Przedrostek "Mc" zarezerwowany tylko dla jedzenia z McDonald’s

Przedrostek "Mc" zarezerwowany tylko dla jedzenia z McDonald’s
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP
  • Dodano: 05-07-2016 15:33

Przedrostek "Mc" lub "Mac" tak silnie kojarzy się ze spółką McDonald’s, że nie powinien być wykorzystywany dla produktów żywnościowych lub napojów innych firm – uznał we wtorek sąd Unii Europejskiej.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
Jak argumentuje sąd, artykuły spożywcze, szczególnie te serwowane w barach szybkiej obsługi, mające w nazwie przedrostek "Mc" mogłyby być przez konsumentów niesłusznie kojarzone z produktami spółki McDonald's i przez to uważane przez niektórych za atrakcyjniejsze. Klienci mogliby je chętniej kupować, przez co ich producent czerpałby niezasłużone korzyści z renomy, jaką cieszy się amerykańska firma. Dlatego sąd UE uznał, że można uniemożliwić rejestrację znaków towarowych łączących przedrostek "Mc" albo "Mac" z jedzeniem i piciem, jeśli o rejestrację taką starają się inne firmy niż McDonald's.

Sprawa dotyczy konkretnie skargi spółki Future Enterprises z Singapuru. W 2008 r. firma zgłosiła do rejestracji unijny znak towarowy maccofee w odniesieniu do jedzenia i napojów. Dwa lata później zgłoszenie zostało przyjęte przez EUIPO, czyli Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. W odpowiedzi McDonald's złożył wniosek o unieważnienie nazwy proponowanej przez spółkę z Singapuru. Jak argumentowali Amerykanie, unijny znak mcdonald's, podobnie jak i 12 innych produktów wykorzystujących ten przedrostek (w tym np. McFish, McFlurry czy Big Mac), zostały zarejestrowane znacznie wcześniej i zdążyły już zdobyć odpowiednią renomę. W 2013 r. EUIPO przyznał rację spółce z USA, uznając że konsumenci faktycznie mogą mylić oba znaki towarowe, zaś Future Enterprises może w ten sposób czerpać nienależną korzyść z popularności nazwy McDonald's.

Future Enterprises wniosła sprawę do unijnego sądu, mając nadzieję, że ten unieważni decyzję EUIPO. Jednak w ogłoszonym we wtorek wyroku sąd UE oddalił skargę Future Enterprises i utrzymał w mocy opinię urzędu.

Jak podkreślił sąd, nazwa maccoffee oraz nazwy zarejestrowane przez McDonald's są do siebie myląco podobne, zarówno pod względem fonetycznym, jak i wizualnym, a to dlatego, że wszystkie wykorzystują na początku nazwy element "mac" i "mc". Ponadto znakiem towarowym maccoffee oznaczane są, tak jak w McDonald's, napoje i produkty żywnościowe, min. lody, słodkie muffinki, kanapki czy tosty. Czyli te same rzeczy, które można kupić także w barach obsługiwanych przez McDonald's. Wreszcie omawiane produkty żywnościowe i usługi gastronomiczne skierowane są do tej samej grupy odbiorców. Sąd zgodził się też z opinią wydaną przez EUIPO, z której wynika, że używanie bez uzasadnionej przyczyny znaku towarowego maccoffee powoduje czerpanie nienależnej korzyści z renomy znaków towarowych spółki McDonald's.

"Jest wysoce prawdopodobne, że znak towarowy maccoffee funkcjonuje w cieniu spółki McDonald's, aby korzystać z jej atrakcyjności, reputacji i prestiżu oraz aby wykorzystać, bez żadnej rekompensaty finansowej, wysiłek handlowy włożony przez spółkę McDonald's w wykreowanie i utrzymanie wizerunku jej znaku towarowego" - argumentował w uzasadnieniu wyroku sąd UE.

Ponadto, widząc znak towarowy maccoffee umieszczony na towarach bardzo podobnych do towarów spółki McDonald's, odbiorcy mogą zacząć kojarzyć wizerunek jednej firmy z drugą. W rezultacie może dojść do takie sytuacji, że klient, kupując produkt singapurskiego producenta, będzie błędnie sądził, że to towar pochodzący z McDonald's.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przedrostek "Mc" zarezerwowany tylko dla jedzenia z McDonald’s

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.92.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!