Największe wyzwania dla sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce

Największe wyzwania dla sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Branża BPO/SSC w Polsce nieustannie rośnie. Eksperci szacują, że w 2020 roku zatrudnienie przekroczy tu poziom 340 tys. miejsc pracy. Z jakimi wyzwaniami mierzy się sektor? Czy nadejdzie era robotów? Jak rozwiązać problemy związane z rynkiem kadr? O tym dyskutowano podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2019 i sesji tematycznej „Największe wyzwania dla sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce”.

  • Ekspert rynku pracy z Polskiego Instytutu Ekonomicznego widzi w technologiach pewne zagrożenie. - W niektórych przypadkach sztuczna inteligencja może „wymieść” ludzi z rynku – mówi Andrzej Kubisiak.
  • Prelegenci wspólnie przyznali, że kadra w branży BPO musi być różnorodna wiekowo, aby przynosić sukces.
  • Okazuje się, że rewolucją jest również podejście do młodych ludzi wkraczających na rynek pracy – coraz rzadziej wymaga się dyplomu ukończenia studiów, ważne są umiejętności, odpowiednia postawa i chęć podnoszenia kompetencji.

Sektor BPO w Polsce to niemal 20 lat nieustannego rozwoju. - Trendy w sektorze BPO dotyczą trzech sektorów: rynku pracy, technologii i organizacji – mówi Radosław Malik, kierownik, Podyplomowe Studia Nowoczesne Usługi Biznesowe, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

- Zauważam bardzo dynamiczny wzrost branży BPO. (...) Dziś w tym sektorze pracuje ponad 300 tys. osób, co oznacza, że przez ostatnie cztery lata liczba pracowników niemal się podwoiła. To logiczne: za wzrostem branży musi iść wzrost liczby pracowników. Za ludźmi z kolei idą kolejne zmiany i problemy, m.in. dostępność odpowiednich kadr – wyjaśnia Andrzej Kubisiak, ekspert rynku pracy, Polski Instytut Ekonomiczny i podkreśla, że bardzo często sektor BPO jest charakteryzowany jak ten, który ma bardzo duże nasycenie kapitału międzynarodowego. - W związku z tym zatrudnienie też ma charakter zagraniczny, dwukierunkowy – ze Wschodu i z Europy Zachodniej, również z krajów, gdzie pojawiają się problemy kadrowe – dodaje ekspert.

Nina Twardowska, prezes Impel Business Solutions, wskazuje na kilka aspektów, które charakteryzują branżę BPO/SSC w Polsce. – W nowoczesnych usługach dominuje robotyzacja i automatyzacja. Kolejnym elementem, który się pojawia, to elastyczność. Jednak przez lata pojęcie to nieco się zmieniło – nie chodzi już tylko o elastyczne miejsce pracy czy flexi-ofertę benefitową dla pracowników, ale również o elastyczne podejście do klienta - wyjaśnia.

Jak dodaje, produkt końcowy musi się zmieniać, być dostosowywany do oczekiwań klienta i pod niego spersonalizowany. Podkreśla, że zmiana spotkała również formę raportowania. – W raportach pojawiają się interpretacje, a nie tylko suche tabele. Musimy mieć zdolność wdrażania zmiany w relacji do klienta. Jeszcze innym elementem, który zaczyna odgrywać bardzo ważną rolę w sektorze BPO, jest zdolność rozwiązywania problemów – mówi prezes Impel Business Solutions.

Branża BPO to także ciągłe rewolucje technologiczne. Czy faktycznie mobilność i możliwość pracy zdalnej z każdego miejsca na świecie to same plusy? - Wydaje mi się, że aspekt technologiczny niesie ze sobą pewne ryzyko. Ciężko zorganizować współpracę między ludźmi z Azji, Europy i Ameryki ze względu na strefy czasowe. Jednak jest to jedyny problem. Miejsce pracy nie ma znaczenia, to czas ma znaczenie, jeśli mówimy o współpracy międzynarodowej – mówi Przemysław Kania, dyrektor generalny, Cisco w Polsce.

Czytaj cały tekst na PropertyNews.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Największe wyzwania dla sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.148.127
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!