Budowanie świadomości pracowników w zakresie społecznej odpowiedzialności to bez wątpienia proces długotrwały.-Jednak skutecznie prowadzony CSR, czyli taki, który "żyje" w świadomości pracowników, przynosi trwałe i wymierne efekty. Najcenniejszym z nich jest wysokie zaangażowanie pracowników i poczucie tożsamości z firmą. A przecież pracownik, który oprócz wysokich kwalifikacji utożsamia się z firmą, utożsamia się także z usługami, które firma dostarcza klientom.
Dobrym przykładem takiego zespołu jest działająca we Fluor SA jednostka GAP (Graduates Advancing to Professionalism), która skupia wokół siebie pracowników o niewielkim doświadczeniu, pomaga im "odnaleźć się" w strukturze globalnej firmy i wspiera w początkach kariery zawodowej. Jednocześnie uczy ona swoich członków przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane działania, zarządzanie swoimi zasobami, a nawet swój PR wewnątrz firmy. Członkowie grupy muszą rozplanować i rozliczyć budżet, przygotować plan działań, rozpoznać i ustalić priorytety, jak również wypracować skuteczny system komunikacji wewnątrz i na zewnątrz grupy. Jakże przydatne są te umiejętności przy wykonywaniu projektów dla klientów!
Innym przykładem takiej grupy jest Komisja Charytatywna, składająca się z pracowników-wolontariuszy, którzy angażują się w działalność na rzecz lokalnej społeczności. Owszem, firma możne zatrudnić specjalistę, który będzie analizował komu i jak pomóc, ale czy nie jest dla niej korzyścią, jak i dla samych pracowników, aby oni sami aktywnie budowali firmę odpowiedzialną społecznie? Przecież kto lepiej, jak nie sami pracownicy dostrzegą lokalne potrzeby, na które firma może odpowiedzieć. Jako członkowie społeczności lokalnej najlepiej orientują się w jej potrzebach, a kiedy pomysły są inicjowane przez samych pracowników zawsze wywołują większe zaangażowanie, a wspólne działania doskonale integrują. A taki zaangażowany i zintegrowany zespół, przenosi wypracowane "dobre nawyki" na inne obszary swojej działalności, również te zorientowane na klienta.
Wprawdzie stworzenie w firmie takich grup wiąże się dla firmy z pewnymi nakładami finansowymi, jednakże wpływ jaki mają one na budowanie zaangażowania i rozwój pracowników jest niezwykle cenny i należy ujmować go w kategorii inwestycji, a nie kosztu.
Jeżeli pracownik ma możliwość aktywnego działania na rzecz tworzenia odpowiedzialnego biznesu w swoim miejscu pracy i integracji działań z innymi, sprzyja to budowaniu pozytywnej atmosfery w pracy i zwiększa poziom satysfakcji, które stanowią dzisiaj nieodłączny element konkurencyjności na rynku. Takie działania tworzą również warunki do stymulowania wielokierunkowego rozwoju pracowników. Stąd już niedaleka droga do większego zaangażowania w pracę, zwiększenie jej efektywności, większa odpowiedzialność za wykonywane prace i chęć rozwoju nie tylko siebie a całego przedsiębiorstwa. Zatem firma prowadząc biznes odpowiedzialny społecznie sprawia, że zyskuje każda z zaangażowanych stron, łącznie z klientem.
Żaneta Krzyżanowska, Project Business Analyst, Fluor S.A.
Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl