Ograniczenie inwestycji, inflacja lub deflacja. Polskie firmy planują działania na czas pandemii

Ograniczenie inwestycji, inflacja lub deflacja. Polskie firmy planują działania na czas pandemii
80 proc. badanych firm chce wstrzymać lub ograniczyć nakłady na inwestycje. Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 21-04-2020 17:50

W ostatnich dniach w portalu WNP.PL przeprowadziliśmy ankietę wśród przedsiębiorców, dotyczącą ekonomicznych skutków pandemii koronawirusa. Jej rezultaty odnoszące się do najbliższych planów firm i ich polityki cenowej komentują Janusz Jankowiak, Andrzej Krzemiński i Cezary Mech.



Badane przedsiębiorstwa w relatywnie największym stopniu planują wstrzymać bądź ograniczyć wydatki inwestycyjne (80 proc.), wydatki na reklamę i PR (79 proc.) oraz wydatki na badania marketingowe (81 proc.) w II kwartale 2020 roku. Aż 62 proc. respondentów wskazuje również, że realizowana sprzedaż w najbliższych trzech miesiącach będzie mniejsza niż zakładana.

Planowane działania przedsiębiorstw w II kwartale 2020 roku

 

Pozostałe działania planowane przez przedsiębiorstwa w II kwartale 2020 roku - wskazywane spontanicznie



- Nie widzę szczególnych niespodzianek w wynikach tych sondaży. Większość firm nastawiona jest na przetrwanie w różnych formach (oszczędności, ograniczenia produkcji). Mniejszość uważa, że uda się jakoś prześliznąć przez kryzys i etap zamrożenia gospodarki, którego długości nie są jednak przecież w stanie przewidzieć. Znikoma mniejszość przewiduje wzrosty, przy czym nie dotyczy to raczej produkcji, a części wydatków na utrzymanie stanu produkcji lub zapasów. Działań ofensywnych nie ma prawie wcale. Firmy, czemu trudno się dziwić, są w głębokiej defensywie - ocenia ekonomista Janusz Jankowiak, szef rady nadzorczej Nwai Dom Maklerski.
 
Podobnego zdania jest Cezary Mech, prezes Stowarzyszenia Rynku Kapitałowego UNFE, wiceminister finansów w latach 2005-2006. - 80-procentowy wskaźnik przedsiębiorstw, które chcą wstrzymać lub ograniczyć inwestycje, nie jest zaskakujący, biorąc pod uwagę sytuację. Każdy przedsiębiorca w okresie niepewności ogranicza inwestycje, wydatki na marketing czy reklamę. To reakcja naturalna - mówi.

Wiceminister finansów w pierwszym rządzie PiS bez emocji odnosi się też do wysokiego wskaźnika (70 proc.) przedsiębiorstw, które zamierzają wstrzymać bądź ograniczyć wydatki na rozwój i innowacje. - Jeśli firma działa w segmencie tradycyjnym, to ich ograniczenie nie odbije się na niej bardzo negatywnie. Co innego, jeśli działa w nowych technologiach, szczególnie teraz, gdy przed digitalizacją gospodarki otwierają się nowe możliwości. Wtedy byłby to zły sygnał - mówi, nawiązując do zaproponowanej przez siebie strategii, odmiennej od przyjętej przez rząd.

- Chodzi o włożenie gospodarki do zamrażarki i potraktowanie tego kryzysu jako przymusowego urlopu przy jednoczesnym włożeniu maksymalnego wysiłku w celu zduszenia epidemii na wzór chiński, a nie jej przeciągania w czasie, po to, by gdy minie, szybko wystartować z pracą i produkcją - wyjaśnia.

Jednym z barometrów inwestycji w firmach jest to, co dzieje się w branży leasingowej.

- Kryzys wywołany epidemią Covid-19 negatywnie wpływa na nastroje konsumenckie i sytuację na rynku pracy, podobnie oddziałuje też m.in. na szeroko pojętą branżę transportową, rynek leasingu i na całą gospodarkę - mówi Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. - Nasze analizy pokazują, że tegoroczny wynik sektora leasingowego jest poniżej korzystnych i wciąż mocnych trendów, jakie utrzymywały się w polskiej gospodarce w dwóch pierwszych miesiącach 2020 roku. Rynkowe wyniki wskazują też na ostrożną postawę polskich przedsiębiorców wobec spowolnienia w Eurolandzie. W części może ona wynikać z pierwszych sygnałów o epidemii Covid-19.

Jak zaznacza Andrzej Krzemiński, firmy stowarzyszone w Związku Polskiego Leasingu podjęły szereg działań polegających na elastycznym podejściu do klienta m.in. w kwestii spłaty jego zobowiązań i dalszej realizacji zawartych umów w sytuacji kryzysowej poprzez odraczanie rat lub ich części, odstępowanie od naliczania dodatkowych odsetek, prowizji i innych opłat.

