W ostatnich dniach w portalu WNP.PL przeprowadziliśmy ankietę wśród przedsiębiorców, dotyczącą ekonomicznych skutków pandemii koronawirusa. Jej rezultaty odnoszące się do najbliższych planów firm i ich polityki cenowej komentują Janusz Jankowiak, Andrzej Krzemiński i Cezary Mech.
- Raport „Gospodarcze efekty epidemii koronawirusa - planowane działania przedsiębiorstw w II kwartale 2020 roku” firmy BCMM powstał w ramach prowadzonego przez Grupę PTWP cyklu "EEC Defence - Razem bronimy gospodarki".
- Sumaryczną analizę wyników przedstawiliśmy w ubiegłym tygodniu w artykule "Ograniczają inwestycje i tną koszty. Koronawirus namieszał w planach przedsiębiorców".
- Według naszych rozmówców reakcja polskich przedsiębiorców na kryzys nie zaskakuje. Gdy ten nadchodzi, pierwsze w kolejności do cięcia są wydatki na inwestycje.
Badane przedsiębiorstwa w relatywnie największym stopniu planują wstrzymać bądź ograniczyć wydatki inwestycyjne (80 proc.), wydatki na reklamę i PR (79 proc.) oraz wydatki na badania marketingowe (81 proc.) w II kwartale 2020 roku. Aż 62 proc. respondentów wskazuje również, że realizowana sprzedaż w najbliższych trzech miesiącach będzie mniejsza niż zakładana.
Planowane działania przedsiębiorstw w II kwartale 2020 roku
Pozostałe działania planowane przez przedsiębiorstwa w II kwartale 2020 roku - wskazywane spontanicznie
- Nie widzę szczególnych niespodzianek w wynikach tych sondaży. Większość firm nastawiona jest na przetrwanie w różnych formach (oszczędności, ograniczenia produkcji). Mniejszość uważa, że uda się jakoś prześliznąć przez kryzys i etap zamrożenia gospodarki, którego długości nie są jednak przecież w stanie przewidzieć. Znikoma mniejszość przewiduje wzrosty, przy czym nie dotyczy to raczej produkcji, a części wydatków na utrzymanie stanu produkcji lub zapasów. Działań ofensywnych nie ma prawie wcale. Firmy, czemu trudno się dziwić, są w głębokiej defensywie - ocenia ekonomista Janusz Jankowiak, szef rady nadzorczej Nwai Dom Maklerski.
Wiceminister finansów w pierwszym rządzie PiS bez emocji odnosi się też do wysokiego wskaźnika (70 proc.) przedsiębiorstw, które zamierzają wstrzymać bądź ograniczyć wydatki na rozwój i innowacje. - Jeśli firma działa w segmencie tradycyjnym, to ich ograniczenie nie odbije się na niej bardzo negatywnie. Co innego, jeśli działa w nowych technologiach, szczególnie teraz, gdy przed digitalizacją gospodarki otwierają się nowe możliwości. Wtedy byłby to zły sygnał - mówi, nawiązując do zaproponowanej przez siebie strategii, odmiennej od przyjętej przez rząd.
- Chodzi o włożenie gospodarki do zamrażarki i potraktowanie tego kryzysu jako przymusowego urlopu przy jednoczesnym włożeniu maksymalnego wysiłku w celu zduszenia epidemii na wzór chiński, a nie jej przeciągania w czasie, po to, by gdy minie, szybko wystartować z pracą i produkcją - wyjaśnia.
Jednym z barometrów inwestycji w firmach jest to, co dzieje się w branży leasingowej.
- Kryzys wywołany epidemią Covid-19 negatywnie wpływa na nastroje konsumenckie i sytuację na rynku pracy, podobnie oddziałuje też m.in. na szeroko pojętą branżę transportową, rynek leasingu i na całą gospodarkę - mówi Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. - Nasze analizy pokazują, że tegoroczny wynik sektora leasingowego jest poniżej korzystnych i wciąż mocnych trendów, jakie utrzymywały się w polskiej gospodarce w dwóch pierwszych miesiącach 2020 roku. Rynkowe wyniki wskazują też na ostrożną postawę polskich przedsiębiorców wobec spowolnienia w Eurolandzie. W części może ona wynikać z pierwszych sygnałów o epidemii Covid-19.
