Polscy przedsiębiorcy nie dbają o pracowników?

Polscy przedsiębiorcy nie dbają o pracowników?
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Polscy przedsiębiorcy są pracowici i kreatywni, ale jednocześnie nie dbają o pracowników - wynika z badań Kantar Public "Polscy przedsiębiorcy: odbiór społeczny a obraz medialny". Częściej oceniamy przedsiębiorców jako nieuczciwych niż uczciwych.

W raporcie napisano, że w polskim systemie prawa nie ma jednolitej definicji przedsiębiorcy, a postać polskiego biznesmena obrosła wieloma stereotypami. Instytut postanowił zbadać, jaki jest aktualny odbiór społeczny przedsiębiorców w Polsce, jaki obraz prezentują media oraz, czy jest on bardziej pozytywny, czy też negatywny niż w rzeczywistości.

Z raportu wynika, że spośród czternastu cech polskich przedsiębiorców, które mogli wskazać ankietowani, najczęściej wymieniano: pracowity (61 proc.), kreatywny (50 proc.) oraz nie dba o pracowników (46 proc.).

"By dopełnić obraz polskiego przedsiębiorcy w odbiorze społecznym, należy dodatkowo zauważyć, że częściej są oni postrzegani jako profesjonalni niż nieprofesjonalni (27 proc. wobec 12 proc.), innowacyjni niż nieinnowacyjni (26 proc. wobec 12 proc.), rzetelni niż nierzetelni (23 proc. wobec 14 proc.), a także nieuczciwi niż uczciwi (22 proc. wobec 13 proc.)" - napisano w raporcie.

Zgodnie z informacją Kantar Public, badanie potwierdza tezę, że to, jak postrzegamy przedsiębiorców, zależy od naszych własnych doświadczeń. "Także od tego, czy w naszym otoczeniu (wśród znajomych, rodziny) znajdują się takie osoby i czy mieliśmy okazję lepiej je poznać. Osoby, które same są przedsiębiorcami, częściej niż pozostali badani opisują siebie i swoich kolegów po fachu, używając cech pozytywnych" - wyjaśniono.

Respondenci, którzy mają wśród znajomych lub rodziny przedsiębiorcę - podobnie jak oni sami, ale w mniejszym stopniu - częściej skłonni są przypisywać tej grupie zawodowej pozytywne cechy niż badani, którzy nie mają w swoim najbliższym otoczeniu takich osób.

"W pozytywnym odbiorze przedsiębiorców jest jednak widoczna poważna rysa. Tylko nieliczni badani mają poczucie, że polscy przedsiębiorcy to osoby, które dbają o swoich pracowników. Jest to wyraźnie ich słaby punkt, który zauważają sami przedsiębiorcy" - wskazano.

Okazuje się bowiem, że 28 proc. przedsiębiorców jest zdania, iż jednym z pięciu określeń najlepiej opisujących polskiego biznesmena jest to, że "nie dba o pracowników". Wśród pozostałych badanych odsetek ten jest zdecydowanie większy - o ok. 18-19 punktów procentowych.

W opinii prawie połowy badanych (46 proc.) przedsiębiorcy mogą cieszyć się w mediach bardziej pozytywnym wizerunkiem niż w rzeczywistości. Ci, co uważają, że obraz polskiego przedsiębiorcy w mediach jest bardziej krytyczny, stanowią 26 proc. badanych, a ci, co sądzą, że obraz ten jest zgodny z rzeczywistością - 27 proc.

"Opinie na ten temat znacząco się różnią w zależności od tego, czy respondent sam jest przedsiębiorcą, ma przedsiębiorcę wśród znajomych lub rodziny, czy też nie. Sami przedsiębiorcy najczęściej są przekonani, że media prezentują ich bardziej w negatywnym świetle w stosunku do tego, jak są postrzegani w rzeczywistości (38 proc.)" - napisano.

Pozostałe osoby zdecydowanie rzadziej podzielają ten pogląd, najczęściej uważając, że media przekłamują rzeczywistość na korzyść przedsiębiorców.

Badanie przeprowadzono w terminie 27.10 - 3.11.2016 na próbie 1302 polskich internautów w wieku 20 i więcej lat techniką wywiadów on-line.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polscy przedsiębiorcy nie dbają o pracowników?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.188.113
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!