy.

Uwarunkowania historyczne i geograficzne tego regionu mocno wpływają na warunki turystyczne i inwestycyjne, a tymi ostatnimi zwłaszcza się zajmujemy. Małopolska to wyjątkowy region, jeden z najciekawszych w kraju, co potwierdzają statystyki, według których jesteśmy najchętniej odwiedzanym regionem. Nasze walory to unikatowe dziedzictwo architektoniczne, kulturowe i przyrodnicze. Ale mamy też pewne ograniczenia, chociażby dość małe działki, na które trudniej zaprosić dużego inwestora. Jednak od 25 lat udowadniamy, że nie przeszkadza to w przygotowaniu ciekawej, różnorodnej i kompleksowej oferty dla inwestorów i dlatego odnosimy sukcesy.

Małopolska ma bardzo ciekawą topografię - tereny związane z wodą, wyżyny i góry, Tatry. Mamy czyste środowisko i mamy z tego płynące produkty lokalne. Najwięcej w kraju produktów regionalnych posiadających certyfikaty UE pochodzi z Małopolski - na 36 polskich produktów aż 11 zostało wyprodukowanych w naszym regionie. To pokazuje wyjątkowość Małopolski.

Bryndza, redykołki, oscypki, chleb prądnicki, karp zatorski – to tylko kilka przykładów. Małopolska ma się czym pochwalić w kuchni regionalnej i ma czym nakarmić turystów.

Tyle że za turystykę odpowiadają urząd marszałkowski i samorząd lokalny. Jaką rolę więc spełnia MARR?

– Tak, samorząd wojewódzki i samorządy lokalne mają te kompetencje i ale też dużo dobrych pomysłów na rozwój tego sektora gospodarki. My w naszej strategii działania pamiętamy, aby zawsze była ona spójna z kierunkami działania województwa małopolskiego. Wiele z inicjatyw proturystycznych jest finansowanych ze środków unijnych. A to nasza mocna domena. Pomagamy szkolić, przygotowywać wnioski aplikacyjne, a następnie skutecznie rozliczać dofinansowania.

Jak w ciągu 25 lat działania MARR wspomagał turystykę regionalną?

– Mieliśmy dział dotyczący produktów regionalnych, o których wspomniałem. Pomagał w certyfikacji produktów. Teraz należy to do kompetencji województwa małopolskiego. My natomiast nie wyzbyliśmy się tych doświadczeń. Uzupełniamy nimi samorząd i tych, którzy przychodzą do nas po porady, w tym np. przedsiębiorców.

To centralna działalność, którą prowadzicie – pomoc przedsiębiorcom.

– Wspieramy rozwój przedsiębiorczości, udzielając przedsiębiorcom wsparcia na każdym etapie prowadzenia i rozwijania działalności. Dążymy do rozwoju regionu i wzrostu gospodarczego, skutecznie łącząc biznes z samorządem. Samorządy nie mogą się rozwijać bez biznesu, również turystycznego, o którym rozmawialiśmy. Jesteśmy dla przedsiębiorców i regionu. Między innymi dlatego stworzyliśmy strategię przyciągania inwestorów dla Małopolski.

Ostatnio odebraliśmy za nią nagrodę w Cannes. Nasza strategia była 6. na 300 regionów pod względem jakości w Europie.

To bardzo ciekawa informacja. Co pozwoliło osiągnąć ten sukces?

– Myślę, że kompleksowość naszego podejścia. Jednym z elementów, na który zwróciłbym uwagę, jest Business in Małopolska. To projekt wyjątkowy w skali kraju, działający na bazie jednego z naszych departamentów. W jednym miejscu na inwestora czekają eksperci z czterech różnych instytucji: MARR jako lidera projektu, Urzędu Marszałkowskiego, Krakowskiego Parku Technologicznego i z Krakowskich Parków Przemysłowych. Trudno o bardziej kompleksowy „pakiet informacji” oraz opiekę dla inwestora.

A samorząd?

– W ramach Business in Małopolska dokonujemy audytów gruntów gmin i powiatów. To podstawa dla bazy terenów inwestycyjnych.

Ktoś się musi zgłosić, by uzyskać taki audyt?

– Cały czas dbamy o kontakty z samorządami i przedsiębiorcami, przypominając, że jesteśmy gotowi im pomagać. Samorządy chętnie się zgłaszają, a my przygotowujemy dla nich strategię lokalną. Potem, jako uczestnicy różnych misji, targów i kongresów gospodarczych, promujemy te tereny, dopasowując ofertę do profilu konkretnego inwestora.

Organizujemy również wyjazd dla małopolskich przedsiębiorców, pomagając w promocji ich oferty, równocześnie ułatwiając nawiązywanie kontaktów handlowych. Jednym z przykładów może być udział w targach urody w Dubaju. Zorganizowaliśmy owocny wyjazd dla producentów kosmetyków, którzy płynnie wchodzą na ten dynamiczny rynek. Niedawno byliśmy także w Wietnamie, jako uczestnicy misji gospodarczej pod przewodnictwem Prezydenta RP.

To poziom międzynarodowy biznesu.

– Zdecydowanie tak.

MARR z elementów nazwy kojarzy się z Krakowem i regionem. Czy wasza oferta dla samorządów jest ograniczona regionalnie?

– Jesteśmy dla Małopolski, ale i dla inwestorów – krajowych i europejskich. Jako partner Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) często jesteśmy pytani, czy nie dysponujemy terenami inwestycyjnymi dla zagranicznych graczy. Po to też uczestniczymy w wydarzeniach, takich jak Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach.

Na koniec wrócę trochę do turystyki. Pamięta pan z przeszłości działania MARR historię przedsiębiorstwa, które wsparliście w branży turystycznej?

– Oczywiście. Proszę popatrzeć na okolice Zatora. Powstało tam kilka świetnych parków rozrywki: Zatorland, Park Miniatur „Świat Marzeń” w Inwałdzie. Mieliśmy w niektórych z tych przedsięwzięć udział. To my, MARR, przygotowywaliśmy wnioski dotacyjne, a część z nich współfinansowaliśmy.

W ramach Regionalnej Instytucji Finansującej przez nasze ręce przeszło ponad miliard sześćset milionów zł. Te pieniądze widać w regionie, choćby patrząc na niektóre wspomniane inwestycje. Przy okazji wcześniejszego pytania, tu również warto wspomnieć o przysmaku lokalnym z tamtego terenu, czyli karpiu zatorskim. Kiedyś serwowany na stołach królewskich, teraz oferowany turystom. Turysta może więc poczuć się jak król, dobrze się bawiąc i zajadając tę rybę.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ich strategia była 6. na 300 regionów Europy. Przyciągną inwestorów?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.92.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!