Przedstawiciele branży wyraźnie wskazali także na konieczne do podjęcia dalsze działania osłonowe. W tym celu ZPL zwrócił się do Banku Gospodarstwa Krajowego z apelem o dopłaty do odsetek od restrukturyzowanych rat, poręczeń i gwarancji dla klientów-leasingobiorców, kredytów płynnościowych dla firm leasingowych, które w związku z odraczanymi ratami mogą takiej płynności potrzebować. Niektóre postulaty branży zostały uwzględnione w tarczy 2.0.

Szef Związku Polskiego Leasingu zwraca uwagę na dywersyfikację działalności firm i wprowadzanie jej nowych form. - Polscy przedsiębiorcy są bardzo kreatywni, czego wielokrotnie dowodzili. Dlatego przy odpowiednim wsparciu powinni przetrwać ten bezprecedensowy kryzys - mówi.

Polityka cenowa w II kwartale 2020 roku



Tym, co skupia uwagę Janusza Jankowiaka, jest rozkład wyników przy pytaniu o procesy cenowe. 19,3 proc. przedsiębiorstw planuje albo rozważa podwyżkę cen, 21,1 proc. panuje ich obniżkę, 42,3 proc. nie chce robić ani jednego, ani drugiego.
 
- Odsetek firm planujących lub rozważających podwyżki cen jest relatywnie wysoki. Wyjątkiem jest sfera usług, gdzie większość rozważa obniżki cen. Tendencja do wzrostu cen będzie się moim zdaniem pogłębiała w miarę normalizacji. I dotyczyć to będzie również wielu usług, gdzie z uwagi na utrzymujące się ograniczenia związane z przestrzeganiem wymogów social distancing (mniej konsumentów) wzrosną jednostkowe koszty i spadną obroty. Musi to zostać zrekompensowane wzrostami cen, czyli przerzuceniem części kosztów na finalnego odbiorcę i konsumenta - ocenia.

Cezary Mech prognozuje z kolei deflację.

- Występuje pewna presja inflacyjna dotycząca cen produktów podstawowych czy środków ochrony osobistej. Natomiast w przypadku wielu produktów, na które spada teraz zapotrzebowanie, mamy do czynienia z presją deflacyjną. I to się może utrzymać, szczególnie jeśli otworzymy gospodarkę zbyt wcześnie - mówi.

Jego zdaniem nie ma zagrożenia, że nagłe "dostarczenie" na rynek pieniędzy przyniesie skutek w postaci inflacji, ponieważ zapewnienie firmom płynności polega w wielu przypadkach nie na bezpośrednim zasilaniu ich gotówką, ale na przesunięciu płatności kredytowych czy leasingowych. Z kolei, według jego koncepcji, zapewnienie płynności podmiotom indywidualnym mogłoby się ograniczyć do wysokości minimalnego wynagrodzenia. Pod względem podaży wzrost nie byłby duży i kompensowany tym, że ludzie nie podejmują decyzji o wydatkach w czasie kryzysu, koncentrując się na podstawowych zakupach i stałych zobowiązaniach.
 
Czy zapowiadane przez rząd otwarcie gospodarki w znaczący sposób zmieni planowane (i ujęte w naszym badaniu) przez przedsiębiorców działania?

- To zależy od wielu czynników. W kolejnych miesiącach wpływ na wyniki gospodarki i przedsiębiorców będzie miało wiele zmiennych. Bardzo ważne będą m.in. posunięcia rządu realizowane za pośrednictwem działań osłonnych. Jako Związek Polskiego Leasingu bierzemy udział w pracach nad kolejnymi pakietami ustaw w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 1.0, 2.0., 3.0. Czas pokaże, czy propozycje biznesu zostaną przyjęte przez administrację i w jakim zakresie zostaną zrealizowane - podsumowuje Andrzej Krzemiński.

Raport „Gospodarcze efekty epidemii koronawirusa - planowane działania przedsiębiorstw w II kwartale 2020 roku” został przygotowany przez firmę BCMM na podstawie współtworzonej przez nas ankiety. Była ona prowadzona w pierwszej połowie kwietnia na portalach: WNP.PL, PulsHR.pl i PortalSamorzadowy.pl. Przedsięwzięcie zostało przygotowane w ramach cyklu "EEC Defence - Razem bronimy gospodarki" i adresowane jest do biznesmenów, w tym do grona uczestników Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ograniczenie inwestycji, inflacja lub deflacja. Polskie firmy planują działania na czas pandemii

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.138.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!