PARTNERZY PORTALU

MSZ chce promować polski biznes przy okazji współpracy rozwojowej

MSZ chce w ramach pomocy rozwojowej kierowanej do biedniejszych państw promować polskie firmy. Resort uruchomił w tym celu pilotażową "linię finansową" - poinformowała wiceminister spraw zagranicznych Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

W środę w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie odbyła się debata "Dlaczego warto pomagać? Współpraca rozwojowa jako narzędzie polityki zagranicznej".

"Współpraca rozwojowa służy m.in. przyjaznej promocji biznesowej: my dajemy wam coś, bo jest wam to potrzebne, ale dajemy nasze, byście się przy okazji mogli temu przyjrzeć, a potem mogli sobie kupić więcej" - tłumaczyła sens takiego działania Pełczyńska-Nałęcz. Podkreślała, że dzięki temu jest spełniony i warunek współpracy rozwojowej, i promocji naszego biznesu.

Dziennikarzom mówiła, że elementem projektów w linii finansowej współpracy rozwojowej jest przekazywanie jakieś polskiej technologii czy produktu podmiotom w krajach, którym pomagamy. Wyjaśniała, że tego rodzaju projekty pomocowe powinny być tak skonstruowane, by przyniosły później jeszcze większe zapotrzebowanie na technologię i produkty, które są przekazywane.

Przykładem takiego działania może być wyposażanie jednostek straży pożarnej na Ukrainie w produkowany w Polsce sprzęt. Projekt dotyczył niewielkiej liczby podmiotów, ale daje nadzieję na późniejsze komercyjne zamówienia np. ze strony ukraińskich samorządów.

Wiceminister podkreśla, że w takich projektach nie ma żadnego przymusu późniejszych zakupów, a jedynie elementy promocyjne. Przyznała, że Polska dopiero się uczy takiego typu współpracy rozwojowej, bo jesteśmy "młodym" dawcą. "Staramy się włączać przedsiębiorców nie tylko w polską pomoc, będziemy się starali rozmawiać z przedsiębiorcami, żeby byli też bardziej aktywni w pomocy unijnej, bo tam także są polskie pieniądze" - podkreśliła.

Polska pomoc rozwojowa, która wynosi ponad 1,2 mld zł rocznie, w 75 proc. realizowana jest przez organizacje międzynarodowe, przede wszystkim przez UE. Jedynie 25 proc. pomocy, ok. 300-360 mln zł rocznie, idzie do biedniejszych państw wprost z naszego kraju.

Były wiceszef MSZ, obecnie prezes Fundacji Solidarności Międzynarodowej Krzysztof Stanowski zwracał uwagę na problem odbierania łączenia wysiłków dyplomatycznych z promocją naszego biznesu. "Jak polski polityk próbuje zrobić coś dobrego dla polskiej firmy, to jest taki skandal, że trudno go opisać" - mówił.

Tymczasem, jak podkreślał, współpraca rozwojowa ma też polegać na tym, że będziemy sprzedawać polskie zborze, że polska firma będzie instalowała panele energetyczne np. w Afryce, a polskie masło będzie częścią pomocy charytatywnej.

Największym beneficjentem polskiej pomocy rozwojowej jest Białoruś. W 2011 roku zrealizowano tam projekty za blisko 40,5 mln zł. Drugi największy biorca polskiej pomocy to Afganistan. Na wsparcie inicjatyw rozwojowych na rzecz tego kraju Polska przeznaczyła w 2011 r. blisko 30 mln zł.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MSZ chce promować polski biznes przy okazji współpracy rozwojowej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.215.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!