Jak zaznacza Andrzej Krzemiński, firmy stowarzyszone w Związku Polskiego Leasingu podjęły szereg działań polegających na elastycznym podejściu do klienta m.in. w kwestii spłaty jego zobowiązań i dalszej realizacji zawartych umów w sytuacji kryzysowej poprzez odraczanie rat lub ich części, odstępowanie od naliczania dodatkowych odsetek, prowizji i innych opłat.
Przedstawiciele branży wyraźnie wskazali także na konieczne do podjęcia dalsze działania osłonowe. W tym celu ZPL zwrócił się do Banku Gospodarstwa Krajowego z apelem o dopłaty do odsetek od restrukturyzowanych rat, poręczeń i gwarancji dla klientów-leasingobiorców, kredytów płynnościowych dla firm leasingowych, które w związku z odraczanymi ratami mogą takiej płynności potrzebować. Niektóre postulaty branży zostały uwzględnione w tarczy 2.0.
Szef Związku Polskiego Leasingu zwraca uwagę na dywersyfikację działalności firm i wprowadzanie jej nowych form. - Polscy przedsiębiorcy są bardzo kreatywni, czego wielokrotnie dowodzili. Dlatego przy odpowiednim wsparciu powinni przetrwać ten bezprecedensowy kryzys - mówi.
Polityka cenowa w II kwartale 2020 roku
Tym, co skupia uwagę Janusza Jankowiaka, jest rozkład wyników przy pytaniu o procesy cenowe. 19,3 proc. przedsiębiorstw planuje albo rozważa podwyżkę cen, 21,1 proc. panuje ich obniżkę, 42,3 proc. nie chce robić ani jednego, ani drugiego.
Cezary Mech prognozuje z kolei deflację.
- Występuje pewna presja inflacyjna dotycząca cen produktów podstawowych czy środków ochrony osobistej. Natomiast w przypadku wielu produktów, na które spada teraz zapotrzebowanie, mamy do czynienia z presją deflacyjną. I to się może utrzymać, szczególnie jeśli otworzymy gospodarkę zbyt wcześnie - mówi.
Jego zdaniem nie ma zagrożenia, że nagłe "dostarczenie" na rynek pieniędzy przyniesie skutek w postaci inflacji, ponieważ zapewnienie firmom płynności polega w wielu przypadkach nie na bezpośrednim zasilaniu ich gotówką, ale na przesunięciu płatności kredytowych czy leasingowych. Z kolei, według jego koncepcji, zapewnienie płynności podmiotom indywidualnym mogłoby się ograniczyć do wysokości minimalnego wynagrodzenia. Pod względem podaży wzrost nie byłby duży i kompensowany tym, że ludzie nie podejmują decyzji o wydatkach w czasie kryzysu, koncentrując się na podstawowych zakupach i stałych zobowiązaniach.
- To zależy od wielu czynników. W kolejnych miesiącach wpływ na wyniki gospodarki i przedsiębiorców będzie miało wiele zmiennych. Bardzo ważne będą m.in. posunięcia rządu realizowane za pośrednictwem działań osłonnych. Jako Związek Polskiego Leasingu bierzemy udział w pracach nad kolejnymi pakietami ustaw w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 1.0, 2.0., 3.0. Czas pokaże, czy propozycje biznesu zostaną przyjęte przez administrację i w jakim zakresie zostaną zrealizowane - podsumowuje Andrzej Krzemiński.
Raport „Gospodarcze efekty epidemii koronawirusa - planowane działania przedsiębiorstw w II kwartale 2020 roku” został przygotowany przez firmę BCMM na podstawie współtworzonej przez nas ankiety. Była ona prowadzona w pierwszej połowie kwietnia na portalach: WNP.PL, PulsHR.pl i PortalSamorzadowy.pl. Przedsięwzięcie zostało przygotowane w ramach cyklu "EEC Defence - Razem bronimy gospodarki" i adresowane jest do biznesmenów, w tym do grona uczestników Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl