Metropolie zerkają na Śląsk i Zagłębie. Czy eksperyment zdaje egzamin?

Metropolie zerkają na Śląsk i Zagłębie. Czy eksperyment zdaje egzamin?
Prezydenci należących do GZM miast radzą wstrzymać się z wystawianiem recenzji Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • PTWP - PortalSamorzadowy.pl
    Autor: PortalSamorzadowy.pl
  • Dodano: 12-06-2019 16:10

Jak podejmować decyzje szybko, a przy tym osiągnąć kompromis ze wszystkimi zainteresowanymi stronami? Jak wybierać priorytety w zakresie inwestycji, tak aby ich skutki były odczuwane możliwie szeroko? Na te pytania trzeba znaleźć odpowiedź przy realizacji każdego przedsięwzięcia, w które zaangażowane jest większe grono samorządów. Szczególnie duże wyzwanie stanowią one jednak w warunkach metropolii.

  • Jedyny w Polsce związek metropolitalny istnieje od połowy 2017 r. w województwie śląskim. Obecnie zrzesza 41 tamtejszych gmin.
  • Samorządowcy przekonują, że jeszcze za wcześnie, by oceniać Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Z ocenami nie czekają za to przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości. Ich zdaniem Metropolia rozmienia się „na drobne”, wydając pieniądze na lokalne inwestycje.
  • Metropolie wyróżnia bogactwo i różnorodność ludzi, którzy tam funkcjonują. Metropolia ma ośmielać ludzi do tego, żeby wychodzili z inicjatywami – apeluje dr hab. Robert Pyka, przewodniczący Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych, zastępca dyrektora Instytutu Socjologii na Uniwersytecie Śląskim.

O tym, ile jest w Polsce metropolii, napisano już sporo i – w zależności od przyjętego kryterium – odpowiedzi na to pytanie były bardzo różne. Warszawa, konurbacja miast Górnego Śląska i Zagłębia, Trójmiasto z „przyległościami”, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń z Bydgoszczą – to najczęściej wymieniane propozycje. Póki co formalne ramy istnienia, w postaci specjalnej ustawy metropolitalnej, otrzymały jedynie gminy Górnego Śląska i Zagłębia, które od 1 lipca 2017 r. funkcjonują w ramach związku metropolitalnego (obecnie zrzesza on 41 gmin), otrzymując jako specjalny bonus finansowy 5 proc. z pobieranego na ich terenie PIT. Bez wątpienia jest to w polskiej skali pewien eksperyment. Na ile udany? Opinie są podzielone.

Prezydenci należących do GZM miast radzą wstrzymać się z wystawianiem recenzji, podobnie jak kierujący Metropolią Kazimierz Karolczak. Podkreślają, że rozpoczęto już integrację transportu miejskiego i prace nad koncepcją przyszłej kolei metropolitalnej, a właśnie niewydolny system komunikacji publicznej był jedną z głównych bolączek tego terenu. Czekać z ocenami nie chcą jednak regionalni politycy, którzy nie zasiadają we władzach metropolii z siedzibą w Katowicach. Ich zdaniem Metropolia np. rozmienia się „na drobne”, wydając za pośrednictwem tzw. funduszu solidarności pieniądze na lokalne inwestycje, które nie przynoszą zasadniczej zmiany dla całego jej obszaru.

- Metropolia ma koordynować politykę rozwoju na poziomie ponadlokalnym. Nie powinna rozdawać nadmiernie swych środki – mówi poseł Jerzy Polaczek. Jego zdaniem GZM powinien, poprzez zwiększanie oferty kolejowej, bardziej angażować się w poprawę jakości transportu publicznego, ale nie tylko.

- Czy elementem integrującym nie jest sfera bezpieczeństwa ruchu drogowego? Czy w sektorze gospodarki odpadami GZM wespół z marszałkiem województwa nie mógłby przeciwdziałać nadmiernemu wzrostowi cen? – pyta Polaczek. Jak dodaje, można by też rozważyć udzielanie pożyczek tym gminom Metropolii, które znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

Czytaj cały tekst na Portalsamorzadowy.pl

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Metropolie zerkają na Śląsk i Zagłębie. Czy eksperyment zdaje egzamin?

  • Rafal 2019-06-14 11:02:56
    Jaka Metropolia ? Przeciez z dworca PKP w Katowicach, w śnieg i deszc, trzeba biegać po całym (!!) mieście, aby znaleźć autobus do innej części/miasta Metroplii.... Wystarczyloby wpuścić tylko autobusy ekspresowe na miejski dworzec autobusowy pod dworcem PKP. Te kilkanascie autobusow na godzinę nie zapcha przepustowości dworca !! Metropolia... ;))
    • dfdddd 2019-07-07 03:09:58
      sa budowane dworce przesiadkowe, pewnie beda puszczone linie do nich na kolejne busy swoja droga z dworca do innych duzych przystankow (p skargi, korfantego) jest raptem kilkaset metrów, tak jest wszedzie ze jest kilka duzych przystnakow a nie jeden jesli ci przeszkadza przejdzie kilkuset metrow to XD

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.96.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!