PARTNERZY PORTALU

Potrzebne nowe modele zarządzania na nowe czasy

Potrzebne nowe modele zarządzania na nowe czasy
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 13-02-2013 09:56

Znajdujemy się w momencie, w którym trzeba zdefiniować modele rozwoju i określić wieloletnie strategie - dla Polski, ale i własnych firm.

Wśród wielu niewiadomych i szybko zmieniających się czynników, jedno wydaje się być pewne: trzeba podążać drogą innowacyjności.

Takie są m.in. ogólne wnioski z debaty pt. "Zarządzanie", jaka odbyła się podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Jaki model zarządzania?

W porównaniu do 1990 roku, w ciągu 20 lat świat przyspieszył trzykrotnie. W ślad za tym następują tak szybko zmiany modelu zarządzania firmami, że nie można się do nich adoptować. Oznacza to, że zmiany te trzeba przewidywać z wyprzedzeniem, aby mieć zawsze ofertę dla klientów - mówił Jerzy Kalinowski, partner w firmie doradczej KPMG.

Takie jest też ogólne wyzwanie dla polskich przedsiębiorców. Dotychczas działają oni przeważnie w oparciu o krótkookresowe plany, przeważnie roczne, powinny natomiast opracowywać plany wieloletnie.

"Szczególna rola przypada osobom zarządzającym; to one muszą przewidywać, jak świat będzie się zmieniał i antycypować modele działalności" - dodał Kalinowski.

W zarządzaniu szefowie Siemens Industry Software wiele czerpią z zachodnich wzorców, które jednak… traktują niekiedy z przymrużeniem oka. "Ich jednoznaczna akceptacja nie zawsze się sprawdza w polskich warunkach" - mówił Mariusz Zabielski prezes zarządu.

Spółka ta jest oddziałem amerykańskim, lecz niemieckiej grupy. Zderzają się więc dwa modele zarządzania: zadaniowego oraz procesowego, z uwzględnieniem parametrów jakościowych. Ze zderzenia tych dwóch modeli polska spółka wypracowuje własne rozwiązania.

Zmian modeli zarządzania na własnej skórze doświadcza Zenon Pokojski, członek zarządu Zakładów Azotowych Puławy. Na studiach się uczył, że w dobrym zarządzaniu liczy się maksymalizacja zysku. Niedawno dominowała teza, że chodzi o podnoszenie wartości organizacji. "Obecnie stawia się na budowanie wartości klientów i zdolności do ich długotrwałej obsługi" - stwierdził wiceprezes ZAP.

Nie jest łatwo realizować takie założenia w dużych przedsiębiorstwach. Ale właśnie ZAP osiągnęły ten cel, budując narzędzie o nazwie e-Commerce. Umożliwia ono m.in. śledzenie salda rozliczeń, obrotów regionalnych, obrotów towarowych, innych danych. "Jesteśmy pierwsi na rynku, czyli innowacyjni, z takim produktem. Mamy dziennie 14 tys. odsłon" - wyjaśniał Pokojski.

Stosunkowo nowym zjawiskiem jest zarządzanie przez analizy i modele komputerowe, odwzorowujące rzeczywistość. "One nie są jednak w stanie zastąpić lidera, szczególnie w zarządzaniu firmą" - stwierdził Mariusz Zabielski. Tutaj pozycja lidera nie ma konkurencji. Lider ma do czynienia z zespołem ludzi, więc musi ich motywować, utrzymać w pewnej dynamice.

Nieco inna jest rola lidera w tworzeniu produktu. Jego funkcje mogą częściowo być przejmowane przez prace w podzespołach wspieranych przez systemy informatyczne, lecz też nie jest on w pełni do zastąpienia.

Priorytety menedżerów

Dla Stefana Życzkowskiego, prezesa Astor, ciągle aktualna jest maksyma Jacka Welch’a, byłego prezesa GE: albo zajmujemy się biznesem, w którym jesteśmy numerem jeden lub dwa na rynku, albo nie. Według prezesa Astor, miarą sukcesu w zarządzaniu jest utworzenie nowych miejsc pracy i jego utrzymanie w dłuższym okresie.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Potrzebne nowe modele zarządzania na nowe czasy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.21.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!