PARTNERZY PORTALU

KE, po myśli Polski, zaostrza kurs wobec Niemiec i Francji ws. płacy minimalnej

KE, po myśli Polski, zaostrza kurs wobec Niemiec i Francji ws. płacy minimalnej
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP
  • Dodano: 08-06-2016 16:53

Komisja Europejska przygotowuje się do zaostrzenia kursu wobec Niemiec i Francji w sprawie przepisów o płacy minimalnej, które uderzają w zagraniczne, w tym polskie, firmy transportowe - poinformowały PAP unijne źródła. Decyzje mogą zapaść już za tydzień.

Chodzi o niemieckie przepisy MiLoG, które obowiązują od 1 stycznia 2015 roku, i francuskie - Loi Macron, które wejdą w życie 1 lipca 2016 roku. Regulacje te poza wprowadzeniem płacy minimalnej obejmującej również kierowców w transporcie międzynarodowym, również przejeżdżających tranzytem, wprowadzają szereg wymogów administracyjnych, jak np. konieczność dokumentacji w miejscowym języku. Wprowadzanie takich rozwiązań uzasadniane jest często koniecznością obrony przed tzw. dumpingiem socjalnym, czyli zbyt tanią konkurencją z zagranicy.

Już w maju ubiegłego roku KE wszczęła procedurę o naruszenie unijnego prawa wobec Niemiec, wysyłając do Berlina wezwanie do usunięcia uchybienia. Zdaniem KE, zastosowanie ustawy o płacy minimalnej do wszystkich operacji transportowych na terenie Niemiec w nieproporcjonalny sposób ogranicza swobodę świadczenia usług i wolny przepływ dóbr. Niemcy zawiesili stosowanie swych przepisów w odniesieniu do kierowców zagranicznych firm transportowych, przejeżdżających przez ten kraj tranzytem, co było jednym z powodów, dla których KE nie zaostrzała swojej procedury.

Jednak - według unijnych źródeł - 16 czerwca KE może przejść do drugiego etapu procedury o naruszenie unijnego prawa i wysłać do Berlina drugie upomnienie tzw. uzasadnioną opinię z terminem poprawienia niezgodnych regulacjami UE przepisów i groźbą zaskarżenia do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Jednocześnie Francja otrzymałaby od Brukseli pierwsze upomnienie (wezwanie do usunięcia uchybienia) za swoją ustawę w tej sprawie, która wchodzi w życie od 1 lipca.

"Zakwestionowane przez Komisję niemieckie przepisy dotyczące płacy minimalnej w transporcie międzynarodowym nadal są w zawieszeniu, nie są stosowane, więc być może ich poprawienie nie byłoby problematyczne. Skoro jednak Francja wprowadza teraz podobne rozwiązania, to Komisja musi podjąć działania, by zaprowadzić porządek prawny w tej sferze" - tłumaczy unijny urzędnik, pragnący zachować anonimowość.

Oficjalnie KE nie potwierdza informacji o zaostrzeniu procedury wobec Niemiec i wszczęciu postępowania wobec Francji. Rzecznik KE ds. transportu Jakub Adamowicz przyznał jedynie, że prowadzony od ubiegłego roku "intensywny dialog z władzami niemieckimi nie przyniósł rozwiązań, dlatego KE rozważa podjęcie kolejnych kroków". Potwierdził też, że francuska ustawa Macrona (od nazwiska ministra gospodarki Emmanuela Macrona) jest analizowana przez KE.

"W UE nie ma miejsca dla dumpingu socjalnego" - podkreślił rzecznik. Jednak - jak zastrzegł - sytuacja sektora transportowego jest specyficzna i niektóre rozwiązania dotyczące płacy minimalnej w tej dziedzinie mogą stanowić dyskryminację i grożą fragmentacją wspólnego rynku. Według rzecznika na początku przyszłego roku opublikowany ma zostać tzw. pakiet drogowy, który wyjaśni m.in. na ile unijne przepisy dotyczące delegowania pracowników mogą być stosowane do sektora transportu drogowego.

Z inicjatywy Polski budzące kontrowersje przepisy niemieckie i francuskie były we wtorek tematem dyskusji na spotkaniu ministrów transportu państw UE w Luksemburgu.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przekonywał podczas debaty, że bariery wprowadzane przez Francję i Niemcy są niezrozumiałe i nie wiadomo, czemu mają służyć. "Jeśli wyeliminujecie państwo naszych kierowców, kto będzie woził towary również po waszych drogach?" - pytał zachodnich partnerów minister.

Zarówno on, jak i wypowiadający się po nim przedstawiciele innych państw apelowali o znalezienie wspólnych rozwiązań na poziomie całej UE. W trakcie debaty Polskę poparło 10 krajów (głównie z naszego regionu, ale również Hiszpania, Portugalia i Irlandia). Dodatkowo z inicjatywy Czech do komisarz UE ds. transportu Violety Bulc wystosowany został we wtorek list 11 krajów członkowskich w tej sprawie, w którym również jest apel o przeciwstawienie się protekcjonizmowi. Łącznie w obozie przeciwników podejścia Francji i Niemiec znalazło się 14 krajów UE.

Niemiecka płaca minimalna wprowadzona od 1 stycznia ubiegłego roku wynosi 8,5 euro za godzinę. Objęcie nią także zagranicznych kierowców ciężarówek przejeżdżających przez Niemcy tranzytem uderza szczególnie mocno w polskie firmy przewozowe, które mają drugą co do wielkości flotę samochodów ciężarowych w całej UE.

Francuskie przepisy, oprócz wprowadzenia płacy minimalnej, zakładają także m.in. wymóg przygotowania dla każdego wysłanego pracownika zaświadczeń o delegowaniu w języku francuskim, powołania swojego przedstawiciela na terenie Francji, obowiązek przechowywania przez przedstawiciela dokumentacji delegowania pracowników dla danej firmy, a przez kierowcę - zaświadczenia oddelegowania oraz umowy o pracę w kabinie pojazdu.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KE, po myśli Polski, zaostrza kurs wobec Niemiec i Francji ws. płacy minimalnej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.251.94
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!