Jak korporacyjna odpowiedzialność społeczna (CSR) wpływa na inżyniera?

Jak korporacyjna odpowiedzialność społeczna (CSR) wpływa na inżyniera?
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Budowanie świadomości pracowników w zakresie społecznej odpowiedzialności to bez wątpienia proces długotrwały.-Jednak skutecznie prowadzony CSR, czyli taki, który "żyje" w świadomości pracowników, przynosi trwałe i wymierne efekty. Najcenniejszym z nich jest wysokie zaangażowanie pracowników i poczucie tożsamości z firmą. A przecież pracownik, który oprócz wysokich kwalifikacji utożsamia się z firmą, utożsamia się także z usługami, które firma dostarcza klientom.

Aby w pełni wykorzystać potencjał pracowników, tworząc jednocześnie firmę odpowiedzialną społecznie, należy zapewnić im ku temu odpowiednie warunki. Pracownicy obdarzeni zaufaniem, wspierani przez skuteczny system delegowania zadań i odpowiedzialności, chętniej podejmują się ambitnych zadań i angażują się w ich realizację. Umożliwiając pracownikom rozwój poprzez powstanie w firmie zespołów niezależnych od schematu organizacyjnego, integrujemy pracowników o podobnych przekonaniach i umożliwiamy im realizację obranych celów. Grupy te mogą skupiać się na rozwiązywaniu istniejących problemów, ale też być katalizatorem zupełnie nowych pomysłów. Niezależnie jednak od tego, czym się zajmują, powinny odpowiadać na realne potrzeby pracowników, firmy, a tym samym klientów. Autonomia zespołów pozwala na pełne zaangażowanie pracowników w podejmowane działania, przełamuje monotonię obowiązków i umożliwia wielokierunkowy rozwój. Podczas realizacji zadań pracownicy przyjmują różne funkcje, często wykraczające poza ich codzienne obowiązki, co jest dla nich możliwością sprawdzenia i szlifowania swoich umiejętności. To między innymi w ten sposób pracownik, ale i firma odpowiedzialna społecznie, odkrywa zdolności organizacyjne, przywódcze czy negocjacyjne. A to wszystko w luźniejszej, mniej formalnej atmosferze, która sprzyja podejmowaniu nowych wyzwań.

Dobrym przykładem takiego zespołu jest działająca we Fluor SA jednostka GAP (Graduates Advancing to Professionalism), która skupia wokół siebie pracowników o niewielkim doświadczeniu, pomaga im "odnaleźć się" w strukturze globalnej firmy i wspiera w początkach kariery zawodowej. Jednocześnie uczy ona swoich członków przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane działania, zarządzanie swoimi zasobami, a nawet swój PR wewnątrz firmy. Członkowie grupy muszą rozplanować i rozliczyć budżet, przygotować plan działań, rozpoznać i ustalić priorytety, jak również wypracować skuteczny system komunikacji wewnątrz i na zewnątrz grupy. Jakże przydatne są te umiejętności przy wykonywaniu projektów dla klientów!

Innym przykładem takiej grupy jest Komisja Charytatywna, składająca się z pracowników-wolontariuszy, którzy angażują się w działalność na rzecz lokalnej społeczności. Owszem, firma możne zatrudnić specjalistę, który będzie analizował komu i jak pomóc, ale czy nie jest dla niej korzyścią, jak i dla samych pracowników, aby oni sami aktywnie budowali firmę odpowiedzialną społecznie? Przecież kto lepiej, jak nie sami pracownicy dostrzegą lokalne potrzeby, na które firma może odpowiedzieć. Jako członkowie społeczności lokalnej najlepiej orientują się w jej potrzebach, a kiedy pomysły są inicjowane przez samych pracowników zawsze wywołują większe zaangażowanie, a wspólne działania doskonale integrują. A taki zaangażowany i zintegrowany zespół, przenosi wypracowane "dobre nawyki" na inne obszary swojej działalności, również te zorientowane na klienta.

Wprawdzie stworzenie w firmie takich grup wiąże się dla firmy z pewnymi nakładami finansowymi, jednakże wpływ jaki mają one na budowanie zaangażowania i rozwój pracowników jest niezwykle cenny i należy ujmować go w kategorii inwestycji, a nie kosztu.

Jeżeli pracownik ma możliwość aktywnego działania na rzecz tworzenia odpowiedzialnego biznesu w swoim miejscu pracy i integracji działań z innymi, sprzyja to budowaniu pozytywnej atmosfery w pracy i zwiększa poziom satysfakcji, które stanowią dzisiaj nieodłączny element konkurencyjności na rynku. Takie działania tworzą również warunki do stymulowania wielokierunkowego rozwoju pracowników. Stąd już niedaleka droga do większego zaangażowania w pracę, zwiększenie jej efektywności, większa odpowiedzialność za wykonywane prace i chęć rozwoju nie tylko siebie a całego przedsiębiorstwa. Zatem firma prowadząc biznes odpowiedzialny społecznie sprawia, że zyskuje każda z zaangażowanych stron, łącznie z klientem.

Żaneta Krzyżanowska, Project Business Analyst, Fluor S.A.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak korporacyjna odpowiedzialność społeczna (CSR) wpływa na inżyniera?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.82.149
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!