PARTNERZY PORTALU

Polscy przedsiębiorcy nie dbają o pracowników?

Polscy przedsiębiorcy nie dbają o pracowników?
Fot. Shutterstock

Polscy przedsiębiorcy są pracowici i kreatywni, ale jednocześnie nie dbają o pracowników - wynika z badań Kantar Public "Polscy przedsiębiorcy: odbiór społeczny a obraz medialny". Częściej oceniamy przedsiębiorców jako nieuczciwych niż uczciwych.

W raporcie napisano, że w polskim systemie prawa nie ma jednolitej definicji przedsiębiorcy, a postać polskiego biznesmena obrosła wieloma stereotypami. Instytut postanowił zbadać, jaki jest aktualny odbiór społeczny przedsiębiorców w Polsce, jaki obraz prezentują media oraz, czy jest on bardziej pozytywny, czy też negatywny niż w rzeczywistości.

Z raportu wynika, że spośród czternastu cech polskich przedsiębiorców, które mogli wskazać ankietowani, najczęściej wymieniano: pracowity (61 proc.), kreatywny (50 proc.) oraz nie dba o pracowników (46 proc.).

"By dopełnić obraz polskiego przedsiębiorcy w odbiorze społecznym, należy dodatkowo zauważyć, że częściej są oni postrzegani jako profesjonalni niż nieprofesjonalni (27 proc. wobec 12 proc.), innowacyjni niż nieinnowacyjni (26 proc. wobec 12 proc.), rzetelni niż nierzetelni (23 proc. wobec 14 proc.), a także nieuczciwi niż uczciwi (22 proc. wobec 13 proc.)" - napisano w raporcie.

Zgodnie z informacją Kantar Public, badanie potwierdza tezę, że to, jak postrzegamy przedsiębiorców, zależy od naszych własnych doświadczeń. "Także od tego, czy w naszym otoczeniu (wśród znajomych, rodziny) znajdują się takie osoby i czy mieliśmy okazję lepiej je poznać. Osoby, które same są przedsiębiorcami, częściej niż pozostali badani opisują siebie i swoich kolegów po fachu, używając cech pozytywnych" - wyjaśniono.

Respondenci, którzy mają wśród znajomych lub rodziny przedsiębiorcę - podobnie jak oni sami, ale w mniejszym stopniu - częściej skłonni są przypisywać tej grupie zawodowej pozytywne cechy niż badani, którzy nie mają w swoim najbliższym otoczeniu takich osób.

"W pozytywnym odbiorze przedsiębiorców jest jednak widoczna poważna rysa. Tylko nieliczni badani mają poczucie, że polscy przedsiębiorcy to osoby, które dbają o swoich pracowników. Jest to wyraźnie ich słaby punkt, który zauważają sami przedsiębiorcy" - wskazano.

Okazuje się bowiem, że 28 proc. przedsiębiorców jest zdania, iż jednym z pięciu określeń najlepiej opisujących polskiego biznesmena jest to, że "nie dba o pracowników". Wśród pozostałych badanych odsetek ten jest zdecydowanie większy - o ok. 18-19 punktów procentowych.

W opinii prawie połowy badanych (46 proc.) przedsiębiorcy mogą cieszyć się w mediach bardziej pozytywnym wizerunkiem niż w rzeczywistości. Ci, co uważają, że obraz polskiego przedsiębiorcy w mediach jest bardziej krytyczny, stanowią 26 proc. badanych, a ci, co sądzą, że obraz ten jest zgodny z rzeczywistością - 27 proc.

"Opinie na ten temat znacząco się różnią w zależności od tego, czy respondent sam jest przedsiębiorcą, ma przedsiębiorcę wśród znajomych lub rodziny, czy też nie. Sami przedsiębiorcy najczęściej są przekonani, że media prezentują ich bardziej w negatywnym świetle w stosunku do tego, jak są postrzegani w rzeczywistości (38 proc.)" - napisano.

Pozostałe osoby zdecydowanie rzadziej podzielają ten pogląd, najczęściej uważając, że media przekłamują rzeczywistość na korzyść przedsiębiorców.

Badanie przeprowadzono w terminie 27.10 - 3.11.2016 na próbie 1302 polskich internautów w wieku 20 i więcej lat techniką wywiadów on-line.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polscy przedsiębiorcy nie dbają o pracowników?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.215.62.41
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!