Konkurencyjność jest ważniejsza od innowacyjności

Konkurencyjność jest ważniejsza od innowacyjności
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Innowacje nie powinny być wprowadzane odgórnymi zarządzeniami, a wszelkie podejmowane działania muszą być przede wszystkim skuteczne - przekonuje Marek Dźwigaj, wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

  • Innowacje nie mogą być celem samym w sobie, przesłaniającym realia biznesowe.
  • Ważniejsza jest poprawa konkurencyjności i osiąganie biznesowych celów za ich pomocą.
  • Przy ocenie projektów kluczowe powinny być wzrost sprzedaży, zysków lub zatrudnienia.

- W sektorze prywatnym sprawa jest prosta: dysponenci kapitału chcą więcej zarobić, między innymi za pomocą wprowadzenia bardziej innowacyjnych produktów czy usług, więc sami podejmują decyzję w tej sprawie, mają ku temu odpowiednie narzędzia i ponoszą ryzyko. W sektorze publicznym to nieco bardziej skomplikowane, bo innowacje z natury wiążą się z pewnym ryzykiem, którego ponoszenie jest tu trudniejsze - mówi Marek Dźwigaj.

Jego zdaniem to trudny temat, bo środki publiczne na innowacje trafiają do sektora prywatnego, co wymaga odpowiedniej selekcji przy wyłanianiu konkretnych celów i przedsięwzięć. Oczywiście podejmuje się próby wprowadzania zobiektywizowanych metod oceny i tzw. bezpieczników, ale nie zawsze jest to spójne i może się zdarzyć, że niektóre działania nie będą skuteczne.

- W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka było na przykład działanie skierowane na e-usługi. Poszły na ten cel duże pieniądze, współfinansowano mnóstwo projektów, ale ostatecznie okazało się, że bardzo niewiele z tych przedsięwzięć odniosło sukces rynkowy - podaje przykład wiceprezes PFRR.

Dlaczego? W jego ocenie bariery i wspomniane wyżej bezpieczniki spowodowały ograniczenia dla tych pomysłów i wypaczyły naturalny proces biznesowy.

- Dlatego punktem wyjścia powinien być właśnie efekt biznesowy. Aktualnie realizujemy własny projekt, na który pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa podlaskiego, w modelu małych grantów dla firm z obszaru Polski Wschodniej, w kwocie do 100 tys. zł. Mówimy potencjalnym beneficjentom tak: jeżeli chcesz się rozwijać i masz pomysł jak to zrobić, to ten rozwój musi być poparty konkretnymi wskaźnikami, takimi jak wzrost sprzedaży, zysku lub zatrudniania - wyjaśnia ekspert. Jak przekonuje, chodzi o pomysły na przedsięwzięcia dążące do realizacji tych celów, a nie na innowacje jako takie. Natomiast jeżeli drogą do realizacji zakładanych celów będzie innowacja, przedsięwzięcie idealnie pasuje do modelu.

- Mamy firmy z różnych branż, oczywiście spółki informatyczne, ale także choćby producenta kafli do pieców czy producenta urządzeń medycznych - wymienia Marek Dźwigaj.

Wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego ocenia, że w poprzednich latach często bywało tak, że cele biznesowe i gospodarcze trochę nam umykały, kosztem koncentrowania się na innowacyjności. - Firmy często skupiały się na tym jak przełomowe innowacje planują wdrożyć, a gorzej było z tym co ta innowacja ma przynieść w praktyce. W efekcie cele biznesowe przedsięwzięcia często bywały marginalizowane lub wręcz pomijane. A że ryzyko było duże, to i efekt biznesowy wątpliwy - tłumaczy.

Marek Dźwigaj nie ma wątpliwości, że właściwym podejściem w ocenie projektów jest położenie nacisku przede wszystkim na konkurencyjność danego przedsięwzięcia, a nie na jego innowacyjność. - Innowacje powinny pojawić się w umysłach osób dążących do poprawy konkurencyjności niejako same z siebie. Czasami do poprawy konkurencyjności wystarczy drobna zmiana usprawniająca funkcjonujące rozwiązanie, nie zawsze trzeba na siłę wprowadzać kosztowne i ryzykowne innowacje - podsumowuje.

* * *
Ten i inne ważne tematy dla Polski Wschodniej będą szeroko dyskutowane podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego, który po patronatem wnp.pl w dniach 27 i 28 września odbędzie się w Białymstoku.

Wydarzeniem towarzyszącym kongresowi będzie wybór najlepszego start-upu regionu: TOP - Start-up Polski Wschodniej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Konkurencyjność jest ważniejsza od innowacyjności

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.172.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!