PARTNERZY PORTALU

Ograniczenie inwestycji, inflacja lub deflacja. Polskie firmy planują działania na czas pandemii

Ograniczenie inwestycji, inflacja lub deflacja. Polskie firmy planują działania na czas pandemii
80 proc. badanych firm chce wstrzymać lub ograniczyć nakłady na inwestycje. Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

W ostatnich dniach w portalu WNP.PL przeprowadziliśmy ankietę wśród przedsiębiorców, dotyczącą ekonomicznych skutków pandemii koronawirusa. Jej rezultaty odnoszące się do najbliższych planów firm i ich polityki cenowej komentują Janusz Jankowiak, Andrzej Krzemiński i Cezary Mech.



Badane przedsiębiorstwa w relatywnie największym stopniu planują wstrzymać bądź ograniczyć wydatki inwestycyjne (80 proc.), wydatki na reklamę i PR (79 proc.) oraz wydatki na badania marketingowe (81 proc.) w II kwartale 2020 roku. Aż 62 proc. respondentów wskazuje również, że realizowana sprzedaż w najbliższych trzech miesiącach będzie mniejsza niż zakładana.

Planowane działania przedsiębiorstw w II kwartale 2020 roku

 

Pozostałe działania planowane przez przedsiębiorstwa w II kwartale 2020 roku - wskazywane spontanicznie



- Nie widzę szczególnych niespodzianek w wynikach tych sondaży. Większość firm nastawiona jest na przetrwanie w różnych formach (oszczędności, ograniczenia produkcji). Mniejszość uważa, że uda się jakoś prześliznąć przez kryzys i etap zamrożenia gospodarki, którego długości nie są jednak przecież w stanie przewidzieć. Znikoma mniejszość przewiduje wzrosty, przy czym nie dotyczy to raczej produkcji, a części wydatków na utrzymanie stanu produkcji lub zapasów. Działań ofensywnych nie ma prawie wcale. Firmy, czemu trudno się dziwić, są w głębokiej defensywie - ocenia ekonomista Janusz Jankowiak, szef rady nadzorczej Nwai Dom Maklerski.
 
Podobnego zdania jest Cezary Mech, prezes Stowarzyszenia Rynku Kapitałowego UNFE, wiceminister finansów w latach 2005-2006. - 80-procentowy wskaźnik przedsiębiorstw, które chcą wstrzymać lub ograniczyć inwestycje, nie jest zaskakujący, biorąc pod uwagę sytuację. Każdy przedsiębiorca w okresie niepewności ogranicza inwestycje, wydatki na marketing czy reklamę. To reakcja naturalna - mówi.

Wiceminister finansów w pierwszym rządzie PiS bez emocji odnosi się też do wysokiego wskaźnika (70 proc.) przedsiębiorstw, które zamierzają wstrzymać bądź ograniczyć wydatki na rozwój i innowacje. - Jeśli firma działa w segmencie tradycyjnym, to ich ograniczenie nie odbije się na niej bardzo negatywnie. Co innego, jeśli działa w nowych technologiach, szczególnie teraz, gdy przed digitalizacją gospodarki otwierają się nowe możliwości. Wtedy byłby to zły sygnał - mówi, nawiązując do zaproponowanej przez siebie strategii, odmiennej od przyjętej przez rząd.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ograniczenie inwestycji, inflacja lub deflacja. Polskie firmy planują działania na czas pandemii

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 184.72.102.217
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!